Norii

Aristofan, regia Hakob Ghazanchian
Durata: 60
Scenografia: Hakob Ghazanchian
Muzica: Hakob Ghazanchian
Versiunea Scenică: Hakob Ghazanchian
Traducerea: Demostene Botez și Ștefan Bezdechi
Data premierei: 27 Noiembrie 2016
Asistent Regie: Ella Negura
Regia Tehnica: Bogdana Dumitriu
Sufleor: Ramona Popa
23112016122455.jpg
23112016123010.jpg
23112016123012.jpg
23112016123015.jpg
23112016123017.jpg
23112016123019.jpg
23112016123021.jpg
23112016123024.jpg
23112016123026.jpg
23112016123029.jpg
23112016123032.jpg
23112016123034.jpg
23112016123041.jpg
23112016123043.jpg

DISTRIBUȚIA:

Dragoş Măceşanu (Socrate), Nicolae Vicol (Strepsiade), Angel Rababoc (Raționamentul cel bun), Cătălin Vieru (Raționamentul cel nedrept), Petra Zurba (Asistentul lui Socrate), Costinela Ungureanu (Corul), Erica Ghiță (Corul), Marina Cozeca (Corul), Ella Negura (Corul), Petrișor Ștefănescu (Corul), Cătălin Miculeasa (Corul), Robert Iovan (Corul), Vlad Edițoiu (Corul), 

DESPRE:

 

Sinopsis:
Alături de satira justiției (Viespiile), satira războiului (Acharnienii, Pacea, Lysistrata), satira religioasă (Broaștele, Păsările), satira filosofică Norii este extrem de violentă la adresa sofiștilor, pentru că autorul vede în învățătura acestora o primejdie pentru societate și o supune la un atac nimicitor. Titlul piesei provine de la personajele corului, reprezentate drept nori. În gândirea sofiștilor, divinitățile ar fi acești nori. La Socrate sosește Strepsiade, un cetăţean înstărit din Atena, dar împovărat de datorii, din pricina soţiei sale nechibzuite şi a fiului său risipitor și iubitor de petreceri și curse de cai. Liniștea lui Strepsiade este răpită de presiunile creditorilor, dar auzind despre școala lui Socrate, consideră că acolo ar putea găsi raţionamente care să justifice neplata datoriilor.
Aristofan îndreaptă atacul împotriva lui Socrate, dezvoltând tema confuziei morale pe care învățătura sofiștilor o provoca în spiritele tinere. Corul este întruchipat prin nori, simbolizând nebuloasa ideilor sofiștilor, pentru că argumentele lor filosofice sunt pur formale, se bazează pe premize false și duc la concluzii la fel de false.
 
Prezentare regizor:
Originar din Armenia, născut în 1959, regizorul Hakob Ghazanchian a absolvit Academia Rusă de Arte de Teatru la Moscova, apoi, reîntors în Armenia, a condus Teatrul Dramatic de Stat din orașul Kapan. Fiind recunoscut încă de la începutul carierei sale drept un artist pasionat, dornic de noi experimente și noi forme de exprimare teatrală, în Kapan a organizat primul festival de teatru al tinerilor. Din anul 1988, după un cutremur puternic, a condus Teatrul Dramatic de StatV. Adjemyan, din orașul Gyumri, continuând să lucreze în acel oraș distrus cu dorința ca oamenii să-și găsească reabilitarea spirituală prin intermediul teatrului. Din 1997, Hakob Ghazanchian în calitate de regizor artistic al Teatrului de Stat al Tineretului din Ereva a realizat zeci de producții, dezvoltând și teatrul destinat exclusiv copiilor. Repertoriul teatrului cuprinde Aristofan, Shakespeare și numeroase alte piese clasice ale lumii. Cele peste 100 de spectacole regizate atât în Armenia, cât și peste hotarele ei, au fost aplaudate la Moscova, Kiev, Wroclaw, Tbilisi, Gdansk, Londra, Skopje, Kiev, Chișinău, Sofia, Plovdiv, Burgas, Manila, Seul, Teheran, Belgrad, Novi Sad, Cairo.
Regizorul Hakob Ghazanchian este fondator a două festivaluri internaționale de teatru din Armenia - «ARMMONO» și Festivalul Internațional Shakespeare, invitând regizori și spectacole de înaltă ținută artistică. De asemenea, de 13 de ani regizorul armean Ghazanchian conduce Centrul Armean al Institutului Internațional de Teatru (UNESCO), contribuind la integrarea teatrului armean în procesele globale, dar este și fondator a numeroase proiecte teatrale internaționale. În spectacolul Hamlet, regizat în 2005, au făcut parte din distribuție artiști din unsprezece țări ale lumii. Din 2007, Hakob Ghazanchian este președintele Uniunii de Teatru Profesionist din Armenia și, datorită eforturilor sale a fost fondat un teatru în care s-au produs zeci de spectacole de teatru, festivaluri și conferințe, inclusiv Congresul Asociației Mondiale a Criticilor de Teatru (2009) și Congresul Mondial a Institutului Internațional de Teatru –UNESCO (2014).

 

“Scrisă cu peste 2000 de ani în urmă, comedia lui Aristofan e plină de savoarea calambururilor și a glumelor, constituindu-se într-o critică puternică la adresa educaţiei şi a moravurilor „moderne” din epocă. Chiar dacă Aristofan a trăit cu câteva milenii în urmă, comediile lui rămân actuale. Am impresia uneori, privind la televizor, uitându-mă pe stradă, că problemele oamenilor sunt aceleași. În piesa Norii vedem cât de ușor și cât de repede pot fi schimbați și manipulați oamenii, transformați, până și biologic. 

În ultimii 10 ani în care am montat spectacole, nu m-am mai axat foarte mult pe tema spectacolului. În Norii am dorit să redau o atmosferă actuală vremii, o atmosferă fantasmagorică, pentru că fiecare spectacol ar trebui să ne facă să gândim, să lase loc de meditație în noi. Unde trăim? Cum e lumea în care trăim?”, Hakob Ghazanchian.

 

 

Cronici:

"Dragoş Măceşanu are atuuri pentru un Socrate propus de regizor a fi un fel de iluzionist într-un circ de artă doar că nu prea are cum să şi le etaleze. Petra Zurba revine în prim plan după mult timp dar primeşte o partitură mult sub posibilităţi. Nicolae Vicol este o prezenţă inedită şi reuşeşte câteva scene de umor. Are parte de un costum şters, care intră în nota de lumină palidă a multor scene. Intrarea în spectacol, dinspre sală spre scenă, pe lumină slabă, la faţă de cortină, este premonitorie pentru întreg. 
Spectacolul se deschide, la propriu şi la figurat, abia la intrarea în scenă a lui Angel Rababoc şi a lui Cătălin Vieru.
Discursurile lor au şansa de a capta atenţia publicului. Punerea în scenă şi jocul celor doi asigură animaţie."
(Marius Dobrin, SpectActor, nr. 2/2016)
 
Ghazanchian reuşeşte un spectacol alert, energic şi care nu se întinde mai mult decât ar fi nevoie (durează doar o oră), suficient însă pentru a valorifica valenţele satirice şi morale ale textului lui Aristofan, dar şi potenţialul unor actori ai trupei craiovene... 
Dragoş Măceşanu pune subtilitate şi cinism în construcţia unui Socrate fără substanţă şi fără repere, cameleonic, lider al sofiştilor, oricând capabil să schimbe perspectiva, să privească soarele de sus, să nege existenţa zeilor şi să se închine doar norilor, „mari zeităţi ai celor trândavi”... Angel Rababoc reuşeşte o partitură impetuoasă, plină de vigoare, are acel dram de nebunie în sens bun, care îi face evoluţia spumoasă. Cătălin Vieru face şi el un rol bun, personajul său e agresiv nu prin prezenţă, cât prin talentul de a îndruga palavre, iar momentul de interactivitate, de identificare printre spectatori a păcătoşilor, tranşează democratic bătălia în favoarea celor mulţi: Raţionamentul cel bun trece de partea desfrânaţilor. Petra Zurba – asistentul lui Socrate –,  cu privirile ei ostentative, Costinela Ungureanu şi tinerii masteranzi din cor îşi aduc un aport binevenit la împlinirea spectacolului pus în scenă de Hakob Ghazanchian.”
(Cornel Mihai Ungureanu, „Povestea eternă a vicleşugului şi vorbelor goale”, SpectActor, nr.2/2016)

Noutați

  • Rezultate interviu - post secretar artistic ...
    Document informații ...
  • Rezultate proba scrisă - post secretar artistic ...
    Document informații ...
  • Recital Emil Boroghină - „Ovidiu Tristele ...
    Bilete online: https://ebilet.tncms.ro/ebilet/Spectacol/Edit/104  și la Agenția teatrală T: 0251413677   Recital Emil Boroghină - „Ovidiu Tristele și Ponticele” Regia Alina Hiristea Emil Boroghină i-a făcut o onoare publicului de la Chișinău prezentând în premieră, pe 22 martie, ”Tristele și Ponticele” lui Ovidiu. Scrise cu mai bine de 2000 de ani în urmă, ver ...
  • Rezultate selecție dosare pentru ocuparea postulu ...
    Document informații ...
  • Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori prima ediție (Craiova, 28 iun.-1 iul. 2017)     Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova în parteneriat cu Departamentul de Arte al Universității din Craiova lansează deschiderea înscrierilor pentru prima ediție a Festivalului  Internațio ...
  • Anunț Concurs - post Secretar Artistic ...
    Informații Publice - Document informații ...
  • Teatrul Național „Marin Sorescu” Crai ...
     Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatele concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a VII-a, 2016. La această ediție au participat unsprezece proiecte. Juriul constituit din experți și profesioniști ai TNC a propus în faza finală trei proiecte cu șanse reale de a fi puse în scenă:„Monstrul Nisipurilor” de Csaba Székely, ...
  • ATELIER DE STORYTELLING ÎN CADRUL PROIECTULU ...
    ATELIER DE STORYTELLING ÎN CADRUL PROIECTULUI SMARTELIER       Tot mai puțin timp liber, dependența de gadget-uri și internet determină mulți părinți să rateze din bucuria de a construi povești împreună cu copilul sau copiii. Primim povești gata imaginate de cineva, e rapid și nu necesită un efort prea mare, nici din partea copilului, nici din partea părintelui. Atel ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Dezbaterile privind câștigătorul CONCURSULUI DE PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și SCENOGRAFI ROMÂNI, lansat de Teatrul Național „Marin Sorescu”, ediția a VII-a, 2017, au ajus în faza finală. Din motive care țin de definitivarea bugetului instituției, ne vedem nevoiți să amânăm anunțarea proiectului câștigător. ...
  • Proiectul P3M5 ...
      Proiectul Plurality of Privacy in Five-Minute Plays (P3M5) (Pluralitatea Intimității în Piese de Cinci Minute) este un proiect teatral transatlantic despre importanța intimității. 15 teatre (zece din UE și cinci din SUA) colaborează cu Institutul Goethe din Washington pentru a explora întrebarea centrală ”Ce înseamnă pentru voi viața privată în era digitală?” Teatrele au ...
  • Concursul „Cea mai buna piesa romaneasca a a ...
    Uniunea Teatrala din Romania – UNITER anunta ca editia 2016 a Concursului de dramaturgie „Cea mai buna piesa romaneasca a anului” primeste piese de teatru pentru inscrierea in competitie pana la data de 30 ianuarie 2017 (data postei).   Autorii vor trimite piesele prin posta sau prin depunere individuala la Secretariatul UNITER in format electronic (salvate pe un CD, nu prin e-mail ...
  • Cealaltă Țară ...
    CEALALTĂ ȚARĂ este o adaptare după trei romane de Herta Müller: Călătorie într-un picior şi Omul este un mare fazan pe lume, Încă de pe atunci vulpea era vânătorul. Regie şi scenariu dramatic: Alexandru Istudor Scenografie: Francesca Cioanca Cu Romanița Ionescu, Adrian Andone, Ștefan Cepoi, Gabriela Baciu, Marian Politic, Corina Druc, Vlad Udrescu, Raluca Păun. Cealaltă ...
  • SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional ...
    SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional Atelier de tehnica și arta vorbirii și bune maniere aplicate   Personalitatea şi identitatea noastră în faţa celorlalți, în viaţa de zi cu zi, se definesc după două elemente esenţiale: imaginea vizuală şi limbajul, exprimarea. Prima impresie pe care o faci are un impact major asupra imaginii pe care și-o conturează ceilalți d ...
  • CONCURSUL De PROIECTE Pentru TINERI REGIZORI Și S ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a VII-a ediție, 2017. Proiectele câștigătoare ale edițiilor anterioare au fost: 1. „Conu’ Leonida față cu reacțiunea” de I.L.Caragiale, regia Diana Dragoș, scenografia Adriana Dinulescu; 2. proiectul „Photoshop”, text și regie Catinca Drăgănesc ...
  • SMARTELIER Teatreliere pentru copii, adolescenți, ...
    Perioada de înscriere la Atelierele de teatru SMARTELIER s-a încheiat. Mulţumim tuturor celor care au răspuns afirmativ invitaţiei noastre şi îi anunțăm că, începând cu data de 22 octombrie, vor fi alături de profesorii noştri la cursuri. Programul complet al grupelor, orele și locul de desfășurare a atelierelor vor fi comunicate fiecărei persoane telefonic, dar și pe site  ...
  • SMARTELIER / TEATRELIERE ...
    SMARTELIER Teatreliere pentru copii, tineri, adolescenţi şi pasionaţi   Pentru toţi iubitorii de teatru, pentru copii, părinţi şi nu numai, am conceput  … teatrelierele !   Ce sunt teatrelierele? Ateliere de teatru care îți stimulează creativitatea, exersează imaginaţia şi spontaneitatea, dezvoltă spiritul critic, încrederea şi lucrul în echipă. Participan ...
  • Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 20 ...
    Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 2016   Bobi Pricop a luat Premiul pentru Cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, pentru regia spectacolelor „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după un roman de Mark Haddon, de la Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București și „Iluzii”, de Ivan Vîrîpaev, de la Tea ...
  • Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa ...
    Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa franceză la Festivalul Villerville 2016   Ne bucurăm să facem cunoscut demersul artistic recent al actriței Gina Călinoiu, de la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova – participarea excepțională la Festivalul Villerville, Franța (2-4 sept. 2016), cu spectacolul Mâine totul se va sfârși (I), inspirat din romanul Jucătorul ...
  • SpectActor nr 1 (31) Mai - August 2016 ...
    A apărut numarul 1 (31) al revistei SpectActor. Va invităm să îl deschideţi accesându-l aici. Lectură plăcută! ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...
  • Regulament organizare spaţiul IA TE UITĂ! ...
    Regulament de organizare și selecție de proiecte și evenimente culturale pentru tineri artiști în spațiul TNCMS “Ia te uită” 1.    Dispoziţii generale Prezentul regulament stabileşte principiile şi procedurile de organizare ale evenimentelor culturale ce urmează a se desfășura în spațiul “Ia te uită!” Spațiul face parte dintr-o instituţie publică de cultură ...
  • Teatrul Național ”Marin Sorescu” Crai ...
      Ce este Inter Gate Europe? Inter Gate Europe este scoala marketingului si a comunicarii cu oamenii. Colegii nostri invata nu doar tehnici perfecte de negociere, ci au capacitatea de a lua cele mai bune decizii in orice situatie intalnita. Credem in faptul ca titlurile si pozitiile nu spun multe despre calitatile de lider a unei persoane si liderii sunt caracterizati mai degraba de catre val ...