Elefantul din cameră sau The Vibrator Play

Sarah Ruhl, regia Dragoş Alexandru Muşoiu
Durata: 2h 40 min. cu pauză
Scenografia: Andreea Simona Negrilă
Muzica: Tibor Cári
Genul spectacolului: Comedie neagră
Traducerea: Dragoş Alexandru Muşoiu
Data premierei: 15 Martie 2017
Decor: Andreea Simona Negrilă
Costume: Elena Gheorghe
Regia Tehnica: George Dulămea
Sufleor: Ramona Popa
06032017135755.jpg
06032017155611.jpg
06032017160306.jpg
14032017151858.jpg
21032017120004.jpg
21032017120007.jpg
21032017120013.jpg
21032017120019.jpg
21032017120026.jpg
21032017120031.jpg
21032017120034.jpg
21032017120040.jpg
21032017120116.jpg

DISTRIBUȚIA:

Cerasela Iosifescu (Doamna Givings), Claudiu Bleonţ (Doctorul Givings), Iulia Lazăr (Doamna Daldry), Vlad Udrescu (Leo), George Albert Costea (Domnul Daldry), Angel Rababoc (Domnul Daldry), Ramona Drăgulescu (Elisabeth), Alina Mangra (Annie), 

DESPRE:

 

Sinopsis:
Într-un decor care amintește de cabinetul doctorului Caligari, personajele spectacolului „Elefantul din cameră sau The Vibrator Play” descoperă sensuri nebănuite în viața lor sentimentală... și nu numai. Doctorul Givings, autodeclarat om de știință, adorator al lui Thomas Alva Edison, experimentează în zona sexualității reprimate, prin impulsurile electrice ale unui aparat de el construit. Nimic altceva decât un vibrator care dă fiori doamnei Daldry, pacienta adusă de soțul ei, domnul Daldry, un bărbat cu principii conservatoare, care se trezește amorezat de soția doctorului. Doamna Daldry suferă de isterie, iar diagnosticul este pus rapid și eficient de doctorul Givings. Tratată cu vibratorul minune, fie de doctor, fie de asistenta acestuia, o femeie cu temperament... filozofic, dna Daldry redevine femeia pe care a cunoscut-o în tinerețe domnul Daldry, dar face un coup de foudre pentru vibrator și cere ședințe tot mai dese. Cu asemenea succese științifice, dl Givings își cam neglijează soția, dar își face timp să-i găsească fetiței sale o doică, întrucât doamna Givings nu are suficient lapte pentru a o hrăni. Doamna Givings își vede viața sortită eșecului: copilul ei este alăptat de altă femeie, iar doctorul e mai preocupat de invențiile sale decât de nevoile ei. Ca urmare, își face singură dreptate: intră în cabinetul soțului, spațiu sacrosanct și care i se refuzase până atunci, și descoperă... vibratorul. De aici și până la situațiile comice care se declanșează în cascadă nu mai este decât un pas. Pe care eroii spectacolului, cărora li se alătură Leo, artist „defect” tratat el însuși de dr Givings, îl fac cu nonșalanța unor marionete mânuite de un demiurg sarcastic. Zorii electricității și-au făcut frumos de cap!

 

**Spectacol interzis copiilor sub 16 ani

 

Sarah Ruhl născută în 1974 la Chicago, a primit mai multe premii pentru prodigioasa sa activitate: PEN Center pentru dramaturgi în plină carieră, Whiting Writers, Feminist Press' Forty under Forty și un premiu Lili. „În camera alăturată (sau Piesa cu vibratorul)”, piesa după care se montează, spectacolul „Elefantul din cameră sau The Vibrator Play”, a fost finalistă la Premiul Pulitzer și finalistă la Premiile Tony.

Sarah Ruhl are un Masterat în Arte Frumoase obținut la Brown University, unde a studiat cu Paula Vogel. Ca absolvent al 13P și New Dramatists, a câștigat o bursă MacArthur în 2006. A activat în consiliul executiv al Ghildei Dramaturgilor timp de trei ani, iar în prezent face parte din profesoratul Yale School of Drama. Cartea sa despre teatru și maternitate, 100 Essays I dont have time to write („100 de eseuri pe care nu am timp să le scriu”) a fost declarată cartea anului de revista Times.
Piesele sale au fost produse pe Broadway la Lyceum, sau la Playwrights' Horizons, Second Stage, Lincoln Center's Mitzi Newhouse Theater, dar și peste tot în Statele Unite. Pe plan internațional, piesele sale au fost traduse și jucate în peste douăsprezece limbi.

 

Dragoș Alexandru Mușoiu este remarcabilul regizor al spectacolul Spargerea (Teatrul Național „Marin Sorescu”), foarte bine primit de public și de critica literară. Spectacolul a fost desemnat câștigător al celei de-a patra ediții (2014) a concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, organizat de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. Tot la Naționalul craiovean a fost regizor asociat al spectacolului Julius Caesar de William Shakespeare, regia Peter Schneider (2015).

Spectacolul de absolvire, După ploaie, de Sergi Belbel a fost distins cu premiile pentru cea mai bună actriţă şi cea mai bună scenografie la Gala absolvenţilor UNATC 2012.

În 2011, Dragoș Alexandru Mușoiu a participat la crearea spectacolului DOR, performance comunitar, în Pittsburgh, Pennsylvania. În 2012 a semnat regia spectacolului independent Night on earth, adaptare după Jim Jarmusch, spectacolul fiind selecţionat la „Gala HOP 2012”, secţiunea Grup. Pentru spectacolul de master, pool (no water), de Mark Ravenhill, a fost distins cu premiul pentru cel mai bun spectacol de regie master la Gala Absolvenților UNATC 2014. 

 

 

Cronici:

„Este meritul regizorului Dragoș Alexandru Mușoiu de a fi transformat această piesă modestă într-un spectacol strălucitor. A avut ideea remarcabilă de a miza pe polifonia vocilor. A construit scene memorabile, ca aceea în care toate personajele se animă pe melodia marșului alla turca a lui Mozart. Cea mai originală intervenție a fost desființarea diferenței dintre pictură și model. Personajul Leo, după masajul rectal, recapătă pofta de a picta și își ia ca model pe negresa telurică, Elizabeth. O pictează ca madonă, dar nu pe pânză, ci chiar pe corpul ei, pe care-l ia în brațe ca și cum ar fi propriul lui tablou. Și faptul că negresa nu e neagră, ci este pictată cu negru, este unul interesant, aducând aminte de celebra madonă a lui Chris Ofili, care a stârnit scandal, fiind pictată parțial cu excremente de elefant. Din păcate, ritmul spectacolului scade, iar finalul este o lungă agonie. Este păcat, pentru că marea scenă a amorului în peisaj de iarnă se diluează între toate mesajele de rămas-bun ale personajelor.
            Cerasela Iosifescu interpretează cu mare anvergură rolul soției doctorului. Este frustrată că nu poate alăpta, iar copilul arată mai multă afecțiune către doică decât către mamă; este contrariată de faptul că soțul are mai mult interes pentru știință decât pentru amor. Încearcă succedanee, dar își dă seama că trebuie să ia taurul de coarne și să readucă lucrurile pe planul firesc. Toate aceste tranziții sunt redate cu sensibilitate și forță, iar scena împlinirii finale rămâne una de referință.
            Iulia Lazăr, în rolul pacientei, adoptă cu mare știință un rol de mască, pe care-l susține cu grație și umor. Alina Mangra, în rolul asistentei, stârnește aplauze atunci când își aranjează cocul, ca și cum ar saluta cu o pălărie. Momentul adevărului, când își exprimă frustrările este unul de grație, în care privirea sticloasă, tragică, dar fără lacrimi, emoționează profund. Ramona Drăgulescu impresionează prin apariție, dar nu are cum să-și dea măsura în limitele rolului impus.
            Claudiu Bleonț, în rolul doctorului este într-o formă de zile mari, iar tirada în care o laudă pe „zâna electricitate” este memorabilă. Angel Rababoc compune un individ plin de viață, de tip sanguin, care nu acceptă sensibilitățile exagerate. Vlad Udrescu este atașant în rolul pictorului care vrea să-și regăsească puterea de creație. Este extrem de expresiv atunci când vorbește despre tablourile neterminate ale lui Michelangelo, în care non-finitul ajunge să semene cu in-finitul. Femeile ale căror portrete au rămas vagi se apropie mai mult de starea angelică.
            Este un mister cum o piesă fără anvergură poate fi pretextul unui spectacol asupra de măsură. Să nu încercăm să înțelegem, ci să ne bucurăm."   
Adrian Mihalache, SpectActor, nr 1/2017
 

 

“Premiera spectacolului „Elefantul din cameră” sau „Vibrator play” de Sarah Ruhl de la Teatrul Naţional din Craiova e un bun prilej de a reevalua potenţialul artistic şi managerial al teatrului din Bănie pe cale de a se reinventa. Sarah Ruhl, autoare americană de teatru premiată cu Pulitzer şi Tony nu e un nume frecvent pe afişele româneşti. Nici Dragoş Alexandru Muşoiu n-a atins faza consacrării după un debut remarcabil pe aceeaşi scenă (Spargerea). Alegând piesa cu titlul original In the next room sau Vibrator play, rebotezată Elefantul din cameră, tânărul regizor mai face un pas spre definirea preocupărilor sale în direcţia unui teatru de artă cu miză intelectuală, estetizant în sensul bun al cuvântului datorită consistenţei stilistice a demersurilor sale (...) 
Distribuţia susţine cu brio acest spectacol interesant din toate punctele de vedere. Claudiu Beonţ în rolul doctorului, un fel de Faust pomădat de muzeu, jonglează inteligent cu realitatea şi fantasticul condiţiei sale creând un personaj a cărui butaforie e demascată cu efect în finalul în care îşi scoate demonstrativ peruca pentru a se arunca gol în braţele nevestei. Cerasela Iosifescu adoptă cu tâlc un comportament afectat (se mişcă şi vorbeste ca o marionetă) semn că soaţa doctorului suportă prima efectele alterării condiţiei ei de femeie. Actriţa realizează aici o frumoasă creaţie. Celorlalte personaje regizorul le atribuie măşti caricaturale pe care interpreţii le personalizează prin capacitatea demonstrată şi alteori de a anima în scenă fantoşe în cazul Iuliei Lazăr-Bleonţ, doamna îndrăgostită de vibrator, al tânărului înzestrat cu farmec juvenil Vlad Udrescu, pitoresc în rolul unui pictor închipuit disputat de femeile amputate sentimental. Apariţii de referinţă realizează şi Ramona Drăgulescu în rolul fără vorbe al doicii, Angel Rababoc interpretând din atitudini emfatice un personaj salonard inconsistent, Alina Mangra, ciudata asistentă a doctorului care contribuie la ducerea în derizoriu a procedeului „ştiinţific‟ (mai puţin frecvenţa şi exagerările realiste în privinţa folosirii vibratorului).”
Doina Papp, Între tehnologie și natură, Adevarul.ro, 28 martie 2017
 
 
Dragoş Alexandru Muşoiu are meritul de a fi adresat o provocare publicului din Bănie, făcându-i cunoscut un text mai îndrăzneţ, mai neconformist al unei tinere scriitoare de teatru. Care, după propria mărturisire, reprodusă în caietul de sală al spectacolului (caiet redactat de Nicolae Coande), s-a inspirat în scrierea piesei In the Next Room or The Vibrator Play din fapte aievea petrecute în secolul al XIX-lea. Al doilea merit considerabil al lui Dragoş- Alexandru Muşoiu e acela de a fi alcătuit ceea ce se cheamă o distribuţie fără cusur. Sau pe aproape. Au evoluţii exemplare, în cadrele regizorale fixate, Cerasela Iosifescu (doamna Givings), pe care iar o regăsesc în mare formă, Claudiu Bleonţ (domnul Givings) mai disciplinat şi mai aplicat pe rol decât oricând în ultimii ani, Iulia Lazăr (remarcabilă, în primul rând, prin mimică, cu ştiinţă în Doamna Daldry), Angel Rababoc ( lăudabil prin suprateatralitatea imprimată compunerii rolului domnului Daldry), Vlad Udrescu (expansiv, devorator de spaţii în Leo), Ramona Drăgulescu (Elizabeth) şi Alina Mangra (Annie). În fine, nu pot să nu remarc creditul pe care noua conducere a Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova (director general - Alexandru Boureanu, director artistic- Vlad Drăgulescu) îl acordă regizorilor tineri. Numai în această stagiune am văzut aici trei montări care merită luate în seamă semnate de Alexandri Istudor (Cealaltă ţară), Andrei Măjeri (Nunta însângerată) şi acum Dragoş-Alexandru Muşoiu. La mai multe!
Mircea Morariu, Elogiul electricităţii, Adevărul.ro, 24 martie 2017
 
 
„Tânărul – și promițătorul, trebuie spus – regizor a apelat inteligent la diverse mecanisme comice în spectacolul său, care are o unitate notabilă, în ciuda multiplelor maniere de joc sau de semnificație abordate. Există de-a lungul reprezentației elemente/momente de ostentativă teatralitate, altele de mecanicism absurd, melodramatice etc... In the Next Room e un spectacol bine făcut, dincolo de micile sale defecte – toate corectabile. O comedie dezlănțuită cu subiect savuros, sub canavaua căreia se ascunde o mică dramă. Un pariu câștigat al lui Dragoș Mușoiu și un nou prilej de virtuozitate actoricească pentru actorii craioveni.”
 
Claudiu Groza, Din zorii feminismului: o poveste despre feminitate, Tribuna, 1-15 aprilie 2017
 
 
„Aşa cum Sarah Ruhl s-a aplecat asupra unui subiect încă tabuizat, Dragoş Muşoiu are meritul de a instala naturaleţea orgasmului într-un spectacol care include spectatorii în poveste. Este fascinant cum o imersiune în finalul de veac XIX este percepută ca o recunoaştere publică a unui adevăr pe care, oficial, nu îndrăznea nimeni să şi-l asume...
Claudiu Bleonţ e foarte convingător când îşi reproşează a fi amestecat planurile. Pe de altă parte povestea familiei Givings, o reţetă de succes în interpretarea celor doi mari actori, pune pe tapet un alt strat ideatic al piesei: cum ne alegem perechile în viaţă? Cerasela Iosifescu, cu cel mai omogen, în altitudine, joc din spectacol, face o perfectă descriere a soţilor şi subliniază întrebarea de mai sus.”
Marius Dobrin, Liniile neterminate ale firilor omeneşti, SpectActor, nr. 1/2017
 

Noutați

  • Rezultate selectie dosare - post Actor & Șef ...
    Infomații publice - Document informații ...
  • Anunț Concurs - post Actor & Șef serviciu ar ...
    Infomații publice - Document informații ...
  • Start 2018 - CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI R ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a VIII-a ediție, 2018. Și în acest an, Naționalul craiovean își propune să câștige un pariu pe care și l-a asumat de la prima ediție, acela de a descoperi un tandem de creatori, regizor-scenograf, care să propună un spectacol performant la nivel națion ...
  • OPEN-CALL 11plus1/independent/contemporan ...
    Spectacolele vor avea loc la sala I.D. Sîrbu în stagiunea 2017/2018. Vă rugăm să ne transmiteți filmarea spectacolului și alte informații relevante la adresa pr@tncms.ro Data limită pentru primirea aplicațiilor: 15.08.2017 Pentru a verifica detaliile tehnice ale sălii vă rugăm să consultați planul tehnic și de lumini: http://tncms.ro/tehnic.php Vor fi selectate 6 spec ...
  • Teatrul Național „Marin Sorescu” Crai ...
     Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatele concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a VII-a, 2016. La această ediție au participat unsprezece proiecte. Juriul constituit din experți și profesioniști ai TNC a propus în faza finală trei proiecte cu șanse reale de a fi puse în scenă:„Monstrul Nisipurilor” de Csaba Székely, ...
  • Concursul „Cea mai buna piesa romaneasca a a ...
    Uniunea Teatrala din Romania – UNITER anunta ca editia 2016 a Concursului de dramaturgie „Cea mai buna piesa romaneasca a anului” primeste piese de teatru pentru inscrierea in competitie pana la data de 30 ianuarie 2017 (data postei).   Autorii vor trimite piesele prin posta sau prin depunere individuala la Secretariatul UNITER in format electronic (salvate pe un CD, nu prin e-mail ...
  • SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional ...
    SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional Atelier de tehnica și arta vorbirii și bune maniere aplicate   Personalitatea şi identitatea noastră în faţa celorlalți, în viaţa de zi cu zi, se definesc după două elemente esenţiale: imaginea vizuală şi limbajul, exprimarea. Prima impresie pe care o faci are un impact major asupra imaginii pe care și-o conturează ceilalți d ...
  • SMARTELIER Teatreliere pentru copii, adolescenți, ...
    Perioada de înscriere la Atelierele de teatru SMARTELIER s-a încheiat. Mulţumim tuturor celor care au răspuns afirmativ invitaţiei noastre şi îi anunțăm că, începând cu data de 22 octombrie, vor fi alături de profesorii noştri la cursuri. Programul complet al grupelor, orele și locul de desfășurare a atelierelor vor fi comunicate fiecărei persoane telefonic, dar și pe site  ...
  • SMARTELIER / TEATRELIERE ...
    SMARTELIER Teatreliere pentru copii, tineri, adolescenţi şi pasionaţi   Pentru toţi iubitorii de teatru, pentru copii, părinţi şi nu numai, am conceput  … teatrelierele !   Ce sunt teatrelierele? Ateliere de teatru care îți stimulează creativitatea, exersează imaginaţia şi spontaneitatea, dezvoltă spiritul critic, încrederea şi lucrul în echipă. Participan ...
  • Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 20 ...
    Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 2016   Bobi Pricop a luat Premiul pentru Cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, pentru regia spectacolelor „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după un roman de Mark Haddon, de la Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București și „Iluzii”, de Ivan Vîrîpaev, de la Tea ...
  • Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa ...
    Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa franceză la Festivalul Villerville 2016   Ne bucurăm să facem cunoscut demersul artistic recent al actriței Gina Călinoiu, de la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova – participarea excepțională la Festivalul Villerville, Franța (2-4 sept. 2016), cu spectacolul Mâine totul se va sfârși (I), inspirat din romanul Jucătorul ...
  • SpectActor nr 1 (31) Mai - August 2016 ...
    A apărut numarul 1 (31) al revistei SpectActor. Va invităm să îl deschideţi accesându-l aici. Lectură plăcută! ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...
  • Regulament organizare spaţiul IA TE UITĂ! ...
    Regulament de organizare și selecție de proiecte și evenimente culturale pentru tineri artiști în spațiul TNCMS “Ia te uită” 1.    Dispoziţii generale Prezentul regulament stabileşte principiile şi procedurile de organizare ale evenimentelor culturale ce urmează a se desfășura în spațiul “Ia te uită!” Spațiul face parte dintr-o instituţie publică de cultură ...
  • Teatrul Național ”Marin Sorescu” Crai ...
      Ce este Inter Gate Europe? Inter Gate Europe este scoala marketingului si a comunicarii cu oamenii. Colegii nostri invata nu doar tehnici perfecte de negociere, ci au capacitatea de a lua cele mai bune decizii in orice situatie intalnita. Credem in faptul ca titlurile si pozitiile nu spun multe despre calitatile de lider a unei persoane si liderii sunt caracterizati mai degraba de catre val ...