Elefantul din cameră sau The Vibrator Play

Sarah Ruhl, regia Dragoş Alexandru Muşoiu
Durata: 2h 40 min. cu pauză
Scenografia: Andreea Simona Negrilă
Muzica: Tibor Cári
Genul spectacolului: Comedie neagră
Traducerea: Dragoş Alexandru Muşoiu
Data premierei: 15 Martie 2017
Decor: Andreea Simona Negrilă
Costume: Elena Gheorghe
Regia Tehnica: George Dulămea
Sufleor: Ramona Popa
06032017135755.jpg
06032017155611.jpg
06032017160306.jpg
21032017120007.jpg
21032017120013.jpg
21032017120019.jpg
21032017120026.jpg
21032017120031.jpg
21032017120034.jpg
21032017120040.jpg
21032017120116.jpg
29062018113619.jpg
29062018114144.jpg

DISTRIBUȚIA:

Cerasela Iosifescu (Doamna Givings), Claudiu Bleonţ (Doctorul Givings), Iulia Lazăr (Doamna Daldry), Vlad Udrescu (Leo), Angel Rababoc (Domnul Daldry), Ramona Drăgulescu (Elisabeth), Alina Mangra (Annie), 

DESPRE:

 

Într-un decor care amintește de cabinetul doctorului Caligari, personajele spectacolului „Elefantul din cameră sau The Vibrator Play” descoperă sensuri nebănuite în viața lor sentimentală... și nu numai. Doctorul Givings, autodeclarat om de știință, adorator al lui Thomas Alva Edison, experimentează în zona sexualității reprimate, prin impulsurile electrice ale unui aparat de el construit. Nimic altceva decât un vibrator care dă fiori doamnei Daldry, pacienta adusă de soțul ei, domnul Daldry, un bărbat cu principii conservatoare, care se trezește amorezat de soția doctorului. Doamna Daldry suferă de isterie, iar diagnosticul este pus rapid și eficient de doctorul Givings. Tratată cu vibratorul minune, fie de doctor, fie de asistenta acestuia, o femeie cu temperament... filozofic, dna Daldry redevine femeia pe care a cunoscut-o în tinerețe domnul Daldry, dar face un coup de foudre pentru vibrator și cere ședințe tot mai dese. Cu asemenea succese științifice, dl Givings își cam neglijează soția, dar își face timp să-i găsească fetiței sale o doică, întrucât doamna Givings nu are suficient lapte pentru a o hrăni. Doamna Givings își vede viața sortită eșecului: copilul ei este alăptat de altă femeie, iar doctorul e mai preocupat de invențiile sale decât de nevoile ei. Ca urmare, își face singură dreptate: intră în cabinetul soțului, spațiu sacrosanct și care i se refuzase până atunci, și descoperă... vibratorul. De aici și până la situațiile comice care se declanșează în cascadă nu mai este decât un pas. Pe care eroii spectacolului, cărora li se alătură Leo, artist „defect” tratat el însuși de dr Givings, îl fac cu nonșalanța unor marionete mânuite de un demiurg sarcastic. Zorii electricității și-au făcut frumos de cap!

 

**Spectacol interzis copiilor sub 16 ani

 

Sarah Ruhl născută în 1974 la Chicago, a primit mai multe premii pentru prodigioasa sa activitate: PEN Center pentru dramaturgi în plină carieră, Whiting Writers, Feminist Press' Forty under Forty și un premiu Lili. „În camera alăturată (sau Piesa cu vibratorul)”, piesa după care se montează, spectacolul „Elefantul din cameră sau The Vibrator Play”, a fost finalistă la Premiul Pulitzer și finalistă la Premiile Tony.

Sarah Ruhl are un Masterat în Arte Frumoase obținut la Brown University, unde a studiat cu Paula Vogel. Ca absolvent al 13P și New Dramatists, a câștigat o bursă MacArthur în 2006. A activat în consiliul executiv al Ghildei Dramaturgilor timp de trei ani, iar în prezent face parte din profesoratul Yale School of Drama. Cartea sa despre teatru și maternitate, 100 Essays I dont have time to write („100 de eseuri pe care nu am timp să le scriu”) a fost declarată cartea anului de revista Times.
Piesele sale au fost produse pe Broadway la Lyceum, sau la Playwrights' Horizons, Second Stage, Lincoln Center's Mitzi Newhouse Theater, dar și peste tot în Statele Unite. Pe plan internațional, piesele sale au fost traduse și jucate în peste douăsprezece limbi.

 

Dragoș Alexandru Mușoiu este remarcabilul regizor al spectacolul Spargerea (Teatrul Național „Marin Sorescu”), foarte bine primit de public și de critica literară. Spectacolul a fost desemnat câștigător al celei de-a patra ediții (2014) a concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, organizat de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova. Tot la Naționalul craiovean a fost regizor asociat al spectacolului Julius Caesar de William Shakespeare, regia Peter Schneider (2015).

Spectacolul de absolvire, După ploaie, de Sergi Belbel a fost distins cu premiile pentru cea mai bună actriţă şi cea mai bună scenografie la Gala absolvenţilor UNATC 2012.

În 2011, Dragoș Alexandru Mușoiu a participat la crearea spectacolului DOR, performance comunitar, în Pittsburgh, Pennsylvania. În 2012 a semnat regia spectacolului independent Night on earth, adaptare după Jim Jarmusch, spectacolul fiind selecţionat la „Gala HOP 2012”, secţiunea Grup. Pentru spectacolul de master, pool (no water), de Mark Ravenhill, a fost distins cu premiul pentru cel mai bun spectacol de regie master la Gala Absolvenților UNATC 2014. 

 

 

Cronici:

„Este meritul regizorului Dragoș Alexandru Mușoiu de a fi transformat această piesă modestă într-un spectacol strălucitor. A avut ideea remarcabilă de a miza pe polifonia vocilor. A construit scene memorabile, ca aceea în care toate personajele se animă pe melodia marșului alla turca a lui Mozart. Cea mai originală intervenție a fost desființarea diferenței dintre pictură și model. Personajul Leo, după masajul rectal, recapătă pofta de a picta și își ia ca model pe negresa telurică, Elizabeth. O pictează ca madonă, dar nu pe pânză, ci chiar pe corpul ei, pe care-l ia în brațe ca și cum ar fi propriul lui tablou. Și faptul că negresa nu e neagră, ci este pictată cu negru, este unul interesant, aducând aminte de celebra madonă a lui Chris Ofili, care a stârnit scandal, fiind pictată parțial cu excremente de elefant. Din păcate, ritmul spectacolului scade, iar finalul este o lungă agonie. Este păcat, pentru că marea scenă a amorului în peisaj de iarnă se diluează între toate mesajele de rămas-bun ale personajelor.
            Cerasela Iosifescu interpretează cu mare anvergură rolul soției doctorului. Este frustrată că nu poate alăpta, iar copilul arată mai multă afecțiune către doică decât către mamă; este contrariată de faptul că soțul are mai mult interes pentru știință decât pentru amor. Încearcă succedanee, dar își dă seama că trebuie să ia taurul de coarne și să readucă lucrurile pe planul firesc. Toate aceste tranziții sunt redate cu sensibilitate și forță, iar scena împlinirii finale rămâne una de referință.
            Iulia Lazăr, în rolul pacientei, adoptă cu mare știință un rol de mască, pe care-l susține cu grație și umor. Alina Mangra, în rolul asistentei, stârnește aplauze atunci când își aranjează cocul, ca și cum ar saluta cu o pălărie. Momentul adevărului, când își exprimă frustrările este unul de grație, în care privirea sticloasă, tragică, dar fără lacrimi, emoționează profund. Ramona Drăgulescu impresionează prin apariție, dar nu are cum să-și dea măsura în limitele rolului impus.
            Claudiu Bleonț, în rolul doctorului este într-o formă de zile mari, iar tirada în care o laudă pe „zâna electricitate” este memorabilă. Angel Rababoc compune un individ plin de viață, de tip sanguin, care nu acceptă sensibilitățile exagerate. Vlad Udrescu este atașant în rolul pictorului care vrea să-și regăsească puterea de creație. Este extrem de expresiv atunci când vorbește despre tablourile neterminate ale lui Michelangelo, în care non-finitul ajunge să semene cu in-finitul. Femeile ale căror portrete au rămas vagi se apropie mai mult de starea angelică.
            Este un mister cum o piesă fără anvergură poate fi pretextul unui spectacol asupra de măsură. Să nu încercăm să înțelegem, ci să ne bucurăm."   
Adrian Mihalache, SpectActor, nr 1/2017
 

 

“Premiera spectacolului „Elefantul din cameră” sau „Vibrator play” de Sarah Ruhl de la Teatrul Naţional din Craiova e un bun prilej de a reevalua potenţialul artistic şi managerial al teatrului din Bănie pe cale de a se reinventa. Sarah Ruhl, autoare americană de teatru premiată cu Pulitzer şi Tony nu e un nume frecvent pe afişele româneşti. Nici Dragoş Alexandru Muşoiu n-a atins faza consacrării după un debut remarcabil pe aceeaşi scenă (Spargerea). Alegând piesa cu titlul original In the next room sau Vibrator play, rebotezată Elefantul din cameră, tânărul regizor mai face un pas spre definirea preocupărilor sale în direcţia unui teatru de artă cu miză intelectuală, estetizant în sensul bun al cuvântului datorită consistenţei stilistice a demersurilor sale (...) 
Distribuţia susţine cu brio acest spectacol interesant din toate punctele de vedere. Claudiu Beonţ în rolul doctorului, un fel de Faust pomădat de muzeu, jonglează inteligent cu realitatea şi fantasticul condiţiei sale creând un personaj a cărui butaforie e demascată cu efect în finalul în care îşi scoate demonstrativ peruca pentru a se arunca gol în braţele nevestei. Cerasela Iosifescu adoptă cu tâlc un comportament afectat (se mişcă şi vorbeste ca o marionetă) semn că soaţa doctorului suportă prima efectele alterării condiţiei ei de femeie. Actriţa realizează aici o frumoasă creaţie. Celorlalte personaje regizorul le atribuie măşti caricaturale pe care interpreţii le personalizează prin capacitatea demonstrată şi alteori de a anima în scenă fantoşe în cazul Iuliei Lazăr-Bleonţ, doamna îndrăgostită de vibrator, al tânărului înzestrat cu farmec juvenil Vlad Udrescu, pitoresc în rolul unui pictor închipuit disputat de femeile amputate sentimental. Apariţii de referinţă realizează şi Ramona Drăgulescu în rolul fără vorbe al doicii, Angel Rababoc interpretând din atitudini emfatice un personaj salonard inconsistent, Alina Mangra, ciudata asistentă a doctorului care contribuie la ducerea în derizoriu a procedeului „ştiinţific‟ (mai puţin frecvenţa şi exagerările realiste în privinţa folosirii vibratorului).”
Doina Papp, Între tehnologie și natură, Adevarul.ro, 28 martie 2017
 
 
Dragoş Alexandru Muşoiu are meritul de a fi adresat o provocare publicului din Bănie, făcându-i cunoscut un text mai îndrăzneţ, mai neconformist al unei tinere scriitoare de teatru. Care, după propria mărturisire, reprodusă în caietul de sală al spectacolului (caiet redactat de Nicolae Coande), s-a inspirat în scrierea piesei In the Next Room or The Vibrator Play din fapte aievea petrecute în secolul al XIX-lea. Al doilea merit considerabil al lui Dragoş- Alexandru Muşoiu e acela de a fi alcătuit ceea ce se cheamă o distribuţie fără cusur. Sau pe aproape. Au evoluţii exemplare, în cadrele regizorale fixate, Cerasela Iosifescu (doamna Givings), pe care iar o regăsesc în mare formă, Claudiu Bleonţ (domnul Givings) mai disciplinat şi mai aplicat pe rol decât oricând în ultimii ani, Iulia Lazăr (remarcabilă, în primul rând, prin mimică, cu ştiinţă în Doamna Daldry), Angel Rababoc ( lăudabil prin suprateatralitatea imprimată compunerii rolului domnului Daldry), Vlad Udrescu (expansiv, devorator de spaţii în Leo), Ramona Drăgulescu (Elizabeth) şi Alina Mangra (Annie). În fine, nu pot să nu remarc creditul pe care noua conducere a Teatrului Naţional Marin Sorescu din Craiova (director general - Alexandru Boureanu, director artistic- Vlad Drăgulescu) îl acordă regizorilor tineri. Numai în această stagiune am văzut aici trei montări care merită luate în seamă semnate de Alexandri Istudor (Cealaltă ţară), Andrei Măjeri (Nunta însângerată) şi acum Dragoş-Alexandru Muşoiu. La mai multe!
Mircea Morariu, Elogiul electricităţii, Adevărul.ro, 24 martie 2017
 
 
„Tânărul – și promițătorul, trebuie spus – regizor a apelat inteligent la diverse mecanisme comice în spectacolul său, care are o unitate notabilă, în ciuda multiplelor maniere de joc sau de semnificație abordate. Există de-a lungul reprezentației elemente/momente de ostentativă teatralitate, altele de mecanicism absurd, melodramatice etc... In the Next Room e un spectacol bine făcut, dincolo de micile sale defecte – toate corectabile. O comedie dezlănțuită cu subiect savuros, sub canavaua căreia se ascunde o mică dramă. Un pariu câștigat al lui Dragoș Mușoiu și un nou prilej de virtuozitate actoricească pentru actorii craioveni.”
 
Claudiu Groza, Din zorii feminismului: o poveste despre feminitate, Tribuna, 1-15 aprilie 2017
 
 
„Aşa cum Sarah Ruhl s-a aplecat asupra unui subiect încă tabuizat, Dragoş Muşoiu are meritul de a instala naturaleţea orgasmului într-un spectacol care include spectatorii în poveste. Este fascinant cum o imersiune în finalul de veac XIX este percepută ca o recunoaştere publică a unui adevăr pe care, oficial, nu îndrăznea nimeni să şi-l asume...
Claudiu Bleonţ e foarte convingător când îşi reproşează a fi amestecat planurile. Pe de altă parte povestea familiei Givings, o reţetă de succes în interpretarea celor doi mari actori, pune pe tapet un alt strat ideatic al piesei: cum ne alegem perechile în viaţă? Cerasela Iosifescu, cu cel mai omogen, în altitudine, joc din spectacol, face o perfectă descriere a soţilor şi subliniază întrebarea de mai sus.”
Marius Dobrin, Liniile neterminate ale firilor omeneşti, SpectActor, nr. 1/2017
 
 
Premii:
 - Premiul pentru cel mai bun actor în rol principal: Claudiu Bleonț, pentru rolul Doctor Ginvins

Noutați

  • „Salvatorii melcilor” Premiat Festival ...
    Spectacolul „Salvatorii melcilor” imaginat de Bogdan Cristian Drăgan a primit Premiul Special al juriului la Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane 2018, după ce marți, pe 06 noiembrie, a fost prezentat la Teatrul Dramaturgilor Români, București, în cadrul festivalului.   Salvatorii Melcilor este o pledoarie pentru spectacol, pentru spectacolul de pe scenă sau din plato ...
  • Gala TNC - Ediția a III-a ...
    La sfârşit de an, pe 16 decembrie mai exact, ne întâlnim cu toţii la Gala TNC- Ediția a III-a. Începând cu ora 18:30, Sala Mare a Teatrului Național „Marin Sorescu” va reuni spectatorii, artiştii, partenerii şi invitaţii speciali, pentru a încheia așa cum se cuvine un an plin de premiere şi evenimente. În stagiunea 2017/2018 am văzut 7 spectacole în premieră, am dansat pe ...
  • ACTORUL CLAUDIU BLEONŢ DISTINS LA FESTIVALUL DE T ...
    Între 3 şi 11 noiembrie 2018 s-a desfăşurat la Piteşti cea de a XXII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Teatrului de Studio şi Forme noi, având drept organizator Teatrul „Alexandru Davila”.   Dintre spectacolele invitate a făcut parte şi „Autorul” de Tim Crouch, realizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, în regia lui Bobi Pricop.   Premiul pe ...
  • Out of the books- lecturi urbane în spații ...
    Out of the books este un eveniment special organizat de Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova în zilele de 15, 16, 17 și 18 noiembrie 2018. Programul este coordonat de regizorul Bobi Pricop și aduce în fața publicului șase actori în șase contexte diferite, în spații neconvenționale din Craiova. Spectatorii vor putea să-i urmărească pe actori citind din marile romane al ...
  • Proiecțiile Video - OMSUPRAOM ...
    In cadrul instalației OMSUPRAOM, în perioada 1 noiembrie- 14 februarie, la sala „Ia te uită” vor fi prezentate înregistrările video ale spectacolelor aflate de-a lungul timpului în repertoriul Teatrului National Craiova, avandu-l în distribuție pe Maestrul ILIE GHEORGHE.   *Intrarea se face pe bază de rezervare la Agenția teatrală sau la nr. de telefon 0251.413.677(12:00-19:0 ...
  • Preselecție casting – Reconstituire 100 pen ...
    Preselecție casting –100 pentru România – Teatru documentar   Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova anunță preselecția online pentru casting-ul spectacolului 100 pentru România – Teatru documentar, regia Alexandru Boureanu. Acest spectacol este parte a proiectului 100 pentru România, un proiect cultural-artistic dedicat aniversării a 100 de ani de la Marea Unire di ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...