Gaiţele

Al. Kiriţescu, regia Alexandru Boureanu
Durata: 150 min. cu pauză
Scenografia: Andreea Negrilă
Muzica: Eugen Sandu
Genul spectacolului: Dramă
Data premierei: 22 Septembrie 2017
Costume: Alexandra Constantin
Asistent Regie: Mirela Cioabă
Foto: -
Video: -
29082017161100.jpg
26092017115236.jpg
26092017115244.jpg
26092017115249.jpg
26092017115251.jpg
26092017115254.jpg
26092017115300.jpg
26092017115303.jpg
26092017115306.jpg
26092017115309.jpg
26092017115311.jpg
26092017115316.jpg
26092017115320.jpg
26092017115324.jpg
26092017115328.jpg
26092017115332.jpg
26092017115335.jpg

DISTRIBUȚIA:

Tamara Popescu (Aneta Duduleanu), Ramona Drăgulescu (Wanda Serafim), Costinela Ungureanu (Wanda Serafim), Petronela Zurba (Margareta Aldea), Alina Mangra (Colette Duduleanu), Romaniţa Ionescu (Fräulein), Geni Macsim (Lena), Raluca Păun (Zoia), Ioana Andone (Zamfira), Cătălin Vieru (Mircea Aldea), Alex Calangiu (Georges Duduleanu), Nicolae Vicol (Ianache), Cătălin-Mihai Miculeasa (Un tânăr), Ioana şi Romana Vicol (Fetiţele), 

DESPRE:

TRAILER

 

Sinopsis:

Piesa „Gaițele” (sau „Cuibul de viespi”) este una dintre comediile de valoare ale perioadei interbelice din dramaturgia națională, aparține scriitorului Al. Kirițescu, iar acțiunea piesei are loc chiar în Craiova. „Gaițele” (1932) este piesa care închide trilogia burgheză a scriitorului, din care mai fac parte piesele „Marcel și Marcel” (sau „Anișoara și ispita”) și „Florentina”. Dramaturgul Al. Kirițescu creionează portretul savuros al micii burghezii. Poate cea mai apropiată de comedia caragialiană, prin virulența satirică și valoarea literară incontestabilă, piesa „Gaițele” reflectă cel mai clar atitudinea critică a scriitorului față de societatea vremii sale.

 

 

 

„Funerarul și viața în tonuri senzațional-comice, iată rețeta “oltenească” pe care Alexandru Kirițescu (1888-1951) a reușit să ne-o livreze impecabil în cea mai populară piesă a sa, Gaițele, una dintre cele mai îndrăgite de generații succesive de spectatori. Deși a scris peste o duzină, Kirițescu pare autorul unei singure piese, atât de populară a devenit “Gaițele”, cu toate că la premieră (1930, Teatrul Regina Maria) critica l-a făcut “praf”! Camil Petrescu a receptat-o cu indulgență, dar îi reproșa autorului că folosește expresii franțuzite (cuib de viespi,  nu “viespar”, cum zicem noi, românii...). În perioada proletcultistă, prin vocea criticilor de direcție, “Gaițele” devine prilej de, cum altfel, înfierare a burgheziei române.
Singur, doar Radu Stanca (Note despre Teatrul lui Alexandru Kirițescu, Tribuna, 1958) va face o lectură neinfluențată de tonul epocii, dar Stanca era om de teatru și profesionist pe deasupra. Autorul, ne informează Mircea Ghițulescu în medalionul dedicat autorului în “Istoria literaturii române. Dramaturgia” (Ed. TracusArte, 2008), nu va încerca nici el să despartă apele de uscat, nedorind să intre în polemici inutile cu doctrina epocii. Așa zicând, “farsa morbidă” a supraviețuit de una singură, în special prin ceea ce Ghițulescu remarca a fi “neobișnuita compoziție sonoră ce poate fi tratată asemenea unei excentrice partituri corale”.
Cele trei oltence, Aneta, Zoia și Lena, îndrăgostite de spectacolul morții celorlalți, sunt aidoma celor trei Erinii din mitologia greacă (la noi ar fi numite mai simplu, cobe), doar că în cheie minoră, bavardă, profețind neantul prin ton vesel-apocaliptic, dedulcit la țâfnă și sarcasm, așa cum alții sunt la coliva parastaselor: cea mai bună din lume, se știe.
Kirițescu e senzațional și azi pentru că, în bună parte, nici noi nu ne-am schimbat: ne place să ne dăm în spectacol și reușim de minune.”
Nicolae Coande
 
 
Alexandru Boureanu are câteva idei regizorale subtile... regizorul a imaginat spectacolul ca pe o incursiune în propriul trecut al unui personaj inventat, o urmaşă pariziană a Dudulenilor. „Ei, dar ce aveţi toate, frate, cu Parisul!...“ rosteşte, excedată, Aneta, pentru ca acum să vină 'Parisul' să desluşească lumea de aici...
Zoia şi Aneta Duduleanu sunt piesele grele ale piesei şi spectacolul valorifică asta. Doar că o face în tuşe prea groase. Sunt poli care concentrează atenţia, în jurul lor se aranjează toată lumea, totul e trasat geometric. Surorile reacţionează una faţă de alta, se înfruntă de-a dreptul corp la corp. Raluca Păun este pilonul dedicat comicului, al unui comic cu orice mijloace. Practic avem o demonstraţie de cum poate să conducă publicul spre hohote de râs. Sunt gesturi care ies din sfera personajelor dar care, probabil, vor face gloria acestui spectacol, de la acel 'cra-cra' şi până la ridicatul poalelor. Are publicul cel larg la dispoziţie.

Marius Dobrin, SpectActor nr. 2/2017

 

„În rolul Anetei Duduleanu, Tamara Popescu asigură perfect această complicitate şi când îşi spune părerile, când o jigneşte pe Vanda sau o atacă pe Colette, jocul este declarat, nu ascuns, spectatorii devin martor ecou, râsul este empatic. Seducţia e pusă în mişcare de replica rostită cu privirile rotite cochet spre sală „O să găsesc unu’ aşa de seama mea şi mă mărit!”. Apariţie caricaturizată la extrem, Fräulein (Romaniţa Ionescu) e personajul oglindă, cu mişcări bruşte, dezarticulate, parodiază toate personajele, e cel mai dinamic caracter, ea conduce casa, ea dezleagă iţele banalei poveşti de amor dintre Mircea şi Vanda. Dincolo de orice inovaţii, forţa Gaiţelor stă în personaje, e un spectacol al tipologiilor, cu manipulări de situaţii şi personaje, cu trucuri de tensionare/ detensionare…”

Daniela Firescu, Gaițele – muzeul figurilor, Ramuri nr. 11/2017

 

**Foto: Florin Chirea, Cristi Floriganţă, Albert Dobrin


Noutați

  • Selecție 11plus1 independent/ contemporan ...
    Spectacolele selectate în cadrul celei de-a treia ediții a programului 11plus1 independent / contemporan, care vor fi prezentate la Teatrul Național "Marin Sorescu", în sezonul 19/20, sunt următoarele: DANS CONTEMPORAN 🔵CAPTAIN RECLUSE, concept Gabriela și Cristian Fierbințeanu, co-producție Asociația PETEC, București 🔵OST(Organic Sound Twist), concept și coregrafi ...
  • Adio, Europa! ...
    TRAILER   Adio, Europa! – un spectacol tulburător în onoarea unui scriitor care ne-a „citit” pe toți Teatrul Național „Marin Sorescu” sărbătorește în 2019 Centenarul Ion D. Sîrbu, în onoarea unuia dintre cei mai importanți scriitori români din secolul al XX-lea. Instituția noastră îl omagiază pe intelectualul și scriitorul unic Ion D. Sîrbu, punând în sce ...
  • CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și ...
    CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și SCENOGRAFI ROMÂNI ediția a X-a - Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova   Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a X-a ediție, 2019. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în v ...
  • OPEN CALL 11plus1 independent/contemporan ...
    Avem plăcerea să anunțăm deschiderea celei de-a treia sesiuni de înscrieri în programul 11plus1 independent/contemporan. Cele 6 spectacole de teatru și cele 6 de dans contemporan selectate vor fi prezentate în stagiunea 19/20 la Teatrul Național “Marin Sorescu”, sala Ion D. Sîrbu. CALENDAR OPEN CALL start înscrieri-- 24 mai 2019 deadline înscrieri-- 25 iunie 2019, ora 23: ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 28-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 28-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...