Gaiţele

Al. Kiriţescu, regia Alexandru Boureanu
Durata: 150 min. cu pauză
Scenografia: Andreea Negrilă
Muzica: Eugen Sandu
Genul spectacolului: Dramă
Data premierei: 22 Septembrie 2017
Costume: Alexandra Constantin
Asistent Regie: Mirela Cioabă
Foto: -
Video: -
29082017161100.jpg
26092017115236.jpg
26092017115244.jpg
26092017115249.jpg
26092017115251.jpg
26092017115254.jpg
26092017115300.jpg
26092017115303.jpg
26092017115306.jpg
26092017115309.jpg
26092017115311.jpg
26092017115316.jpg
26092017115320.jpg
26092017115324.jpg
26092017115328.jpg
26092017115332.jpg
26092017115335.jpg

DISTRIBUȚIA:

Tamara Popescu (Aneta Duduleanu), Ramona Drăgulescu (Wanda Serafim), Costinela Ungureanu (Wanda Serafim), Petronela Zurba (Margareta Aldea), Alina Mangra (Colette Duduleanu), Romaniţa Ionescu (Fräulein), Geni Macsim (Lena), Raluca Păun (Zoia), Ioana Andone (Zamfira), Cătălin Vieru (Mircea Aldea), Alex Calangiu (Georges Duduleanu), Nicolae Vicol (Ianache), Cătălin Miculeasa (Un tânăr), Ioana şi Romana Vicol (Fetiţele), 

DESPRE:

TRAILER

 

Sinopsis:

Piesa „Gaițele” (sau „Cuibul de viespi”) este una dintre comediile de valoare ale perioadei interbelice din dramaturgia națională, aparține scriitorului Al. Kirițescu, iar acțiunea piesei are loc chiar în Craiova. „Gaițele” (1932) este piesa care închide trilogia burgheză a scriitorului, din care mai fac parte piesele „Marcel și Marcel” (sau „Anișoara și ispita”) și „Florentina”. Dramaturgul Al. Kirițescu creionează portretul savuros al micii burghezii. Poate cea mai apropiată de comedia caragialiană, prin virulența satirică și valoarea literară incontestabilă, piesa „Gaițele” reflectă cel mai clar atitudinea critică a scriitorului față de societatea vremii sale.

 

 

 

„Funerarul și viața în tonuri senzațional-comice, iată rețeta “oltenească” pe care Alexandru Kirițescu (1888-1951) a reușit să ne-o livreze impecabil în cea mai populară piesă a sa, Gaițele, una dintre cele mai îndrăgite de generații succesive de spectatori. Deși a scris peste o duzină, Kirițescu pare autorul unei singure piese, atât de populară a devenit “Gaițele”, cu toate că la premieră (1930, Teatrul Regina Maria) critica l-a făcut “praf”! Camil Petrescu a receptat-o cu indulgență, dar îi reproșa autorului că folosește expresii franțuzite (cuib de viespi,  nu “viespar”, cum zicem noi, românii...). În perioada proletcultistă, prin vocea criticilor de direcție, “Gaițele” devine prilej de, cum altfel, înfierare a burgheziei române.
Singur, doar Radu Stanca (Note despre Teatrul lui Alexandru Kirițescu, Tribuna, 1958) va face o lectură neinfluențată de tonul epocii, dar Stanca era om de teatru și profesionist pe deasupra. Autorul, ne informează Mircea Ghițulescu în medalionul dedicat autorului în “Istoria literaturii române. Dramaturgia” (Ed. TracusArte, 2008), nu va încerca nici el să despartă apele de uscat, nedorind să intre în polemici inutile cu doctrina epocii. Așa zicând, “farsa morbidă” a supraviețuit de una singură, în special prin ceea ce Ghițulescu remarca a fi “neobișnuita compoziție sonoră ce poate fi tratată asemenea unei excentrice partituri corale”.
Cele trei oltence, Aneta, Zoia și Lena, îndrăgostite de spectacolul morții celorlalți, sunt aidoma celor trei Erinii din mitologia greacă (la noi ar fi numite mai simplu, cobe), doar că în cheie minoră, bavardă, profețind neantul prin ton vesel-apocaliptic, dedulcit la țâfnă și sarcasm, așa cum alții sunt la coliva parastaselor: cea mai bună din lume, se știe.
Kirițescu e senzațional și azi pentru că, în bună parte, nici noi nu ne-am schimbat: ne place să ne dăm în spectacol și reușim de minune.”
Nicolae Coande
 
 
Alexandru Boureanu are câteva idei regizorale subtile... regizorul a imaginat spectacolul ca pe o incursiune în propriul trecut al unui personaj inventat, o urmaşă pariziană a Dudulenilor. „Ei, dar ce aveţi toate, frate, cu Parisul!...“ rosteşte, excedată, Aneta, pentru ca acum să vină 'Parisul' să desluşească lumea de aici...
Zoia şi Aneta Duduleanu sunt piesele grele ale piesei şi spectacolul valorifică asta. Doar că o face în tuşe prea groase. Sunt poli care concentrează atenţia, în jurul lor se aranjează toată lumea, totul e trasat geometric. Surorile reacţionează una faţă de alta, se înfruntă de-a dreptul corp la corp. Raluca Păun este pilonul dedicat comicului, al unui comic cu orice mijloace. Practic avem o demonstraţie de cum poate să conducă publicul spre hohote de râs. Sunt gesturi care ies din sfera personajelor dar care, probabil, vor face gloria acestui spectacol, de la acel 'cra-cra' şi până la ridicatul poalelor. Are publicul cel larg la dispoziţie.

Marius Dobrin, SpectActor nr. 2/2017

 

„În rolul Anetei Duduleanu, Tamara Popescu asigură perfect această complicitate şi când îşi spune părerile, când o jigneşte pe Vanda sau o atacă pe Colette, jocul este declarat, nu ascuns, spectatorii devin martor ecou, râsul este empatic. Seducţia e pusă în mişcare de replica rostită cu privirile rotite cochet spre sală „O să găsesc unu’ aşa de seama mea şi mă mărit!”. Apariţie caricaturizată la extrem, Fräulein (Romaniţa Ionescu) e personajul oglindă, cu mişcări bruşte, dezarticulate, parodiază toate personajele, e cel mai dinamic caracter, ea conduce casa, ea dezleagă iţele banalei poveşti de amor dintre Mircea şi Vanda. Dincolo de orice inovaţii, forţa Gaiţelor stă în personaje, e un spectacol al tipologiilor, cu manipulări de situaţii şi personaje, cu trucuri de tensionare/ detensionare…”

Daniela Firescu, Gaițele – muzeul figurilor, Ramuri nr. 11/2017

 

**Foto: Florin Chirea, Cristi Floriganţă, Albert Dobrin


Noutați

  • PREMIERĂ 20 / 21 aprilie - „Casa cu suricat ...
    Casa cu suricate de David Drabek regia Radu Afrim Într-o casă plină cu suricate, pe lângă păsări sabot și o cârțiță moartă, viețuiesc trei surori. Sora cea mică este bântuită de amintirea unei mame nebune și nu a mai părăsit suricatele de un an de la moartea subită a tatălui. Cea MARE s-a cuibărit în fața televizorului și a mâncat până la imobilizare. Sora mijloc ...
  • Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” ...
    Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” – ediţia I, Craiova-Băileşti (18-19 aprilie 2019)   În onoarea scriitorului Patrel Berceanu (19 aprilie 1951, Băileşti – 2 mai 2006, Bucureşti), pentru a sprijini cultura scrisă şi a promova valorile Olteniei, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova a iniţiat prima ediţie a Festivalului de poezie „Patrel Berceanu ...
  • Petre Guran vine la Întâlnirile SpectA ...
    Dl Petre Guran, cercetător științific la Institutul de Studii Sud-Est Europene din cadrul Academiei României este invitatul lui Nicolae Coande la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova. Miercuri, 17 aprilie, de la ora 19,00, în cadrul evenimentului cultural Întâlnirile SpectActor* 2019, Petre Guran va susține în sala foaierului conferința “Învățătorule, vreau să v ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 27-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 27-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” anun ...
    Proiectul de teatru comunitar REACȚIE URBANĂ a ajuns la cea de-a patra ediție, iar de această dată titlul spectacolului va fi ales chiar de către craioveni. Propunerile pentru titlul, tema sau subiectul spectacolului pot fi facute pe pagina de facebook Teatrul Naţional Craiova sau pe adresa de e-mail pr@tncms.ro.   REACŢIE URBANĂ reprezintă creaţia colectivă a locuitorilor oraş ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...