Bătrânul şi eutanasierul

Ionel Buşe, regia Vlad Drăgulescu
Durata: 60 min.
Scenografia: Vlad Drăgulescu
Muzica: -
Genul spectacolului: Dramă
Data premierei: 20 Iunie 2018
Decor: -
Costume: -
Foto: Florin Chirea, Emi Chirea
Video: Florin Chirea, Emi Chirea
Regia Tehnica: George Dulămea
Sufleor: Ramona Popa
14062018110256.jpg
05072018113209.jpg
05072018113212.jpg
05072018113214.jpg
05072018113216.jpg
05072018113219.jpg
05072018113222.jpg

DISTRIBUȚIA:

Constantin Cicort (Domnul P), Gabriela Baciu (Doamna P), Nicolae Vicol (Preotul), Alina Mangra (Cezara), Eugen Titu (Bătrânul), Angel Rababoc (Procurorul), Costinela Ungureanu (Tânăra), Peter Virngo (Hyeronimus), Lili Sîrbu (Copilul), Irina Danciu (Tânăra), 

DESPRE:

Ilustrație muzicală: Vlad Drăgulescu

 

Sinopsis:

„Bătrânul și eutanasierul" este spectacolul care invită la meditația asupra unei probleme acute a lumii contemporane: problema morţii asistate, la care se adaugă teme complementare ce privesc alteritatea (etnică, religioasă,  sexuală etc.). Acestea sunt mai cu seamă pre-textul.  Timpul, cu dramele lui, este privit ca o inevitabilă cursă către degradare. La capătul vieții, Bătrânul vrea să curme această cursă prin stăpânirea conștientă a propriei morți, ca filosoful din  dialogul platonician Phaidon, care „învață” să moară, se pregătește pentru moarte. În locul unei „morți reci”, care mutilează ființa umană, apare „moartea blândă”, prin prezența erosului, dar și prin simbolurile religioase reinterpretate pe care le sugerează "Cina cea de taină". Cel care știe că va muri le vorbește cu înțelesuri tainice celorlalți. Actul morții îmblânzite dobândește astfel o dimensiune inițiatică. Actorii dramei în desfășurare sunt prinși în vortexul propriei concepții de spre lume și nu pot ieși din cercul lor îngust de pasiuni, vicii, interese.

 

Autorul:

Teatrul? Totul a pornit de la o joacă, prin anii 90. De la dialogurile lui Platon mi se trage. Bătrânul imagina Atena ca pe-o imensă scenă, în care Socrate purta masca ironiei și îi trăgea de limbă pe concetățeni ca să vadă ce au în... cap. Pentru că nu prea vroiau să vorbească despre asta... Și așa am inventat un dialog eristic, dar cu mine însumi. Cum scriam proză, din când în când, și mai publicam pe ici pe colo, am imaginat și teatru. E adevărat că în studenție îmi formasem o cultură cinefilă (la Cinemateca) și de teatru, destul de solidă (la Bulandra, la Teatrul Mic, la Nottara etc). Chiar jucasem ceva, ca student.... Imaginația literară era „drama” mea nocturnă. Alternanța diurn-nocturn m-a salvat de multe ori de angoase, de caverna lor. Când a apărut concursul Drama, aveam deja câteva schițe. Am continuat una. Și mi-a ieșit.

 

Ionel Bușe este profesor universitar de filosofie, Universitatea din Craiova, eseist, prozator, dramaturg, membru al Uniunii Scriitorilor din România. A debutat ca prozator în revista studențească timișoreană, Forum Studențesc, în 1985, cu nuvela Ceața.  A mai publicat  proză și teatru în revistele: Tribuna, Cluj-Napoca, Ramuri, Mozaicul, Scrisul Românesc din Craiova, Brâncuși din Tg-Jiu etc. A debutat în volum ca prozator la Editura Alfa Pres, Cluj-Napoca, 2010, cu volumul Ultima vară cu Enikö și alte povestiri, pentru care a primit premiul USR, Craiova, 2011 și Premiul Revistei Scrisul Românesc. Ca dramaturg a debutat cu volumul Bătrânul și eutanasierul, Ed. Eikon, București, 2018. A câștigat Concursul internațional Drama, Craiova, 2015 cu piesa Bătrînul și eutanasierul. 

Alte lucrări publicate (eseuri și filosofie) : Eseuri si schițe ontologice, Ed. Brancusi, Tg-Jiu, 1997; O hermeneutică simbolică a basmului fantastic românesc, Alfa Pres, Cluj-Napoca, 2000; Logica pharmakon-ului, Paideia, București, 2003; Filosofia şi metodologia imaginarului, Scrisul Românesc, Craiova, 2005; Introduction à la pensée roumaine, Université Lyon 3, 2006 ; Du logos au mythos, Harmattan, Paris, 2008; Democratie în rouge caviar, Alfa Press, Cluj-Napoca, 2007; Mythes populaires dans la prose fantastique de Mircea Eliade, Harmattan, Paris, 2013; Intelocrați, filosofi și ironiști, Ed. Ramuri, Craiova, 2014; Gaston Bachelard, une poetique de la lecture, Harmattan, Paris, 2014. Premiul „Mircea Florian” al Academie Române, 2007. A publicat eseuri și studii de filosofie în reviste colective din: Franța, Italia, Spania, Portugalia, Belgia, Canada, Brazilia, Mexic.

 

„Ionel Bușe a scris o piesă ce mă duce cu gândul la dialogurile lui Platon, plasându-se de-o parte și de alta a unor atitudini contemporane vizavi de un subiect sau altul. Pentru că de la tema eutanasierii, centrală, sunt derivate multe altele care înfierbântă societatea româneasca de azi. De fapt avem de-a face cu o reflectare a discursurilor facilitate de mass media și, de o vreme încoace, de rețelele de socializare. Personajele se grupează în ‘moderniste’ și ‘conservatoare’ și se confruntă mai puțin sau deloc într-o dezbatere reală cât într-o cavalcadă a surzilor. Mai degrabă își aruncă în față ideile în care cred sau prejudecățile care le animă decât să caute înțelesurile de care să se apropie cu toții. De aici și construcția scenografică a lui Vlad Drăgulescu, cel ce și-a asumat și regia. Autorul invocă, în afara textului, o trimitere și spre cina cea de taină dar aici masa acelei cine este frântă în două segmente plasate oblic față de axa care traversează scena dinspre adâncul ei spre spectator. Într-un fel se creează un soi de imagine în oglindă a unora față de celelalte personaje: cele conservatoare la stânga privitorului, cele progresiste la dreapta acestuia. În capul unghiului ascuțit ce se naște este plasată o ‘piatră’ care, în fapt, nu este nici filosofală și nici religioasă (în speță creștină): acolo avem absența și mai apoi prezența celui care a pricinuit povestea, Bătrânul ce-și dorește eutanasierea. Iar el reprezintă, în fond, esența noastră, umanitatea din noi, carnea și sufletul care ne guvernează. Un rol destul de redus ca prezență scenică dar foarte bine jucat de Eugen Titu. Cu profunzime, cu gesturi reținute dar puternic semnificante, vizibile."

În capul unghiului, de Marius Dobrin, SpectActor, nr. 3/2018

 


Noutați

  • PREMIERĂ 20 / 21 aprilie - „Casa cu suricat ...
    Casa cu suricate de David Drabek regia Radu Afrim Într-o casă plină cu suricate, pe lângă păsări sabot și o cârțiță moartă, viețuiesc trei surori. Sora cea mică este bântuită de amintirea unei mame nebune și nu a mai părăsit suricatele de un an de la moartea subită a tatălui. Cea MARE s-a cuibărit în fața televizorului și a mâncat până la imobilizare. Sora mijloc ...
  • Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” ...
    Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” – ediţia I, Craiova-Băileşti (18-19 aprilie 2019)   În onoarea scriitorului Patrel Berceanu (19 aprilie 1951, Băileşti – 2 mai 2006, Bucureşti), pentru a sprijini cultura scrisă şi a promova valorile Olteniei, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova a iniţiat prima ediţie a Festivalului de poezie „Patrel Berceanu ...
  • Petre Guran vine la Întâlnirile SpectA ...
    Dl Petre Guran, cercetător științific la Institutul de Studii Sud-Est Europene din cadrul Academiei României este invitatul lui Nicolae Coande la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova. Miercuri, 17 aprilie, de la ora 19,00, în cadrul evenimentului cultural Întâlnirile SpectActor* 2019, Petre Guran va susține în sala foaierului conferința “Învățătorule, vreau să v ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 27-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 27-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” anun ...
    Proiectul de teatru comunitar REACȚIE URBANĂ a ajuns la cea de-a patra ediție, iar de această dată titlul spectacolului va fi ales chiar de către craioveni. Propunerile pentru titlul, tema sau subiectul spectacolului pot fi facute pe pagina de facebook Teatrul Naţional Craiova sau pe adresa de e-mail pr@tncms.ro.   REACŢIE URBANĂ reprezintă creaţia colectivă a locuitorilor oraş ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...