Aias. Eseu Despre Demență

-, regia Mihai Măniuțiu
Durata: 75 min.
Muzica: Mihai Dobre
Genul spectacolului: Teatru coregrafic
Data premierei: 21 Septembrie 2018
Decor: Adrian Damian
Costume: Luiza Enescu
Asistent Scenografie: Sebastian Rațiu
Coregrafie: Andrea Gavriliu
29082018135832.jpg
20092018132543.jpg
20092018132547.jpg
20092018132621.jpg
20092018132629.jpg
20092018132641.jpg
20092018132652.jpg
20092018132707.jpg
20092018132737.jpg

DISTRIBUȚIA:

Claudiu Bleonţ (Generalissimul Ajax), George Albert Costea (Aghiotantul lui Ajax), Alex Calangiu (Soldat), Ştefan Cepoi (Soldat), Dragoş Măceşanu (Soldat), Cătălin-Mihai Miculeasa (Soldat), Claudiu Mihail (Soldat), Liviu Topuzu (Soldat), Petri Ştefănescu (Soldat), Cosmin Dolea (Soldat), Teodor Ioan (Soldat), Robert Vladu (Soldat), Monica Ardeleanu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Gabriela Baciu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Anca Dinu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Corina Druc (Corpul de dans al diviziei de blindate), Alina Mangra (Corpul de dans al diviziei de blindate), Petronela Zurba (Corpul de dans al diviziei de blindate), Ramona Drăgulescu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Ana Negrescu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Mihaela Dobre (Corpul de dans al diviziei de blindate), Daria Ghiţu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Raluca Păun (Pacifistele), Tamara Popescu (Pacifistele), Geni Macsim (Pacifistele), Constantin Cicort (Generalii), Marian Politic (Generalii), Angel Rababoc (Generalii), Eugen Titu (Generalii), Nicolae Vicol (Generalii), 

DESPRE:

TRAILER

 

AIAS. ESEU DESPRE DEMENȚĂ

După „Aias” de Sofocle, traducerea George Fotino

Scenariul dramatic: Anca Măniuțiu și Mihai Măniuțiu

 

Asistent coregrafie: Mariana Gavriciuc

 

 

 

„Spectacolul ne propune o meditație asupra demenței iscate de ura oarbă, de mecanica războiului, de fascinația în fața violenței și a forței brute. Prin stilistica cinematică adoptată, aceea a tabloului vivant, susținută de muzică și de cinetica vibrantă a corpurilor robotizate, nucleul narativ este redus la esența lui, punând în evidență un paradox tulburător: grație unei clipe de demență sângeroasă, care îl dezonorează în fața tovarășilor săi de arme, Aias redescoperă dimensiunea sa umană, fragilă și muritoare. Nebunia a devenit catalizatorul unei stări de extremă luciditate, în care ființa umană devine pe deplin conștientă de deșertăciunea urii, de relativitatea gloriei și a măreției, de impredictibilitatea destinului omenesc. Așadar, „Așteaptă-te oricând la orișice!”  

                                                                                                          Anca Măniuțiu

Sinopsis:

Generalii ahei sunt în derivă din momentul în care când Aias, orbit de zei, confundă animalele cu cei pe care vrea să se răzbune. Scenariul dramatic propus de Anca Măniuțiu, în colaborare cu regizorul spectacolului, țintește în inima nebuniei lui Aias, eroul homeric apropiat lui Ahile, cel mort sub zidurile Troiei. De acolo începe calvarul: după ce Ahile este rănit mortal de săgeata trasă de Paris, Aias, protejat în luptă de Ulise, aduce cadavrul eroului în tabăra aheilor. Însă Agamemnon nu îi răsplătește fapta eroică și decide să-i dea lui Ulise armele eroului mort. De aici, orbirea, furia, demența provocate de zeii care îl abat de planul său. Aias cade în hăul demenței din care încearcă să iasă printr-un limbaj sinistru „pe care nu l-a învăţat de la un muritor, ci de la un daimon” (Sofocle, Aias).

 

 

„Forța acestui spectacol îmi pare că vine din ceea ce sugerează banda rulantă. Curgerea ei continuă este o trimitere simplă către mersul istoriei, mai puțin cea mare și mai degrabă cea mică. Individul este purtat fără putință de scăpare într-un același sens, imperturbabil. Sunetele cu cadența lor, nu atât militară cât a unui mecanism mai presus de om, impun și subjugă. Muzica lui Mihai Dobre și coregrafia Andreei Gavriliu transmit o stare de „om sub vremi”, dar nu cu fatalism ci cu o continuă încercare a puterilor. Soldații amintesc, cu o urmă de zâmbet detașat, de ritualurile triburilor exotice sau de jocurile de copii. Mai ales că bărbații par a rămâne etern la vârsta jocurilor vitejești. Imaginea cea mai puternică pe care o oferă ei este a trupurilor pe jumătate goale, amintind de sintagma „carne de tun”. Sunt mulți și supuși, robiți unor reguli și unor idei îndelung cultivate, mereu pe muchia de cuțit a vieții și a morții, totuși, intrigați de fantasmele lui Aias, cel copleșit de ceea ce nu-și poate explica.”
(Marius Dobrin, Despre banda rulantă, revista SpectActor, nr. 3 (37) / sept.-dec. 2018  http://tncms.ro/reviste/36/pdf/28112018144915.pdf 

 

 

„Teatrul dans pe care Mihai Măniuțiu îl propune aici este determinat de substanța texului, e rezultat din tensiunea dramatică. Experiența prelungită a războiului declanșează orbirea lui Aias, (care măcelărește cirezile de vite crezându-le dușmani), îl împinge spre nebunie și moarte, cele două fiice ale întunericului în mitologia greacă, de altfel „la porțile beznei” e o sintagmă recurentă. Lui Claudiu Bleonț îi reușește foarte bine dezordinea lui Aias, tortura sufletească, coborârea, virajele  la limita rațiunii, tot parcursul încercării de a-și recupera dacă nu judecata, cel puțin onoarea. (...)

Aghiotantul (George Albert Costea) intră într-un dans persuasiv, îl prinde pe Aias un joc de înfruntare a voințelor, de un erotism ascuns, între fantasmă și act, într-una dintre cele mai expresive încleștări-dans din spectacol, în care angajarea celor doi actori este totală. (...)

Spectacolul lui Mihai Măniuțiu activează deopotrivă emoție intelectuală și trăire senzitivă, rămâne în urmă încordare, o atmosferă tensionată și invitația la meditație.”

(Daniela Firescu - „Aias: dans, nebunie și extaz” / revista „Ramuri” nr. 10 / 2018)

 

„Spectacolul reușește să surprindă în doar 75 de minute tumultul și haosul ce cuprind armata aheilor în urma măcelului făcut de Aias - nu doar el își pierde compasul, ci și soldații care erau până acum sub comanda sa. Printr-o coregrafie hipnotică și cool realizată de Andrea Gavriliu și susținută de decorul minimalist și contemporan creat de Adrian Damian, trupa soldaților apare ca o turmă compactă mânată încoace și încolo. Obișnuiți să atace în sincron pe câmpul de luptă, bravii eroi se retrag temători când în scenă apare Aias, pe care acum nu-l mai recunosc și nu îl mai pot înțelege. Singurul care face efortul de a raționa și discuta cu Aias, de a-l întoarce de la decizia de a se sinucide este aghiotantul său, interpretat de George Albert Costea. Acesta face pereche bună cu Bleonț atât în replici cât și în duetul coregrafic ce îmbină elemente de agresivitate masculină, militară, cu adevărate momente de tandrețe, îngrijorare și umanitate."

Lia Boangiu, Eseu despre ahei, revista SpectActor, nr 3/2018

 
*spectacol recomandat publicului peste 14 ani
**Se folosesc efecte sonore la intensitate maximă și lumini stroboscopice
 

Noutați

  • Marius Oprea vine la „Întâlniril ...
     Marius Oprea, expert arheolog și întemeietor al arheologiei victimelor comunismului în România, va conferenția la Craiova, în cadrul proiectului „Întâlnirile SpectActor 2019”. Marius Oprea va susține pe 27 octombrie, ora 11.00, conferința „În căutarea poporului pierdut. Arheologia victimelor comunismului în România” – la sala Ion D. Sîrbu a Teatrului Național Cra ...
  • Selecție 11plus1 independent/ contemporan ...
    Spectacolele selectate în cadrul celei de-a treia ediții a programului 11plus1 independent / contemporan, care vor fi prezentate la Teatrul Național "Marin Sorescu", în sezonul 19/20, sunt următoarele: DANS CONTEMPORAN 🔵CAPTAIN RECLUSE, concept Gabriela și Cristian Fierbințeanu, co-producție Asociația PETEC, București 🔵OST(Organic Sound Twist), concept și coregrafi ...
  • Adio, Europa! ...
    TRAILER   Adio, Europa! – un spectacol tulburător în onoarea unui scriitor care ne-a „citit” pe toți Teatrul Național „Marin Sorescu” sărbătorește în 2019 Centenarul Ion D. Sîrbu, în onoarea unuia dintre cei mai importanți scriitori români din secolul al XX-lea. Instituția noastră îl omagiază pe intelectualul și scriitorul unic Ion D. Sîrbu, punând în sce ...
  • CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și ...
    CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și SCENOGRAFI ROMÂNI ediția a X-a - Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova   Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a X-a ediție, 2019. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în v ...
  • OPEN CALL 11plus1 independent/contemporan ...
    Avem plăcerea să anunțăm deschiderea celei de-a treia sesiuni de înscrieri în programul 11plus1 independent/contemporan. Cele 6 spectacole de teatru și cele 6 de dans contemporan selectate vor fi prezentate în stagiunea 19/20 la Teatrul Național “Marin Sorescu”, sala Ion D. Sîrbu. CALENDAR OPEN CALL start înscrieri-- 24 mai 2019 deadline înscrieri-- 25 iunie 2019, ora 23: ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 28-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 28-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...