Aias. Eseu Despre Demență

-, regia Mihai Măniuțiu
Durata: 75 min.
Muzica: Mihai Dobre
Data premierei: 21 Septembrie 2018
Decor: Adrian Damian
Costume: Luiza Enescu
Asistent Scenografie: -
Coregrafie: Andrea Gavriliu
29082018135832.jpg
20092018132543.jpg
20092018132547.jpg
20092018132621.jpg
20092018132629.jpg
20092018132641.jpg
20092018132652.jpg
20092018132707.jpg
20092018132737.jpg

DISTRIBUȚIA:

Claudiu Bleonţ (Generalissimul Ajax), Adrian Andone (Generalul D.(Succesorul lui Ajax)), George Albert Costea (Aghiotantul lui Ajax), Alex Calangiu (Soldat), Ştefan Cepoi (Soldat), Dragoş Măceşanu (Soldat), Cătălin Miculeasa (Soldat), Claudiu Mihail (Soldat), Liviu Topuzu (Soldat), Petri Ştefănescu (Soldat), Cosmin Dolea (Soldat), Teodor Ioan (Soldat), Robert Vladu (Soldat), Monica Ardeleanu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Gabriela Baciu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Anca Dinu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Corina Druc (Corpul de dans al diviziei de blindate), Alina Mangra (Corpul de dans al diviziei de blindate), Petronela Zurba (Corpul de dans al diviziei de blindate), Ramona Drăgulescu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Ana Negrescu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Mihaela Dobre (Corpul de dans al diviziei de blindate), Daria Ghiţu (Corpul de dans al diviziei de blindate), Raluca Păun (Pacifistele), Tamara Popescu (Pacifistele), Geni Macsim (Pacifistele), Constantin Cicort (Generalii), Marian Politic (Generalii), Angel Rababoc (Generalii), Eugen Titu (Generalii), Nicolae Vicol (Generalii), 

DESPRE:

AIAS. ESEU DESPRE DEMENȚĂ

După „Aias” de Sofocle, traducerea George Fotino

Scenariul dramatic: Anca Măniuțiu și Mihai Măniuțiu

 

Regia: Mihai Măniuțiu

Coregrafia: Andrea Gavriliu

Decor: Adrian Damian

Costume: Luiza Enescu

Muzica originală și aranjamente muzicale: Mihai Dobre 

Asistent coregrafie: Mariana Gavriciuc

Asistent scenografie: Sebastian Rațiu

 

Distribuţie :

Generalissimul Aias – Claudiu Bleonţ

Generalul D. (Succesorul lui Aias) – Adrian Andone

Aghiotantul lui AiasGeorge Albert Costea

Soldații – Alex Calangiu, Ştefan Cepoi, Dragoş Măceşanu, Cătălin Miculeasa, Claudiu Mihail, Liviu Topuzu, Petri Ştefănescu, Cosmin Dolea, Teodor Ioan, Robert Vladu.

Corpul de dans al diviziei de blindate – Monica Ardeleanu, Gabriela Baciu,  Anca Dinu, Corina Druc, Alina Mangra, Petronela Zurba, Ramona Drăgulescu, Ana Negrescu, Mihaela Dobre, Daria Ghiţu

Pacifistele – Raluca Păun, Tamara Popescu, Geni Macsim

Generalii – Constantin Cicort, Marian Politic, Angel Rababoc, Eugen Titu, Nicolae Vicol

 

 

„Spectacolul ne propune o meditație asupra demenței iscate de ura oarbă, de mecanica războiului, de fascinația în fața violenței și a forței brute. Prin stilistica cinematică adoptată, aceea a tabloului vivant, susținută de muzică și de cinetica vibrantă a corpurilor robotizate, nucleul narativ este redus la esența lui, punând în evidență un paradox tulburător: grație unei clipe de demență sângeroasă, care îl dezonorează în fața tovarășilor săi de arme, Aias redescoperă dimensiunea sa umană, fragilă și muritoare. Nebunia a devenit catalizatorul unei stări de extremă luciditate, în care ființa umană devine pe deplin conștientă de deșertăciunea urii, de relativitatea gloriei și a măreției, de impredictibilitatea destinului omenesc. Așadar, „Așteaptă-te oricând la orișice!”  

                                                                                                          Anca Măniuțiu

 

 Cu o telefoniadă interminabilă, într-o degringoladă epică, începe spectacolul lui Mihai Măniuțiu, Aias. Eseu despre demență. Generalii ahei sunt în derivă după scena hecatombei, când Aias, orbit de zei, confundă animalele cu cei pe care vrea să se răzbune. Scenariul dramatic propus de Anca Măniuțiu, în colaborare cu regizorul spectacolului, țintește în inima nebuniei lui Aias, eroul homeric apropiat lui Ahile, cel mort sub zidurile Troiei. De acolo începe calvarul: după ce Ahile este rănit mortal de săgeata trasă de Paris, Aias, protejat în luptă de Ulise, aduce cadavrul eroului în tabăra aheilor. Însă Agamemnon nu îi răsplătește fapta eroică și decide să-i dea lui Ulise armele eroului mort. De aici, orbirea, furia, demența provocate de zeii care îl abat de planul său. Aias cade în hăul demenței din care încearcă să iasă printr-un limbaj sinistru „pe care nu l-a învăţat de la un muritor, ci de la un daimon” (Sofocle, Aias). Trezirea la realitate a eroului furios e dură: onoarea îi cere să se sinucidă, iar monologul său este cel al unui om cuprins de toată amărăciunea lumii: “Vă temeți să vedeți un om ce și-a ieșit din minți?//Vă este teamă de un om ieșit din minți?/ Nebun e cel care de sine nu mai fuge./ Eu nu mai fug de mine însumi./ Deci – sunt nebun!”

Solilocviul său continuu – ceilalți nu-l mai înțeleg, orice le-ar spune – se încheie cu ruperea legăturilor cu zeii. Ieșirea din cerc se face prin moarte asumată: “Celor de Sus eu nu mai sunt dator slăvire să le dau!/ O zi-i de-ajuns pentru-a-nălța sau nărui/ Măririle omenești.” 

 

„Fiecare secvență are un moment culminant sau o imagine șoc cum este cea care deschide Aias: telefoanele ce curg pe banda rulantă, soneria stridentă, iar pe fundal Non, je ne regrette rien, totul e controlat de media, „industria conștiinței” (D. Diederischsen), ea prinde ca într-un malaxor textul clasic, povestea, drama ascensiunii și a prăbușirii, fabrică știri și dă verdicte. (...) Vine apoi grupul soldaților, ce se identifică și ei cu Aias, într-un dans al solidarității, o exaltare dionisiacă, o înălțare în văzduh, zbor supranatural mai aproape de zei, ei înșiși niște zei, cum observa Nietzsche în Nașterea tragediei din spiritul muzicii. Dansul lor încurajează spectatorii să se conecteze la ceea ce se întâmplă pe scenă, dar este dansul contorsionat al lui Aias ce impresionează, el încearcă să treacă dincolo de transmiterea unei experiențe emoționale, nu empatie, ci autoexaminare și necesitatea unui mesaj individual, expresie a angoasei, a infernului personal.

Teatrul dans pe care Mihai Măniuțiu îl propune aici este determinat de substanța texului, e rezultat din tensiunea dramatică. Experiența prelungită a războiului declanșează orbirea lui Aias, (care măcelărește cirezile de vite crezându-le dușmani), îl împinge spre nebunie și moarte, cele două fiice ale întunericului în mitologia greacă, de altfel „la porțile beznei” e o sintagmă recurentă. Lui Claudiu Bleonț îi reușește foarte bine dezordinea lui Aias, tortura sufletească, coborârea, virajele  la limita rațiunii, tot parcursul încercării de a-și recupera dacă nu judecata, cel puțin onoarea. (...)

Aghiotantul (George Albert Costea) intră într-un dans persuasiv, îl prinde pe Aias un joc de înfruntare a voințelor, de un erotism ascuns, între fantasmă și act, într-una dintre cele mai expresive încleștări-dans din spectacol, în care angajarea celor doi actori este totală. (...)

Spectacolul lui Mihai Măniuțiu activează deopotrivă emoție intelectuală și trăire senzitivă, rămâne în urmă încordare, o atmosferă tensionată și invitația la meditație.

(Daniela Firescu - „Aias: dans, nebunie și extaz” / revista „Ramuri” nr. 10 / 2018)

 

„Aias. Eseu despre demență este un spectacol eminamente vizual si auditiv, iar aspectul care impresioneaza, indiferent ca ai gust pentru clasici modernizati sau nu, este sincronizarea scenelor de grup, atât feminine, cât și masculine. (...) Arta declamatorie lasă întâietate celei motrice, dar paradoxal, această uniune a trupurilor mi s-a parut cea mai consistentă păstrare a unei tradiții antice, aceea a corului, care participă la acțiune, dar o face altfel decât pe vremea lui Sofocle. (...) Aias. Eseu despre demență este un argument peremptoriu că arta teatrului nu are a se teme de acuzația că este prea statică în comparație cu rivalele de pe pelicule sau ecrane.”

(Iulian Fira / Militarism hipnotic / 26 septembrie 2018 http://www.iulianfira.ro/tag/aias-eseu-despre-dementa/)

 
 
*spectacol recomandat publicului peste 14 ani
**Se folosesc efecte sonore la intensitate maximă și lumini stroboscopice
 

Noutați

  • Gala TNC - Ediția a III-a ...
    La sfârşit de an, pe 16 decembrie mai exact, ne întâlnim cu toţii la Gala TNC- Ediția a III-a. Începând cu ora 18:30, Sala Mare a Teatrului Național „Marin Sorescu” va reuni spectatorii, artiştii, partenerii şi invitaţii speciali, pentru a încheia așa cum se cuvine un an plin de premiere şi evenimente. În stagiunea 2017/2018 am văzut 7 spectacole în premieră, am dansat pe ...
  • ACTORUL CLAUDIU BLEONŢ DISTINS LA FESTIVALUL DE T ...
    Între 3 şi 11 noiembrie 2018 s-a desfăşurat la Piteşti cea de a XXII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Teatrului de Studio şi Forme noi, având drept organizator Teatrul „Alexandru Davila”.   Dintre spectacolele invitate a făcut parte şi „Autorul” de Tim Crouch, realizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, în regia lui Bobi Pricop.   Premiul pe ...
  • Out of the books- lecturi urbane în spații ...
    Out of the books este un eveniment special organizat de Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova în zilele de 15, 16, 17 și 18 noiembrie 2018. Programul este coordonat de regizorul Bobi Pricop și aduce în fața publicului șase actori în șase contexte diferite, în spații neconvenționale din Craiova. Spectatorii vor putea să-i urmărească pe actori citind din marile romane al ...
  • Proiecțiile Video - OMSUPRAOM ...
    In cadrul instalației OMSUPRAOM, în perioada 1 noiembrie- 14 februarie, la sala „Ia te uită” vor fi prezentate înregistrările video ale spectacolelor aflate de-a lungul timpului în repertoriul Teatrului National Craiova, avandu-l în distribuție pe Maestrul ILIE GHEORGHE.   *Intrarea se face pe bază de rezervare la Agenția teatrală sau la nr. de telefon 0251.413.677(12:00-19:0 ...
  • Preselecție casting – Reconstituire 100 pen ...
    Preselecție casting –100 pentru România – Teatru documentar   Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova anunță preselecția online pentru casting-ul spectacolului 100 pentru România – Teatru documentar, regia Alexandru Boureanu. Acest spectacol este parte a proiectului 100 pentru România, un proiect cultural-artistic dedicat aniversării a 100 de ani de la Marea Unire di ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...