White Room

Alexandra Badea, regia Florin Caracala
Durata: 90 min.
Scenografia: Ana Ienaşcu
Genul spectacolului: Dramă
Traducerea: Cristina Toma
Data premierei: 19 Decembrie 2018
Costume: Ana Ienașcu
Asistent Regie: Raluca Păun
Foto: Florin Chirea
Video: Florin Chirea
Regia Tehnica: Cristi Petec
Sufleor: Ramona Popa
11012019124803.jpg
11012019124813.jpg
23012019104748.jpg
23012019104800.jpg
23012019104809.jpg
23012019104823.jpg
23012019104830.jpg
23012019104851.jpg
23012019104912.jpg

DISTRIBUȚIA:

Romaniţa Ionescu (Alice), Alex Calangiu (Yunis), Claudiu Mihail (Zander), Gabriela Baciu (Friedlise), Ramona Drăgulescu (Heloa), Cătălin-Mihai Miculeasa (Paul), Ştefan Cepoi (Nenad), Corina Druc (Aryna), Dragoş Măceşanu (Ilya), Anca Dinu (Guiren), Raluca Păun (Mira), Constantin Cicort (Nenad/secvențe filmate), 

DESPRE:

multimedia: Marian Mina Mihai
operator imagine: Remus Vlăsceanu și Cătălin Corneanu
video: Florin Chirea
 

Florin Caracala - interviu Radio România Cultural

 

Sinopsis:

Spectacolul îndrăzneț vizual, pictural imaginat de Florin Caracala este un eseu despre realitatea distopică creată prin contopirea a două realități, diferite ca substanță și ca manifestare, ale individului: cea imediată și cea virtuală.  

Într-o lume în care omul contemporan are nevoie să evadeze din realitatea imediată pentru a visa, realitatea virtuală oferă cel mai potrivit refugiu pentru a face acest lucru. Cei captivați de acest spațiu de refugiu sunt victimile dorințelor neîmplinite afară, un afară de negăsit aici, în splendida izolare la care se supun.

Spectacolul este o radiografie poetică a unei societăți care se confruntă cu una din cele mai mari probleme ale omului de azi: solitudinea.

 
White room este o piesă scrisă în 2016 de Alexandra Badea pentru studenții Scolii de teatru de la Saint-Etienne, Franța, țară unde autoarea s-a stabilit de peste zece ani, unde a publicat 15 piese de teatru scrise în limba franceză, montate de ea însăși sau de alți regizori. White room este tradusă în limba română de actrița Cristina Toma, a fost prezentată ca spectacol-lectură în  Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu  și este inclusă în “Antologia spectacolelor-lectură  FITS 2018”. Cităm din succinta  prezentare din acel volum : „White room propune o experiență de rețea care oferă o viață dublă, prin videoconferințe pe termen lung. În White room nu există avataruri. Ești propriul  tău avatar și trebuie să-ți trăiești experiența în mediul tău natural(…) Regula este simplă: nu vă întâlniți niciodată în afara acestui cadru, cel al camerei web. Această viață dublă se poate manifesta în moduri diferite, prin relații romantice, relații de familie, relații de muncă fictive.”
 
„Am văzut Oglinda Neagră (Black Mirror) într-o Cameră Albă (White Room). Cel mai nou produs TNC este și unul dintre cele mai îndrăznețe. (...)Prezentată drept un spectacol-instalație, montarea este susținută de soluții tehnice complexe, necesare pentru a susține mesajul intrinsec al piesei: realitatea virtuală ca parte integrantă a vieții individului contemporan, dependent de tehnologie. Personaje care evadează din viața de zi cu zi într-un program de realitate virtuală, încercând să uite, să viseze, să găsească ceva sau pe cineva. (...) Nu doar tema generală apropie White Room de seria de televiziune Black Mirror, dar și întreaga atmosferă creată, un melanj între angoasă, visare și concret, între adevărul insuportabil al cotidianului și refugiul în minciuna confortabilă a virtualului.
(Anda Simion, Oglinda neagră e o cameră albă, revista Scrisul Românesc, nr. 2 (186) / 2019, pag. 21)
 
„Mijloacele media extind spațiul ficțional dincolo de scenă și felul în care Florin Caracala le manevrează în secvențele inițiale ale spectacolului constitue o dublă expunere media: ca redare-înregistrare a realității: introducerea „jucătorilor”, imagini neprocesate, actorii în spațiul real, camere banale versus media ca instrument artistic: emoții, trăiri sunt reactivate într-o experiență maximă,  între utopie și distopie e camera albă, imagine intens poetică, în clar-obscur, întâlnirea dintre Yunis și Alice este desprinsă parcă dintr-un film de artă. (...) aici Alice „alunecă” nu într-un tunel ce duce în Țara Minunilor, e o călătorie în căutarea avatarului-pereche, elusivul Yunis care nu caută nimic, dimpotrivă vrea să uite „pur și simplu”. Romanița Ionescu are exact doza de neastâmpăr, tânjire și autoamăgire de care are nevoie Alice în „disaventurile” ei. Alex Calangiu, în rolul lui Yunis transmite detașarea, dezinteresul nemascat pentru partenerii virtuali, și chiar această indiferență îl face irezistibil în ochii Alisei. El este un singuratic, traversând infernul urban descoperă în „white room” un spațiu al interacțiunii controlate. (...)
Pe tot parcursul spectacolului sunt scurte „întreruperi”,  chestionare de satisfacție care măsoară sec nivelul de fericire/sensul vieții/viață sexuală, textul Alexandrei Badea și propunerea regizorală oferită de Florin Caracala sunt un astfel de test/ chestionar ce obligă publicul să-și regândească relația cu teatrul, cu teatralitatea propriei vieți mereu filtrată și editată.” 
(Daniela Firescu, Alice în camera minunilor, revista Ramuri, nr. 3 / 2019)
 

White Room este mai degrabă un bun eseu care, prin trimiterile din text, prin note de subsol și prin indicații de regie, deschide ferestre de interes spre subiecte conexe. Florin Caracala pune demersul său sub un motto, din Walter Russell Mead, ce definește heterotopia (...) Un element cheie în spectacol este modul de rostire a replicilor: cel mai adesea spre șoaptă, cu un ton cald, cvasi-uniform. Pe de-o parte se asortează cu initimitatea din White Room, pe de alta se evacuează orice variație care ține de dinamica sentimentelor, de invocata heterotopie, de hazard în cele din urmă.”

Marius Dobrin, Frumoasa (piesă) fără corp, revista SpectActor nr. 1/2019

 

„Ce este White room? Poate o fugă din culoare înspre culoar. Culoarul unde lucrurile să recapete consistenţă (fie ea şi eterică), realitate. Culoarul nu există însă. Există iluzia lui, un construct digital impecabil, o hologramă fascinantă pe care o priveşti câtă vreme te laşi prins în pânza de păianjen făcută din poveştile individuale – networking-ul din reţeaua online - care se îndepărtează, se ciocnesc, se intersectează, dansează, se freacă una de alta, uneori cu erotism (precum în anumite secvenţe dintre Friedlise – Gabriela Baciu şi Heloa – Ramona Drăgulescu), alteori cu tandreţe ratată (precum în interacţiunea dintre Alice şi  indisponibilul Yunis – Alex Calangiu).

 Mădălina Nica, Camera obscură – nu cea a lui Nabokov, revista SpectActor nr. 1/2019

 
*în secvențele filmate au participat studenții Departamentului de Arte / Univ. din Craiova / promoția 2017 - 2020
 
**spectacol recomandat publicului peste 16 ani
 

Noutați

  • Marius Oprea vine la „Întâlniril ...
     Marius Oprea, expert arheolog și întemeietor al arheologiei victimelor comunismului în România, va conferenția la Craiova, în cadrul proiectului „Întâlnirile SpectActor 2019”. Marius Oprea va susține pe 27 octombrie, ora 11.00, conferința „În căutarea poporului pierdut. Arheologia victimelor comunismului în România” – la sala Ion D. Sîrbu a Teatrului Național Cra ...
  • Selecție 11plus1 independent/ contemporan ...
    Spectacolele selectate în cadrul celei de-a treia ediții a programului 11plus1 independent / contemporan, care vor fi prezentate la Teatrul Național "Marin Sorescu", în sezonul 19/20, sunt următoarele: DANS CONTEMPORAN 🔵CAPTAIN RECLUSE, concept Gabriela și Cristian Fierbințeanu, co-producție Asociația PETEC, București 🔵OST(Organic Sound Twist), concept și coregrafi ...
  • Adio, Europa! ...
    TRAILER   Adio, Europa! – un spectacol tulburător în onoarea unui scriitor care ne-a „citit” pe toți Teatrul Național „Marin Sorescu” sărbătorește în 2019 Centenarul Ion D. Sîrbu, în onoarea unuia dintre cei mai importanți scriitori români din secolul al XX-lea. Instituția noastră îl omagiază pe intelectualul și scriitorul unic Ion D. Sîrbu, punând în sce ...
  • CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și ...
    CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și SCENOGRAFI ROMÂNI ediția a X-a - Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova   Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a X-a ediție, 2019. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în v ...
  • OPEN CALL 11plus1 independent/contemporan ...
    Avem plăcerea să anunțăm deschiderea celei de-a treia sesiuni de înscrieri în programul 11plus1 independent/contemporan. Cele 6 spectacole de teatru și cele 6 de dans contemporan selectate vor fi prezentate în stagiunea 19/20 la Teatrul Național “Marin Sorescu”, sala Ion D. Sîrbu. CALENDAR OPEN CALL start înscrieri-- 24 mai 2019 deadline înscrieri-- 25 iunie 2019, ora 23: ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 28-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 28-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...