O furtună

William Shakespeare, regia Silviu Purcărete
Durata: 125 min
Scenografia: Dragoș Buhagiar
Muzica: Vasile Șirli
Versiunea Scenică: Silviu Purcărete
Genul spectacolului: dramă
Traducerea: George Volceanov, Leon Levițchi, Ioana Ieronim, David Esrig, Silviu Purcărete
Asistent Regie: Crista Bilciu
Regia Tehnica: George Dulămea
Realizatori: test
24052013140604.jpg
24052013140610.jpg
24052013140656.jpg
20062014234455.jpg
20062014234500.jpg
20062014234508.jpg
20062014234514.jpg
20062014234522.jpg
20062014234531.jpg
20062014234554.jpg
20062014234602.jpg
20062014234609.jpg
20062014234614.jpg
20062014234623.jpg
20062014234630.jpg
20062014234701.jpg
20062014234706.jpg
20062014234714.jpg


DESPRE:

 

 

O FURTUNĂ

Sinopsis

 

Partea I
Într-o încăpere stranie, Prospero îi spune Mirandei cum au ajuns pe insulă. Miranda, transformată în Caliban, încearcă să îl ucidă pe Prospero. Apare Ferdinand, iar Caliban, redevenit Miranda, se îndrăgosteşte de acesta. Regele naufragiat şi oamenii lui îşi deplâng soarta, în timp ce Caliban se împrieteneşte cu Trinculo şi Stephano.
Partea a II-a
Ferdinand şi Miranda îşi declară dragostea iar Caliban şi complicii lui pun la cale uciderea lui Prospero. Ariel aminteşte regelui şi suitei sale nedreptatea făcută lui Prospero în trecut. Prospero oferă celor doi îndrăgostiţi un spectacol magic. Caliban şi complicii lui sunt alungaţi. Prospero îşi ia rămas bun de la Ariel, renunţă la magie şi face pace cu prigonitorii săi. 

 

 

 

”Marionete în mâinile regizorului-magician, actorii îşi dezvăluie o altă latură. Învăluiţi în măşti, aparent anonimizaţi, interpreţii îşi arată meşteşugul, în sensul tradiţional al cuvântului. În scene de grup şi scene individuale, interpretează partituri în care, cum bine ştim, nu este loc pentru spontan şi întâmplător. Angrenaţi într-un mecanism care ţinteşte exactitatea unui ceasornic, actorii îşi expun rigoarea. Funcţionează bine, contribuţia lor la stranietatea spectacolului fiind hotărâtoare.”
Dana Ionescu, Yorick, 20 Februarie 2012

 

”Prospero este centrul universului în spectacolul de la Craiova. Un fel de magician care la sfârşit depune armele şi se scufundă în somn, orice ar însemna somnul… Dintre toate personajele din scenă, el este singurul construit ca un om real: un bărbat îmbrăcat în costum de casă, cu tichie în cap, care doarme într-un fotoliu şchiop, se trezeşte şi visează un vis populat cu personaje ciudate, se joacă puţin cu ele, le manipulează şi la sfârşit îşi aşază la loc în geamantanul de clovn nasurile roşii şi se întoarce în somn. Pierdut prin muntele de hârtii pe care magia din vis le-a fabricat.”
Monica Andronescu, Yorick, 20 Februarie 2012 

 

”O furtună se impune prin calitatea interpretării, prin pregnanţa coloanei sonore şi prin farmecul scenografiei. O trupă care-şi face bine treaba, un regizor care arată precizie în montaj şi un scenograf pragmatic şi visător construiesc un spectacol cu multe imagini puternice, în care ai ce vedea.”
Dan Boicea, Adevărul literar şi artistic, martie 2012

 

”Remarcabilă prin unitatea ei stilistică […], dar mai ales prin unicitatea surprinzătoare a unei adaptări ce a stârnit și va stârni în continuare discuții aprinse, [...], noua producție ”made Silviu Purcărete” mi se pare în mod subtil fidelă cu transparența universului magic de pe insula lui Prospero, cât și cu metoda proprie regizorului, pe care îl bănuiesc aici puternic ”contaminat” de vocația celui mai imaginativ personaj din toată opera shakespeariană, pentru ștergerea granițelor dintre realitate și vis, sub imboldul unor disponibilități exorcizante pentru descifrarea nevăzutului din jur și exercitarea puterilor ezoterice ale gândului eliberat de orice constrângere. Când spun „metodă”, în relația regizorului cu textul, îmi vine în minte acea preocupare a unor artiști oripilați de pictura ”fotografică”, pentru care materialul perceput capătă o cu totul altă dimensiune lăuntrică, se subiectivează, iar ceea ce se naște de aici se va obiectiviza pe pânză ca o nouă realitate concretă, mult mai iscoditoare și mai plină de mister, decât simpla transpunere a realului între ramele unei ilustrări lipsite de individualitate și de farmecul autentic al creației.”
Ion Parhon, Scrisul Românesc, februarie 2012

 

”O furtună nu are nimic feeric, nu transferă iluzie magică, ci împovărează, arată că insula imaginară nu e întotdeauna un refugiu de vis, ci poate fi şi un loc al ieşirii de sub control a imaginaţiei.”
Oltița Cântec, Mai 2012, Observator Cultural

 

"De la punerea în scenă a lui Giorgio Strehler, este una dintre cele mai rafinate şi perfect compuse viziuni ale acestei drame. Plasticitatea “Furtunii” ne permite să ne desprindem de realitate şi să simțim teatrul adevărat. Ideea scenografului Dragoş Buhagiar de a îmbrăca spectacolul într-un costum din secolul al-XVlll-lea a fost foarte bună. În ceea ce priveşte recuzitele şi scenografia, cu toate că este mai modestă, ne impresionează enorm. O atenție specială merită şi narațiunea fluentă."
Marcin MiętusBalkanistyka.org (Polonia)


"Purcărete nu se grăbeşte, te lasă să contempli următoarele secvențe. De asemenea, creează o atmosferă pe care spectatorii polonezi o pot cunoaşte din filmele lui Jerzy Has sau din povestirile lui Schulz. “Furtuna” poate fi un spectacol autotematic. Avem impresia că românii povestesc nu numai despre teama privată a autorilor ci a tuturor oamenilor şi despre capacitatea noastră de a crea, despre granițele ei, posibilitățile de a regiza viața proprie şi de a păstra amintirile. Un spectacol excelent din Craiova  este un discurs artistic matur atât din partea regiei şi a actoriei cât şi din partea scenografiei (Dragoş Buhagiar)."
Szymon Spichalski,Teatr dla Was (Polonia)

 

"Frumoasa şi minunata lume a lui Purcărete. Cel mai interesant personaj a fost creat de Sorin Leoveanu care a jucat Caliban şi Miranda.. Ceilalți actori au jucat cam la acelaşi nivel. Cele mai importante elemente ale spectacolului lui Silviu Purcărete: idei simple, joc în teatru, spectatorul fermecat de ceea ce constituie esența teatralității întâlnirii. Este plăcut să pleci de la teatru cu sentimentul că ai participat la schimbările secrete ale personajelor ale căror esență nu poate fi verbalizată uşor şi repede. Asemenea unui vis neliniştit care poate oprima de mai multe ori…"
Katarzyna Wysocka, PortKultury.pl (Polonia)

 

"Regizor interpret, Silviu Purcărete a pornit în construcţia mizanscenei de la replica lui Trinculo, spusă undeva pe la jumătatea spectacolului: „E-o insulă sărită de pe fix!”. Descrierea permite multe, orice, în cadrele lucrării shakespeariene, a cărei elasticitate de semnificaţie îngăduie conceperea unui spectacol ingenios ca abordare şi valoros ca realizare. Protagonistul e un Prospero aflat în ultimii ani ai vieţii, un bătrâtn al cărui ritm încetinit de etate se transferă şi în dinamica mai lentă a spectacolului, iar percepţia lui asupra lumii transmite o stare predominant sumbră. Magicianul e caracterizat prin trăsăturile mai puţin frumoase ale ultimei etape din parcursul uman terestru. Uneori ai impresia că tot ce se petrece e doar rezultatul închipuirii lui, că urmărim o iluzie. Ficţiunea lui Prospero nu e senină, e în zona griurilor şi, fără a fi malefică, nu e prevestitoare de bine."
Oltița Cântec, Revista SpectActor, nr. 2/2012


Noutați

  • PREMIERĂ 20 / 21 aprilie - „Casa cu suricat ...
    Casa cu suricate de David Drabek regia Radu Afrim Într-o casă plină cu suricate, pe lângă păsări sabot și o cârțiță moartă, viețuiesc trei surori. Sora cea mică este bântuită de amintirea unei mame nebune și nu a mai părăsit suricatele de un an de la moartea subită a tatălui. Cea MARE s-a cuibărit în fața televizorului și a mâncat până la imobilizare. Sora mijloc ...
  • Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” ...
    Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” – ediţia I, Craiova-Băileşti (18-19 aprilie 2019)   În onoarea scriitorului Patrel Berceanu (19 aprilie 1951, Băileşti – 2 mai 2006, Bucureşti), pentru a sprijini cultura scrisă şi a promova valorile Olteniei, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova a iniţiat prima ediţie a Festivalului de poezie „Patrel Berceanu ...
  • Petre Guran vine la Întâlnirile SpectA ...
    Dl Petre Guran, cercetător științific la Institutul de Studii Sud-Est Europene din cadrul Academiei României este invitatul lui Nicolae Coande la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova. Miercuri, 17 aprilie, de la ora 19,00, în cadrul evenimentului cultural Întâlnirile SpectActor* 2019, Petre Guran va susține în sala foaierului conferința “Învățătorule, vreau să v ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 27-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 27-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” anun ...
    Proiectul de teatru comunitar REACȚIE URBANĂ a ajuns la cea de-a patra ediție, iar de această dată titlul spectacolului va fi ales chiar de către craioveni. Propunerile pentru titlul, tema sau subiectul spectacolului pot fi facute pe pagina de facebook Teatrul Naţional Craiova sau pe adresa de e-mail pr@tncms.ro.   REACŢIE URBANĂ reprezintă creaţia colectivă a locuitorilor oraş ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...