Miranda

W. Shakespeare, regia Oskaras Korsunovas
Durata: 100 min.
Scenografia: Dainius Liskevicius
Costume: Aleksandras Pogrebnojus
04042014093805.jpg
04042014093821.jpg
04042014093825.jpg
04042014093830.jpg
04042014093837.jpg
04042014093844.jpg


DESPRE:

OKT/ Teatrul de Oraş Vilnius       

 

Miranda
 

Autor: William Shakespeare
Dramatizare: Oskaras Koršunovas, după piesa Furtuna
Durata: 1 oră 40 minute

 

 

CREATORII
Regie: Oskaras Koršunovas
Scenografie: Dainius Liskevicius
Design costume: Aleksandras Pogrebnojus
Compozitor: Antanas Jasenka
Sculptor al figurinei balerinei: Donatas Jankauskas
Design lumini: Eugenijus Sabaliauskas
Director tehnic: Mindaugas Repsys
Inginer sunet: Ignas Juzokas
Recuzită şi costume: Edita Martinaviciute
Manager scenă: Malvina Matickiene
Subtitrare: Akvile Melkunaite
Manager turneu: Audra Zukaityte

 

DISTRIBUŢIE
Miranda – Airida Gintautaite
Prospero – Darius Meskauskas

 

 

CV ARTISTIC REGIZOR
Oskaras Koršunovas s-a născut pe 6 martie 1969 în Vilnius. În 1993 a absolvit Academia Muzicală Vilnius cu un Masterat în Regie Teatrală. Fiind încă student, Koršunovas a prezentat trilogia There to be Here, The Old Woman şi Hello Sonya New Year, bazată pe operele scriitorilor avangardişti ai secolului 20, Daniil Kharms şi Alexander Vvedensky.
În 1998, regizorul, împreună cu alţii asemenea lui, au fondat un teatru independent, numit Teatrul Oskaras Koršunovas şi prescurtat OKT. Koršunovas, asistat de regizori invitaţi, a construit un repertoriu solid ce cuprinde atât piese contemporane, cât şi clasice. Crezul regizorului de a pune în scenă piese clasice sub forme contemporane – recunoscând ceea ce este relevant în ele pentru prezent – şi piese contemporane sub forme clasice – prezentând în ele ceea ce este universal şi atemporal – a devenit paradigmatic în acea perioadă de creaţie. O parte din aceste spectacole au fost Shopping and Fucking de Mark Ravenhill, Visul unei nopţi de vară şi Excelenta şi Lamentabila Tragedie a lui Romeo şi a Julietei de William Shakespeare, Fireface de Marius von Mayenburg, Maestrul şi Margareta după Mihail Bulgakov, Oedipus Rege de Sofocle, şi Făcând pe victima de fraţii Presnyakov.
O parte din premiile pe care le-a câştigat până acum: Europe Theatre Prize pentru New Realities in 2006, rangul de Cavaler al Ordre des Arts et des Lettres în 2009, premiul principal al Meyerhold Assembly în 2010. În 2002, regizorul a devenit laureat al Premiului Naţional pentru Artă şi Cultură din Lituania. În 2004, a preimit Premiul Sf. Christopher pentru Contribuţia la Cultură din partea oraşului Vilnius. În 2012, Ministrul Culturii Arūnas Gelūnas i-a oferit Medalia Ministerului Culturii. Koršunovas predă de asemenea actoria la Academia de Muzică şi Teatru din Lituania.


TĂIETURI PRESĂ
„Din primele scene ale spectacolului devine clar că Prospero şi Miranda reprezintă două elemente diferite, două perspective opuse. Prin uşa batantă de sticlă enormă, oamenii ce se adună în sală înainte de spectacol îi pot vedea pe Prospero păşind nervos pe scenă şi pe Miranda tolănită pe un vechi fotoliu, abia în viaţă. Subliniind aceste diferenţe psio-fizice fundamentale, Koršunovas pune ambele personaje în faţa unei table de şah vechi. Deciziile directoriale expressive şi detaliile scenografice de Darius Liškevičius conturează principalele reguli ale jocului de putere.”
Andrius Jevsejevas, Kultūros barai

„În spaţiul creat de Koršunovas, personajele istoriei alegorice colorate despre conducătorul Milanului, Prospero, şi fiica sa Miranda, nu se pot aştepta la un final fericit – şi asta nu doar pentru că acţiunea are loc aici într-un mic apartament dintr-un bloc sovietic. Acest cadru puţin familiar pare înscris în spaţiul întunecat al arenei teatrului. El pluteşte periculos încă dinainte să înceapă spectacolul – pe măsură ce spectatorii se aşează în scaune, el este aruncat încoace şi încolo de Lacul lebedelor de Piotr Ceaikovski, ce mai târziu reclamă vieţile celor care au trădat şi ale celor care au fost trădaţi. Nu se găseşte un port ferit pentru vasele care nu au fost distruse de furtuna magică a lui Prospero, iar marinarii sunt îmbrăcaţi în haine şi mai curate decât înaintea furtunii.”
Helmutas Šabasevičius, Menų faktūra

 

SCURT SINOPSIS
Regizorul Oskaras Koršunovas:
„Furtuna poate fi interpretată într-o varietate de feluri. De cele mai multe ori este pusă în scenă ca un basm pentru adulţi, o feerie, şi a fost produsă chiar şi ca operă. Cu toate acestea, eu prefer interpretarea lui Jan Kott, care vede Furtuna ca pe o dramă socială despre nesfârşita şi absurda luptă pentru putere. La o privire mai atentă, putem vedea drama puterii şi a unui individ. Această dramă e eternă. Se obişnuia deportarea oamenilor pe insule deşerte în toate timpurile. Asemenea insule pentru oameni „incomozi” autorităţilor se stabileau peste tot, iar Uniunea Sovietică era peticită cu vaste zone de insule deşerte, şi care au fost casă pentru cei mai remarcabili creatori. Fiecare insulă deşertă era plină de viaţă, pentru că în aceste zone de deportare se făceau încercări dizidente de a păstra viaţa spirituală a individului. Cărţile aveau un sens aparte pentru Prospero pe insula pustie; precum în viaţa sovietică, ele furnizau şi o posibilitate de menţinere a rezistenţei spirituale. Miranda mă interesează cel mai mult în această piesă. Ea este adesea privită ca o prinţesă naivă, deşi nu a văzut în viaţa ei pe nimeni altcineva în afară de Prospero. Miranda a fost creată de Prospero, ea este sufletul lui. Iar deşi imaginile pe care le-am ales transferă cadrul piesei în secolul trecut, am încercat să discutăm într-un limbaj mai universal – despre un creator, un intelectual forţat să se retragă în cochilia sa existenţială; e doar o iluzie faptul că într-o zi va veni un timp platonician utopic unde autorităţile vor avea nevoie de un filozof.”


SCURTĂ ISTORIE A TEATRULUI/COMPANIEI
Stabilit în 1999, Teatrul Oskaras Koršunovas (în present purtând numele de OKT/ Teatrul de Oraş Vilnius) a fost încă de la început neclintit în decizia de a rămâne independent. Desigur, un asemenea risc nu a venit fără sacrificii: nou-stabilitul teatru nu avea o sursă stabile de venit, birouri, şi nici spaţiile de repetiţii necesare pentru munca eficientă şi creativă; nu avea nici o locaţie permanentă pentru a-şi prezenta spectacolele în mod regulat. Acest pas curajos a fost făcut dintr-un singur motiv: OKT a decis irevocabil să rupă toate relaţiile cu realitatea teatrală a acelor vremuri şi să creeze o realitate bazată pe un limbaj teatral contemporan.
Principalul crez al repertoriului OKT este următorul: să producă dramaturgie contemporană precum cea clasică, şi să prezinte opere clasice ca şi cum ar fi dramaturgie contemporană. Astfel, spectacolele teatrului evoluează organic unul din celălalt: Fireface de Marius von Mayenburg este legat cu Romeo şi Julieta de William Shakespeare, Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare – cu Crave de Sarah Kane. În linie cu acestea sunt Shopping and Fucking de Mark Ravenhill, Oedip rege de Sofocle, sau Făcând pe victima de fraţii Presnyakov, în timp ce Maestrul şi Margareta după Mihail Bulgakov şi Hamlet de William Shakespeare sunt printre cele mai semnificative spectacole ale Teatrului Oskaras Koršunovas. Majoritatea acestor spectacole – împreună cu oamenii care le-au realizat – au primit şi numeroase premii naţionale şi internaţional.
Turneele pentru festivaluri internaţionale, spectacolele şi proiectele în teatre străine cuprind Statele Unite, Coreea de Sud, Australia, Argentina, şi teritoriul dintre ele. În fiecare an, OKT apare pe mai mult de zece scene din diferite părţi ale lumii. Fiind complet independent, teatrul a reuşit să adune o companie destul de mare, cu 15 actori permanenţi şi mulţi alţi colaboratori temporari.

 


Noutați

  • Rezultate selectie dosare - post Actor & Șef ...
    Infomații publice - Document informații ...
  • Anunț Concurs - post Actor & Șef serviciu ar ...
    Infomații publice - Document informații ...
  • Start 2018 - CONCURSUL de PROIECTE pentru TINERI R ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a VIII-a ediție, 2018. Și în acest an, Naționalul craiovean își propune să câștige un pariu pe care și l-a asumat de la prima ediție, acela de a descoperi un tandem de creatori, regizor-scenograf, care să propună un spectacol performant la nivel națion ...
  • OPEN-CALL 11plus1/independent/contemporan ...
    Spectacolele vor avea loc la sala I.D. Sîrbu în stagiunea 2017/2018. Vă rugăm să ne transmiteți filmarea spectacolului și alte informații relevante la adresa pr@tncms.ro Data limită pentru primirea aplicațiilor: 15.08.2017 Pentru a verifica detaliile tehnice ale sălii vă rugăm să consultați planul tehnic și de lumini: http://tncms.ro/tehnic.php Vor fi selectate 6 spec ...
  • Teatrul Național „Marin Sorescu” Crai ...
     Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatele concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a VII-a, 2016. La această ediție au participat unsprezece proiecte. Juriul constituit din experți și profesioniști ai TNC a propus în faza finală trei proiecte cu șanse reale de a fi puse în scenă:„Monstrul Nisipurilor” de Csaba Székely, ...
  • Concursul „Cea mai buna piesa romaneasca a a ...
    Uniunea Teatrala din Romania – UNITER anunta ca editia 2016 a Concursului de dramaturgie „Cea mai buna piesa romaneasca a anului” primeste piese de teatru pentru inscrierea in competitie pana la data de 30 ianuarie 2017 (data postei).   Autorii vor trimite piesele prin posta sau prin depunere individuala la Secretariatul UNITER in format electronic (salvate pe un CD, nu prin e-mail ...
  • SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional ...
    SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional Atelier de tehnica și arta vorbirii și bune maniere aplicate   Personalitatea şi identitatea noastră în faţa celorlalți, în viaţa de zi cu zi, se definesc după două elemente esenţiale: imaginea vizuală şi limbajul, exprimarea. Prima impresie pe care o faci are un impact major asupra imaginii pe care și-o conturează ceilalți d ...
  • SMARTELIER Teatreliere pentru copii, adolescenți, ...
    Perioada de înscriere la Atelierele de teatru SMARTELIER s-a încheiat. Mulţumim tuturor celor care au răspuns afirmativ invitaţiei noastre şi îi anunțăm că, începând cu data de 22 octombrie, vor fi alături de profesorii noştri la cursuri. Programul complet al grupelor, orele și locul de desfășurare a atelierelor vor fi comunicate fiecărei persoane telefonic, dar și pe site  ...
  • SMARTELIER / TEATRELIERE ...
    SMARTELIER Teatreliere pentru copii, tineri, adolescenţi şi pasionaţi   Pentru toţi iubitorii de teatru, pentru copii, părinţi şi nu numai, am conceput  … teatrelierele !   Ce sunt teatrelierele? Ateliere de teatru care îți stimulează creativitatea, exersează imaginaţia şi spontaneitatea, dezvoltă spiritul critic, încrederea şi lucrul în echipă. Participan ...
  • Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 20 ...
    Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 2016   Bobi Pricop a luat Premiul pentru Cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, pentru regia spectacolelor „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după un roman de Mark Haddon, de la Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București și „Iluzii”, de Ivan Vîrîpaev, de la Tea ...
  • Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa ...
    Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa franceză la Festivalul Villerville 2016   Ne bucurăm să facem cunoscut demersul artistic recent al actriței Gina Călinoiu, de la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova – participarea excepțională la Festivalul Villerville, Franța (2-4 sept. 2016), cu spectacolul Mâine totul se va sfârși (I), inspirat din romanul Jucătorul ...
  • SpectActor nr 1 (31) Mai - August 2016 ...
    A apărut numarul 1 (31) al revistei SpectActor. Va invităm să îl deschideţi accesându-l aici. Lectură plăcută! ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...
  • Regulament organizare spaţiul IA TE UITĂ! ...
    Regulament de organizare și selecție de proiecte și evenimente culturale pentru tineri artiști în spațiul TNCMS “Ia te uită” 1.    Dispoziţii generale Prezentul regulament stabileşte principiile şi procedurile de organizare ale evenimentelor culturale ce urmează a se desfășura în spațiul “Ia te uită!” Spațiul face parte dintr-o instituţie publică de cultură ...
  • Teatrul Național ”Marin Sorescu” Crai ...
      Ce este Inter Gate Europe? Inter Gate Europe este scoala marketingului si a comunicarii cu oamenii. Colegii nostri invata nu doar tehnici perfecte de negociere, ci au capacitatea de a lua cele mai bune decizii in orice situatie intalnita. Credem in faptul ca titlurile si pozitiile nu spun multe despre calitatile de lider a unei persoane si liderii sunt caracterizati mai degraba de catre val ...