Miranda

W. Shakespeare, regia Oskaras Korsunovas
Durata: 100 min.
Scenografia: Dainius Liskevicius
Costume: Aleksandras Pogrebnojus
04042014093805.jpg
04042014093821.jpg
04042014093825.jpg
04042014093830.jpg
04042014093837.jpg
04042014093844.jpg


DESPRE:

OKT/ Teatrul de Oraş Vilnius       

 

Miranda
 

Autor: William Shakespeare
Dramatizare: Oskaras Koršunovas, după piesa Furtuna
Durata: 1 oră 40 minute

 

 

CREATORII
Regie: Oskaras Koršunovas
Scenografie: Dainius Liskevicius
Design costume: Aleksandras Pogrebnojus
Compozitor: Antanas Jasenka
Sculptor al figurinei balerinei: Donatas Jankauskas
Design lumini: Eugenijus Sabaliauskas
Director tehnic: Mindaugas Repsys
Inginer sunet: Ignas Juzokas
Recuzită şi costume: Edita Martinaviciute
Manager scenă: Malvina Matickiene
Subtitrare: Akvile Melkunaite
Manager turneu: Audra Zukaityte

 

DISTRIBUŢIE
Miranda – Airida Gintautaite
Prospero – Darius Meskauskas

 

 

CV ARTISTIC REGIZOR
Oskaras Koršunovas s-a născut pe 6 martie 1969 în Vilnius. În 1993 a absolvit Academia Muzicală Vilnius cu un Masterat în Regie Teatrală. Fiind încă student, Koršunovas a prezentat trilogia There to be Here, The Old Woman şi Hello Sonya New Year, bazată pe operele scriitorilor avangardişti ai secolului 20, Daniil Kharms şi Alexander Vvedensky.
În 1998, regizorul, împreună cu alţii asemenea lui, au fondat un teatru independent, numit Teatrul Oskaras Koršunovas şi prescurtat OKT. Koršunovas, asistat de regizori invitaţi, a construit un repertoriu solid ce cuprinde atât piese contemporane, cât şi clasice. Crezul regizorului de a pune în scenă piese clasice sub forme contemporane – recunoscând ceea ce este relevant în ele pentru prezent – şi piese contemporane sub forme clasice – prezentând în ele ceea ce este universal şi atemporal – a devenit paradigmatic în acea perioadă de creaţie. O parte din aceste spectacole au fost Shopping and Fucking de Mark Ravenhill, Visul unei nopţi de vară şi Excelenta şi Lamentabila Tragedie a lui Romeo şi a Julietei de William Shakespeare, Fireface de Marius von Mayenburg, Maestrul şi Margareta după Mihail Bulgakov, Oedipus Rege de Sofocle, şi Făcând pe victima de fraţii Presnyakov.
O parte din premiile pe care le-a câştigat până acum: Europe Theatre Prize pentru New Realities in 2006, rangul de Cavaler al Ordre des Arts et des Lettres în 2009, premiul principal al Meyerhold Assembly în 2010. În 2002, regizorul a devenit laureat al Premiului Naţional pentru Artă şi Cultură din Lituania. În 2004, a preimit Premiul Sf. Christopher pentru Contribuţia la Cultură din partea oraşului Vilnius. În 2012, Ministrul Culturii Arūnas Gelūnas i-a oferit Medalia Ministerului Culturii. Koršunovas predă de asemenea actoria la Academia de Muzică şi Teatru din Lituania.


TĂIETURI PRESĂ
„Din primele scene ale spectacolului devine clar că Prospero şi Miranda reprezintă două elemente diferite, două perspective opuse. Prin uşa batantă de sticlă enormă, oamenii ce se adună în sală înainte de spectacol îi pot vedea pe Prospero păşind nervos pe scenă şi pe Miranda tolănită pe un vechi fotoliu, abia în viaţă. Subliniind aceste diferenţe psio-fizice fundamentale, Koršunovas pune ambele personaje în faţa unei table de şah vechi. Deciziile directoriale expressive şi detaliile scenografice de Darius Liškevičius conturează principalele reguli ale jocului de putere.”
Andrius Jevsejevas, Kultūros barai

„În spaţiul creat de Koršunovas, personajele istoriei alegorice colorate despre conducătorul Milanului, Prospero, şi fiica sa Miranda, nu se pot aştepta la un final fericit – şi asta nu doar pentru că acţiunea are loc aici într-un mic apartament dintr-un bloc sovietic. Acest cadru puţin familiar pare înscris în spaţiul întunecat al arenei teatrului. El pluteşte periculos încă dinainte să înceapă spectacolul – pe măsură ce spectatorii se aşează în scaune, el este aruncat încoace şi încolo de Lacul lebedelor de Piotr Ceaikovski, ce mai târziu reclamă vieţile celor care au trădat şi ale celor care au fost trădaţi. Nu se găseşte un port ferit pentru vasele care nu au fost distruse de furtuna magică a lui Prospero, iar marinarii sunt îmbrăcaţi în haine şi mai curate decât înaintea furtunii.”
Helmutas Šabasevičius, Menų faktūra

 

SCURT SINOPSIS
Regizorul Oskaras Koršunovas:
„Furtuna poate fi interpretată într-o varietate de feluri. De cele mai multe ori este pusă în scenă ca un basm pentru adulţi, o feerie, şi a fost produsă chiar şi ca operă. Cu toate acestea, eu prefer interpretarea lui Jan Kott, care vede Furtuna ca pe o dramă socială despre nesfârşita şi absurda luptă pentru putere. La o privire mai atentă, putem vedea drama puterii şi a unui individ. Această dramă e eternă. Se obişnuia deportarea oamenilor pe insule deşerte în toate timpurile. Asemenea insule pentru oameni „incomozi” autorităţilor se stabileau peste tot, iar Uniunea Sovietică era peticită cu vaste zone de insule deşerte, şi care au fost casă pentru cei mai remarcabili creatori. Fiecare insulă deşertă era plină de viaţă, pentru că în aceste zone de deportare se făceau încercări dizidente de a păstra viaţa spirituală a individului. Cărţile aveau un sens aparte pentru Prospero pe insula pustie; precum în viaţa sovietică, ele furnizau şi o posibilitate de menţinere a rezistenţei spirituale. Miranda mă interesează cel mai mult în această piesă. Ea este adesea privită ca o prinţesă naivă, deşi nu a văzut în viaţa ei pe nimeni altcineva în afară de Prospero. Miranda a fost creată de Prospero, ea este sufletul lui. Iar deşi imaginile pe care le-am ales transferă cadrul piesei în secolul trecut, am încercat să discutăm într-un limbaj mai universal – despre un creator, un intelectual forţat să se retragă în cochilia sa existenţială; e doar o iluzie faptul că într-o zi va veni un timp platonician utopic unde autorităţile vor avea nevoie de un filozof.”


SCURTĂ ISTORIE A TEATRULUI/COMPANIEI
Stabilit în 1999, Teatrul Oskaras Koršunovas (în present purtând numele de OKT/ Teatrul de Oraş Vilnius) a fost încă de la început neclintit în decizia de a rămâne independent. Desigur, un asemenea risc nu a venit fără sacrificii: nou-stabilitul teatru nu avea o sursă stabile de venit, birouri, şi nici spaţiile de repetiţii necesare pentru munca eficientă şi creativă; nu avea nici o locaţie permanentă pentru a-şi prezenta spectacolele în mod regulat. Acest pas curajos a fost făcut dintr-un singur motiv: OKT a decis irevocabil să rupă toate relaţiile cu realitatea teatrală a acelor vremuri şi să creeze o realitate bazată pe un limbaj teatral contemporan.
Principalul crez al repertoriului OKT este următorul: să producă dramaturgie contemporană precum cea clasică, şi să prezinte opere clasice ca şi cum ar fi dramaturgie contemporană. Astfel, spectacolele teatrului evoluează organic unul din celălalt: Fireface de Marius von Mayenburg este legat cu Romeo şi Julieta de William Shakespeare, Visul unei nopţi de vară de William Shakespeare – cu Crave de Sarah Kane. În linie cu acestea sunt Shopping and Fucking de Mark Ravenhill, Oedip rege de Sofocle, sau Făcând pe victima de fraţii Presnyakov, în timp ce Maestrul şi Margareta după Mihail Bulgakov şi Hamlet de William Shakespeare sunt printre cele mai semnificative spectacole ale Teatrului Oskaras Koršunovas. Majoritatea acestor spectacole – împreună cu oamenii care le-au realizat – au primit şi numeroase premii naţionale şi internaţional.
Turneele pentru festivaluri internaţionale, spectacolele şi proiectele în teatre străine cuprind Statele Unite, Coreea de Sud, Australia, Argentina, şi teritoriul dintre ele. În fiecare an, OKT apare pe mai mult de zece scene din diferite părţi ale lumii. Fiind complet independent, teatrul a reuşit să adune o companie destul de mare, cu 15 actori permanenţi şi mulţi alţi colaboratori temporari.

 


Noutați

  • „Salvatorii melcilor” Premiat Festival ...
    Spectacolul „Salvatorii melcilor” imaginat de Bogdan Cristian Drăgan a primit Premiul Special al juriului la Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane 2018, după ce marți, pe 06 noiembrie, a fost prezentat la Teatrul Dramaturgilor Români, București, în cadrul festivalului.   Salvatorii Melcilor este o pledoarie pentru spectacol, pentru spectacolul de pe scenă sau din plato ...
  • Gala TNC - Ediția a III-a ...
    La sfârşit de an, pe 16 decembrie mai exact, ne întâlnim cu toţii la Gala TNC- Ediția a III-a. Începând cu ora 18:30, Sala Mare a Teatrului Național „Marin Sorescu” va reuni spectatorii, artiştii, partenerii şi invitaţii speciali, pentru a încheia așa cum se cuvine un an plin de premiere şi evenimente. În stagiunea 2017/2018 am văzut 7 spectacole în premieră, am dansat pe ...
  • ACTORUL CLAUDIU BLEONŢ DISTINS LA FESTIVALUL DE T ...
    Între 3 şi 11 noiembrie 2018 s-a desfăşurat la Piteşti cea de a XXII-a ediţie a Festivalului Internaţional al Teatrului de Studio şi Forme noi, având drept organizator Teatrul „Alexandru Davila”.   Dintre spectacolele invitate a făcut parte şi „Autorul” de Tim Crouch, realizat de Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova, în regia lui Bobi Pricop.   Premiul pe ...
  • Out of the books- lecturi urbane în spații ...
    Out of the books este un eveniment special organizat de Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova în zilele de 15, 16, 17 și 18 noiembrie 2018. Programul este coordonat de regizorul Bobi Pricop și aduce în fața publicului șase actori în șase contexte diferite, în spații neconvenționale din Craiova. Spectatorii vor putea să-i urmărească pe actori citind din marile romane al ...
  • Proiecțiile Video - OMSUPRAOM ...
    In cadrul instalației OMSUPRAOM, în perioada 1 noiembrie- 14 februarie, la sala „Ia te uită” vor fi prezentate înregistrările video ale spectacolelor aflate de-a lungul timpului în repertoriul Teatrului National Craiova, avandu-l în distribuție pe Maestrul ILIE GHEORGHE.   *Intrarea se face pe bază de rezervare la Agenția teatrală sau la nr. de telefon 0251.413.677(12:00-19:0 ...
  • Preselecție casting – Reconstituire 100 pen ...
    Preselecție casting –100 pentru România – Teatru documentar   Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova anunță preselecția online pentru casting-ul spectacolului 100 pentru România – Teatru documentar, regia Alexandru Boureanu. Acest spectacol este parte a proiectului 100 pentru România, un proiect cultural-artistic dedicat aniversării a 100 de ani de la Marea Unire di ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...