Sfârşit

Florin Lăzărescu, regia Leta Popescu
Durata: 70
Scenografia: Gloria Gagu
Versiunea Scenică: Oana Hodade
Genul spectacolului: drama
Data premierei: 14 Noiembrie 2015
Asistent Scenografie: Brândușa C. Bălan
Coregrafie: George Albert Costea
09112015125923.jpg
22012016124507.jpg
22012016124517.jpg
22012016124524.jpg
22012016124530.jpg
22012016124538.jpg
22012016124545.jpg
22012016124550.jpg
22012016124555.jpg
22012016124604.jpg
22012016124608.jpg

DISTRIBUȚIA:

George Albert Costea (Alex), Romaniţa Ionescu (Sânziana), Raluca Păun (Catinca), Marian Politic (Radu), Cosmin Rădescu (Cristi), 

DESPRE:

 


"SFÂRŞIT" este primul dintre cele două proiecte regizoral-scenografice de dramaturgie contemporană declarate câştigătoare în cea de-a cincea ediţie a Concursului de proiecte pentru tinerii regizori şi scenografi români, organizat de Teatrul Naţional "Marin Sorescu". Dramatizare a prozei lui Florin Lăzărescu semnată de Oana Hodade in regia Letei Popescu. Premiera spectacolului va avea loc sâmbătă, 14 noiembrie 2015, la ora 18:00, în sala "Ion D. Sîrbu".

 

„Sfârșit” este o poveste despre încercarea de a recrea legături, de a găsi ceva, orice, de care să te agăți în momentele de singurătate, de fragilitate. Mă întreb ce îi (mai) leagă pe oamenii care au pus - împreună - „sfârșit” copilăriei, prin descoperirea minciunii, a sexualității, a fricii, a răzbunării. (...) Patru prieteni din copilărie se întâlnesc - din întâmplare- după înmormântarea celui de-al cincilea. Îi mai leagă ceva pe aceștia, în afară de trecut? Nu știm. Au trăit împreună cea mai frumoasă perioadă a vieților lor, iar acum se trezesc din nou împreună, într-un context straniu. Se mai poate schimba ceva după o întâlnire importantă? Poate amintirea să-i unească? Vom vedea...” (regizorul Leta Popescu).

 

 

Selecţie cronici:

 

Copilăria, mai mult decât vârstă magică, apare aici că vârstă spectaculoasă, spectacolul, filmul fiind cel care declanşează un fel de iniţiere/ maturizare: primul fum, primul sărut, primul porno. De altfel, în această alternanţa trecut-prezent, episoadele copilăriei sunt cele mai spectaculoase, deşi pretextul aparent al reuniunii celor patru personaje e la fel de provocator, o mise en abyme, o înmormântare ce rememorează o altă înmormântare şi introduce un personaj fabulos, nea Gogoi, cel ce a înviat din morţi. (...) Florin Lăzărescu a recuperat un topos special: intersectarea rural-urban, din care Letâ Popescu selectează momente şi personaje şi le încadrează în schimburile afective sau dramatice pe care le presupune o astfel de ciocnire. (...) Trecerile trecut-prezent, real-fantezie sunt rapide, chiar bruşte uneori (...) Alternanţele de planuri sunt solicitante, conexiunile dintre actori asigura fluiditatea, cât şi tensiunea spectacolului. Cosmin Rădescu disociază frustrarea copilului de neîmplinirea „adultului”, Marian Politic intuieşte natură duală şi alternează grandomania lui Radu cu senzaţia perpetuă de nefericire. Deşi profilul personajelor feminine e cam schematic, Romaniţa Ionescu şi Raluca Păun le personalizează, schimbă „măştile”, schimbă tehnicile de expresie; în rolul lui Alex, George Albert Costea emană energie şi e foarte carismatic în ipostază de băieţel (aparent) inocent.

(Daniela Firescu, „Cinema la noi acasă”, rev. RAMURI, nr. 3 / martie 2016 http://revistaramuri.ro/index.php?id=3346&ediţie=116&autor=de+Daniela+Firescu)

 

Leta Popescu a lucrat, că şi alte daţi, prin implicarea tuturor creatorilor acestui spectacol, că la o roată a olarului la care mult mai multe mâini intervin în modelarea la detaliu a unui vas care este, totodată, şi singular şi unificator. O altă trăsătură oarecum mai des identificată în teatru este aceea a unei configurări cinematografice, cu dinamism de acţiune şi alternanţe de planuri, respectiv de momente de timp. Astfel, maturizarea celor cinci copii, concentrată, accidental, într-o vara, este secvenţial dublată de reflectarea ei peste timp. Dacă una se petrece în ţărână, fie că e vorba de sură lui nea Gogoi, fie că e pământul bătătorit din bucătăria de vara a bunicii, cealaltă se derulează în spaţiul complementar al barului din sat. (...) Jocul copilăresc le-a ieşit de minune în ciuda aparenţelor. Scenă în care urmăresc un film la video, jocul cu discurile, aventură declanşatoare din sură sunt tot atâtea momente în care cei cinci actori sunt chiar acei copii dintr-o vacanţă la ţară. Cea mai atractivă prestaţie este a lui Cosmin Rădescu, într-o revenire spectaculoasă de prim-plan. Cu o rostire savuroasă, jucând replici bine articulate dramaturgic: „Muncesc şi-mi văd de viaţă mea. Sunt fericit. Sunt liniştit. Sunt mort de trei zile.” Valorificându-şi chipul, expresivitatea şi tonul. (...) Fetele, interpretate de Raluca Păun şi Romaniţa Ionescu, vin şi după experienţă, de un alt tip de solicitare, de la Profu' de religie. (...) Ambele actriţe au un rafinat joc în postura de maturitate a Catincăi şi respectiv a Sanzianei, acolo unde din puţine elemente reuşesc să transmită maximum de sentimente şi trăiri, din bagajul pus la dispoziţie de text. Scenografia Gloriei Gagu plasează astfel central elementul fundamental, ţărână. Din ţărână ne naştem, în ţărână se întrupează personalitatea, în ţărână se stinge totul.

(Marius Dobrin, „Ţărână şi covorul roşu”, rev. SpecActor nr. 3 / 2015)

 

„Sfârşit”, de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu&rdquo din Craiova, este un spectacol bine făcut, despre sfârşitul unei vârste, despre momentele cheie şi despre toate finalurile din viaţă noastră; despre insatisfacţia de a fi şi a trăi, despre cât de singuri suntem în relaţiile umane.

(Monica Andrei, Ziarul Metropolis, 14 dec.2015, http://www.ziarulmetropolis.ro/sfarsit-la-teatrul-national-marin-sorescu-din craiova/#sthash.PVQRlbEh.sEpo8jcq.gbpl&st_refDomain=www.facebook.com&st_refQuery=/)

 

„Dramatizarea Oanei Hodade reconstruieşte fragmente din romanul Lampa cu căciulă, aşezându-se seria, de la teatrul craiovean, a adaptărilor pentru scenă în dauna pieselor veritabile. Este o re-creaţie care are dinamismul şi verva replicii în bunul stil dramaturgic, mai puţin intrigă şi conflict, mergând mai degrabă spre filosofare. Astfel şi rostirea la microfon a început să devină o constantă pe scenele de teatru. Leta Popescu a lucrat, ca şi alte dăţi, prin implicarea tuturor creatorilor acestui spectacol, ca la o roată a olarului la care mult mai multe mâini intervin în modelarea la detaliu a unui vas care este, totodată, şi singular şi unificator. Textul se structurează în jurul dezvoltării a cinci mari teme: frica, minciuna, sexualitatea, moartea şi răutatea/răzbunarea... Fetele, interpretate de Raluca Păun şi Romaniţa Ionescu, vin şi după experienţa, de un alt tip de solicitare, de la Profu' de religie. Şi, într-un fel, au de suportat viziunea, inevitabil, masculină a autorului. Ambele actriţe au un rafinat joc în postura de maturitate a Catincăi şi respectiv a Sânzianei, acolo unde din puţine elemente reuşesc să transmită maximum de sentimente şi trăiri, din bagajul pus la dispoziţie de text... Cea mai atractivă prestaţie este a lui Cosmin Rădescu, într-o revenire spectaculoasă de prim-plan. Cu o rostire savuroasă, jucând replici bine articulate dramaturgic: Muncesc şi-mi văd de viaţa mea. Sunt fericit. Sunt liniştit.  Sunt mort de trei zile.”

(Marius Dobrin, „Ţărâna şi covorul roşu”, SpectActor, nr.2/2016)

 


Noutați

  • Teatrul Naţional “Marin Sorescu” săr ...
    Luni, 27 martie sărbătorim Ziua Mondială a Teatrului, prin găzduirea concertului caritabil „Hope and Rising Slope”, la ora 19:00, în sala mare a Teatrului Naţional „Marin Sorescu”.      De 55 de ani, în fiecare an Ziua Mondială a Teatrului este marcată de citirea unui Mesaj internaţional creat și transmis de o personalitate din lumea teatrului sau din alt domeniu al cul ...
  • Teatrul Național „Marin Sorescu” Crai ...
     Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatele concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a VII-a, 2016. La această ediție au participat unsprezece proiecte. Juriul constituit din experți și profesioniști ai TNC a propus în faza finală trei proiecte cu șanse reale de a fi puse în scenă:„Monstrul Nisipurilor” de Csaba Székely, ...
  • Concertul caritabil „Hope and Rising Slope&r ...
    Concertul caritabil „Hope and Rising Slope”, de muzică folk, pop și rock, va avea loc la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova, pe data de 27 martie 2017, orele 19.00. Vor concerta trupele: OLD SCHOOL BAND - pop&rock THE WHEELS - rock&blues ZAIBĂR - folk&rock și Corul de cameră al Colegiului Național Militar „Tudor Vladimirescu”, dirijor: plt.adj.pr. Florică ...
  • „Scaunele” - 5 aprilie, ora 19:00 și ...
    Motto: „Poate că pentru lume ești o singură persoană, dar pentru o anumită persoană, ești întreaga lume.” - Gabriel Garcia Marquez “Pe ele ne așezăm drept și gândim strâmb. Sunt mereu lângă noi - găsim în casele noastre. Confecționate din toate tipurile de materiale de construcție: lemn, metal, plastic, hârtie, ciment, textile, piatră, gheață... Numărul lor îl ...
  • ATELIER DE STORYTELLING ÎN CADRUL PROIECTULU ...
    ATELIER DE STORYTELLING ÎN CADRUL PROIECTULUI SMARTELIER       Tot mai puțin timp liber, dependența de gadget-uri și internet determină mulți părinți să rateze din bucuria de a construi povești împreună cu copilul sau copiii. Primim povești gata imaginate de cineva, e rapid și nu necesită un efort prea mare, nici din partea copilului, nici din partea părintelui. Atel ...
  • Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori prima ediție (Craiova, 28 iun.-1 iul. 2017)     Departamentul de Arte al Universității din Craiova, în parteneriat cu Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova lansează deschiderea înscrierilor pentru prima ediție a Festivalului  Internațio ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Dezbaterile privind câștigătorul CONCURSULUI DE PROIECTE pentru TINERI REGIZORI și SCENOGRAFI ROMÂNI, lansat de Teatrul Național „Marin Sorescu”, ediția a VII-a, 2017, au ajus în faza finală. Din motive care țin de definitivarea bugetului instituției, ne vedem nevoiți să amânăm anunțarea proiectului câștigător. ...
  • Proiectul P3M5 ...
      Proiectul Plurality of Privacy in Five-Minute Plays (P3M5) (Pluralitatea Intimității în Piese de Cinci Minute) este un proiect teatral transatlantic despre importanța intimității. 15 teatre (zece din UE și cinci din SUA) colaborează cu Institutul Goethe din Washington pentru a explora întrebarea centrală ”Ce înseamnă pentru voi viața privată în era digitală?” Teatrele au ...
  • Concursul „Cea mai buna piesa romaneasca a a ...
    Uniunea Teatrala din Romania – UNITER anunta ca editia 2016 a Concursului de dramaturgie „Cea mai buna piesa romaneasca a anului” primeste piese de teatru pentru inscrierea in competitie pana la data de 30 ianuarie 2017 (data postei).   Autorii vor trimite piesele prin posta sau prin depunere individuala la Secretariatul UNITER in format electronic (salvate pe un CD, nu prin e-mail ...
  • Cealaltă Țară ...
    CEALALTĂ ȚARĂ este o adaptare după trei romane de Herta Müller: Călătorie într-un picior şi Omul este un mare fazan pe lume, Încă de pe atunci vulpea era vânătorul. Regie şi scenariu dramatic: Alexandru Istudor Scenografie: Francesca Cioanca Cu Romanița Ionescu, Adrian Andone, Ștefan Cepoi, Gabriela Baciu, Marian Politic, Corina Druc, Vlad Udrescu, Raluca Păun. Cealaltă ...
  • SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional ...
    SMARTELIER – Modul nou la Teatrul Naţional Atelier de tehnica și arta vorbirii și bune maniere aplicate   Personalitatea şi identitatea noastră în faţa celorlalți, în viaţa de zi cu zi, se definesc după două elemente esenţiale: imaginea vizuală şi limbajul, exprimarea. Prima impresie pe care o faci are un impact major asupra imaginii pe care și-o conturează ceilalți d ...
  • CONCURSUL De PROIECTE Pentru TINERI REGIZORI Și S ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ajuns la cea de-a VII-a ediție, 2017. Proiectele câștigătoare ale edițiilor anterioare au fost: 1. „Conu’ Leonida față cu reacțiunea” de I.L.Caragiale, regia Diana Dragoș, scenografia Adriana Dinulescu; 2. proiectul „Photoshop”, text și regie Catinca Drăgănesc ...
  • SMARTELIER Teatreliere pentru copii, adolescenți, ...
    Perioada de înscriere la Atelierele de teatru SMARTELIER s-a încheiat. Mulţumim tuturor celor care au răspuns afirmativ invitaţiei noastre şi îi anunțăm că, începând cu data de 22 octombrie, vor fi alături de profesorii noştri la cursuri. Programul complet al grupelor, orele și locul de desfășurare a atelierelor vor fi comunicate fiecărei persoane telefonic, dar și pe site  ...
  • SMARTELIER / TEATRELIERE ...
    SMARTELIER Teatreliere pentru copii, tineri, adolescenţi şi pasionaţi   Pentru toţi iubitorii de teatru, pentru copii, părinţi şi nu numai, am conceput  … teatrelierele !   Ce sunt teatrelierele? Ateliere de teatru care îți stimulează creativitatea, exersează imaginaţia şi spontaneitatea, dezvoltă spiritul critic, încrederea şi lucrul în echipă. Participan ...
  • Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 20 ...
    Bobi PRICOP a luat Premiul pentru Regie la FITO 2016   Bobi Pricop a luat Premiul pentru Cea mai bună regie la Festivalul Internațional de Teatru de la Oradea, 2016, pentru regia spectacolelor „O întâmplare ciudată cu un câine la miezul nopții”, după un roman de Mark Haddon, de la Teatrul Național „I.L. Caragiale”, București și „Iluzii”, de Ivan Vîrîpaev, de la Tea ...
  • Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa ...
    Actrița Gina Călinoiu apreciată în presa franceză la Festivalul Villerville 2016   Ne bucurăm să facem cunoscut demersul artistic recent al actriței Gina Călinoiu, de la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova – participarea excepțională la Festivalul Villerville, Franța (2-4 sept. 2016), cu spectacolul Mâine totul se va sfârși (I), inspirat din romanul Jucătorul ...
  • SpectActor nr 1 (31) Mai - August 2016 ...
    A apărut numarul 1 (31) al revistei SpectActor. Va invităm să îl deschideţi accesându-l aici. Lectură plăcută! ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...
  • Regulament organizare spaţiul IA TE UITĂ! ...
    Regulament de organizare și selecție de proiecte și evenimente culturale pentru tineri artiști în spațiul TNCMS “Ia te uită” 1.    Dispoziţii generale Prezentul regulament stabileşte principiile şi procedurile de organizare ale evenimentelor culturale ce urmează a se desfășura în spațiul “Ia te uită!” Spațiul face parte dintr-o instituţie publică de cultură ...
  • Teatrul Național ”Marin Sorescu” Crai ...
      Ce este Inter Gate Europe? Inter Gate Europe este scoala marketingului si a comunicarii cu oamenii. Colegii nostri invata nu doar tehnici perfecte de negociere, ci au capacitatea de a lua cele mai bune decizii in orice situatie intalnita. Credem in faptul ca titlurile si pozitiile nu spun multe despre calitatile de lider a unei persoane si liderii sunt caracterizati mai degraba de catre val ...