Sfârşit

Florin Lăzărescu, regia Leta Popescu
Durata: 70
Scenografia: Gloria Gagu
Versiunea Scenică: Oana Hodade
Genul spectacolului: drama
Data premierei: 14 Noiembrie 2015
Asistent Scenografie: Brândușa C. Bălan
Coregrafie: George Albert Costea
09112015125923.jpg
22012016124507.jpg
22012016124517.jpg
22012016124524.jpg
22012016124530.jpg
22012016124538.jpg
22012016124545.jpg
22012016124550.jpg
22012016124555.jpg
22012016124604.jpg
22012016124608.jpg

DISTRIBUȚIA:

George Albert Costea (Alex), Romaniţa Ionescu (Sânziana), Raluca Păun (Catinca), Marian Politic (Radu), Cosmin Rădescu (Cristi), 

DESPRE:

 


Sinopsis:

"SFÂRŞIT" este primul dintre cele două proiecte regizoral-scenografice de dramaturgie contemporană declarate câştigătoare în cea de-a cincea ediţie a Concursului de proiecte pentru tinerii regizori şi scenografi români, organizat de Teatrul Naţional "Marin Sorescu". Dramatizare a prozei lui Florin Lăzărescu semnată de Oana Hodade in regia Letei Popescu. Premiera spectacolului va avea loc sâmbătă, 14 noiembrie 2015, la ora 18:00, în sala "Ion D. Sîrbu".

 

„Sfârșit” este o poveste despre încercarea de a recrea legături, de a găsi ceva, orice, de care să te agăți în momentele de singurătate, de fragilitate. Mă întreb ce îi (mai) leagă pe oamenii care au pus - împreună - „sfârșit” copilăriei, prin descoperirea minciunii, a sexualității, a fricii, a răzbunării. (...) Patru prieteni din copilărie se întâlnesc - din întâmplare- după înmormântarea celui de-al cincilea. Îi mai leagă ceva pe aceștia, în afară de trecut? Nu știm. Au trăit împreună cea mai frumoasă perioadă a vieților lor, iar acum se trezesc din nou împreună, într-un context straniu. Se mai poate schimba ceva după o întâlnire importantă? Poate amintirea să-i unească? Vom vedea...” (regizorul Leta Popescu).

 

 

Selecţie cronici:

Copilăria, mai mult decât vârstă magică, apare aici că vârstă spectaculoasă, spectacolul, filmul fiind cel care declanşează un fel de iniţiere/ maturizare: primul fum, primul sărut, primul porno. De altfel, în această alternanţa trecut-prezent, episoadele copilăriei sunt cele mai spectaculoase, deşi pretextul aparent al reuniunii celor patru personaje e la fel de provocator, o mise en abyme, o înmormântare ce rememorează o altă înmormântare şi introduce un personaj fabulos, nea Gogoi, cel ce a înviat din morţi. (...) Florin Lăzărescu a recuperat un topos special: intersectarea rural-urban, din care Letâ Popescu selectează momente şi personaje şi le încadrează în schimburile afective sau dramatice pe care le presupune o astfel de ciocnire. (...) Trecerile trecut-prezent, real-fantezie sunt rapide, chiar bruşte uneori (...) Alternanţele de planuri sunt solicitante, conexiunile dintre actori asigura fluiditatea, cât şi tensiunea spectacolului. Cosmin Rădescu disociază frustrarea copilului de neîmplinirea „adultului”, Marian Politic intuieşte natură duală şi alternează grandomania lui Radu cu senzaţia perpetuă de nefericire. Deşi profilul personajelor feminine e cam schematic, Romaniţa Ionescu şi Raluca Păun le personalizează, schimbă „măştile”, schimbă tehnicile de expresie; în rolul lui Alex, George Albert Costea emană energie şi e foarte carismatic în ipostază de băieţel (aparent) inocent.

(Daniela Firescu, „Cinema la noi acasă”, rev. RAMURI, nr. 3 / martie 2016 http://revistaramuri.ro/index.phpid=3346&ediţie=116&autor=de+Daniela+Firescu)

 

Leta Popescu a lucrat, că şi alte daţi, prin implicarea tuturor creatorilor acestui spectacol, că la o roată a olarului la care mult mai multe mâini intervin în modelarea la detaliu a unui vas care este, totodată, şi singular şi unificator. O altă trăsătură oarecum mai des identificată în teatru este aceea a unei configurări cinematografice, cu dinamism de acţiune şi alternanţe de planuri, respectiv de momente de timp. Astfel, maturizarea celor cinci copii, concentrată, accidental, într-o vara, este secvenţial dublată de reflectarea ei peste timp. Dacă una se petrece în ţărână, fie că e vorba de sură lui nea Gogoi, fie că e pământul bătătorit din bucătăria de vara a bunicii, cealaltă se derulează în spaţiul complementar al barului din sat. (...) Jocul copilăresc le-a ieşit de minune în ciuda aparenţelor. Scenă în care urmăresc un film la video, jocul cu discurile, aventură declanşatoare din sură sunt tot atâtea momente în care cei cinci actori sunt chiar acei copii dintr-o vacanţă la ţară. Cea mai atractivă prestaţie este a lui Cosmin Rădescu, într-o revenire spectaculoasă de prim-plan. Cu o rostire savuroasă, jucând replici bine articulate dramaturgic: „Muncesc şi-mi văd de viaţă mea. Sunt fericit. Sunt liniştit. Sunt mort de trei zile.” Valorificându-şi chipul, expresivitatea şi tonul. (...) Fetele, interpretate de Raluca Păun şi Romaniţa Ionescu, vin şi după experienţă, de un alt tip de solicitare, de la Profu' de religie. (...) Ambele actriţe au un rafinat joc în postura de maturitate a Catincăi şi respectiv a Sanzianei, acolo unde din puţine elemente reuşesc să transmită maximum de sentimente şi trăiri, din bagajul pus la dispoziţie de text. Scenografia Gloriei Gagu plasează astfel central elementul fundamental, ţărână. Din ţărână ne naştem, în ţărână se întrupează personalitatea, în ţărână se stinge totul.

(Marius Dobrin, „Ţărână şi covorul roşu”, rev. SpecActor nr. 3 / 2015)

 

„Sfârşit”, de la Teatrul Naţional „Marin Sorescu&rdquo din Craiova, este un spectacol bine făcut, despre sfârşitul unei vârste, despre momentele cheie şi despre toate finalurile din viaţă noastră; despre insatisfacţia de a fi şi a trăi, despre cât de singuri suntem în relaţiile umane.

(Monica Andrei, Ziarul Metropolis, 14 dec.2015, http://www.ziarulmetropolis.ro/sfarsit-la-teatrul-national-marin-sorescu-din craiova/#sthash.PVQRlbEh.sEpo8jcq.gbpl&st_refDomain=www.facebook.com&st_refQuery=/)

 

„Dramatizarea Oanei Hodade reconstruieşte fragmente din romanul Lampa cu căciulă, aşezându-se seria, de la teatrul craiovean, a adaptărilor pentru scenă în dauna pieselor veritabile. Este o re-creaţie care are dinamismul şi verva replicii în bunul stil dramaturgic, mai puţin intrigă şi conflict, mergând mai degrabă spre filosofare. Astfel şi rostirea la microfon a început să devină o constantă pe scenele de teatru. Leta Popescu a lucrat, ca şi alte dăţi, prin implicarea tuturor creatorilor acestui spectacol, ca la o roată a olarului la care mult mai multe mâini intervin în modelarea la detaliu a unui vas care este, totodată, şi singular şi unificator. Textul se structurează în jurul dezvoltării a cinci mari teme: frica, minciuna, sexualitatea, moartea şi răutatea/răzbunarea... Fetele, interpretate de Raluca Păun şi Romaniţa Ionescu, vin şi după experienţa, de un alt tip de solicitare, de la Profu' de religie. Şi, într-un fel, au de suportat viziunea, inevitabil, masculină a autorului. Ambele actriţe au un rafinat joc în postura de maturitate a Catincăi şi respectiv a Sânzianei, acolo unde din puţine elemente reuşesc să transmită maximum de sentimente şi trăiri, din bagajul pus la dispoziţie de text... Cea mai atractivă prestaţie este a lui Cosmin Rădescu, într-o revenire spectaculoasă de prim-plan. Cu o rostire savuroasă, jucând replici bine articulate dramaturgic: Muncesc şi-mi văd de viaţa mea. Sunt fericit. Sunt liniştit.  Sunt mort de trei zile.”

(Marius Dobrin, „Ţărâna şi covorul roşu”, SpectActor, nr.2/2016)

 


Noutați

  • PREMIERĂ 20 / 21 aprilie - „Casa cu suricat ...
    Casa cu suricate de David Drabek regia Radu Afrim Într-o casă plină cu suricate, pe lângă păsări sabot și o cârțiță moartă, viețuiesc trei surori. Sora cea mică este bântuită de amintirea unei mame nebune și nu a mai părăsit suricatele de un an de la moartea subită a tatălui. Cea MARE s-a cuibărit în fața televizorului și a mâncat până la imobilizare. Sora mijloc ...
  • Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” ...
    Festivalul de Poezie „Patrel Berceanu” – ediţia I, Craiova-Băileşti (18-19 aprilie 2019)   În onoarea scriitorului Patrel Berceanu (19 aprilie 1951, Băileşti – 2 mai 2006, Bucureşti), pentru a sprijini cultura scrisă şi a promova valorile Olteniei, Uniunea Scriitorilor din România – Filiala Craiova a iniţiat prima ediţie a Festivalului de poezie „Patrel Berceanu ...
  • Petre Guran vine la Întâlnirile SpectA ...
    Dl Petre Guran, cercetător științific la Institutul de Studii Sud-Est Europene din cadrul Academiei României este invitatul lui Nicolae Coande la Teatrul Național “Marin Sorescu” din Craiova. Miercuri, 17 aprilie, de la ora 19,00, în cadrul evenimentului cultural Întâlnirile SpectActor* 2019, Petre Guran va susține în sala foaierului conferința “Învățătorule, vreau să v ...
  • THEATER NETWORKING TALENTS ...
    THEATER NETWORKING TALENTS INTERNATIONAL YOUNG THEATRE DIRECTOR SHOWCASE Festival Internațional dedicat Tinerilor Regizori ediția a III-a (Craiova, 27-30 iun. 2019)     Dăm startul înscrierilor pentru ediția a III-a a Festivalului Internațional al Tinerilor Regizori THEATER NETWORKING TALENTS / Craiova / 27-30 iunie 2019.   Teatrul Național „Marin Sorescu” di ...
  • Teatrul Naţional „Marin Sorescu” anun ...
    Proiectul de teatru comunitar REACȚIE URBANĂ a ajuns la cea de-a patra ediție, iar de această dată titlul spectacolului va fi ales chiar de către craioveni. Propunerile pentru titlul, tema sau subiectul spectacolului pot fi facute pe pagina de facebook Teatrul Naţional Craiova sau pe adresa de e-mail pr@tncms.ro.   REACŢIE URBANĂ reprezintă creaţia colectivă a locuitorilor oraş ...
  • rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri r ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova anunță rezultatul Concursului de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români, ediția a IX-a, din 2018. La această ediție au participat nouă proiecte eligibile, iar proiectul câștigător a fost desemnat „PLAYGROUND” de Raul Coldea, regia Raul Coldea, scenografia Alexandra Budianu. Spectacol va fi montat la sala studio „Ion D ...
  • Concursul de proiecte pentru tineri regizori și s ...
    Teatrul Național „Marin Sorescu” lansează concursul de proiecte pentru tineri regizori și scenografi români,ediția a 9-a. Proiectul constă în prezentarea scrisă a unei concepții regizoral-scenografice în vederea montării unui spectacol la Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova, la sala studio „Ion D. Sîrbu”, în stagiunea 2019-2020.   Condiţii de participare: ...
  • AVERTISMENT ...
    Stimați spectatori,   Vă informăm că anumite spectacole din repertoriul curent al teatrului conțin limbaj licențios, violență, nuditate, fumat, zgomote puternice si flash-uri de lumină, fum sau scene care pot afecta emoțional.   Totodată, următoarele spectacole au indicații în ceea ce privește prezența în sală a minorilor:   -„Dacă am gândi cu voce tare ...
  • NEWSLETTER ...
    Am creat secțiunea NEWSLETTER! Pentru a fi la curent cu ultimele noutăți despre evenimentele și spectacolele Teatrului Național din Craiova abonați-vă la newsletter-ul nostru și veți primi direct în e-mail tot ce aveți nevoie să știți despre cele mai importante evenimente de pe scena culturală a Craiovei.   Ce trebuie să faceți: 1. Scroll down pe pagina principal ...