de Claudiu Sfirschi-Lăudat
după texte de Margarita Karapanou
Regia: Yiannis Paraskevopoulos
Scenografia: Lia Dogaru
Regia Tehnică: Cristian Petec
Sufleor: Ramona Popa
Data premierei: 15 Septembrie 2019
Durata: 75 min
Genul spectacolului: one woman show
**spectacol recomandat publicului cu vârsta peste 16 ani
Lora suferă. Lora așteaptă. Trăiește fiecare sentiment la intensitatea maximă. Luptă cu depresia și nu se lasă învinsă. Vorbește despre boala ei ca despre un iubit, care o ține în brațe prea strâns, care o sufocă din prea multă pasiune. Este senzuală, inteligentă, spirituală. Iese la agățat, la shopping, în parc. Merge deseori la clinică. Și scrie. Scrie cu pasiune. Scrie cu perfuzia în mână și caută tandreţea, dar alege, într-o manieră distrugătoare și riscantă, apropierea umană sub formele sale cele mai bizare.
„Din text, dar și din interpretarea Ceraselei Iosifescu, reiese un personaj puternic, excelent conturat. Directețea scriiturii și umorul surprinzător, în ciuda detaliilor despre boală și tratamente, asigură un impact adânc, ca și numeroasele fraze cu efect-surpriză, construite pe jocul contrastelor dintre început și final.”
Cristina Rusiecki, Scriitoarea e nebună?/Observator cultural, nr. 833 / 29 iulie 2016
„Cerasela Iosifescu e arc întins, strună vibrândă. Oscilând între extremele şi obsesiile Lorei, actriţa îşi dozează remarcabil forţele, îşi gradează mijloacele, schimbă cu naturaleţe registrele. Timp de o oră, asistăm la frământările şi tremurul Lorei. Fără patetism. Cu luciditate (…) între catwalk şi ecranul de proiecţie din fundal, se petrece viaţa sa: printre pastile supradimensionate, între cadă şi patul de spital, oglinda ca pol al sinelui şi roşii telefoane de sexy-line, legătura cu exteriorul.”
Maria Zărnescu, Necesare „Obsesii”, yorick.ro, Nr. 319 / 29 iunie 2016
„Spectacolul Obsesii e o punere în scenă despre abis. Şi cine ştie mai multe despre abis decât o bipolară? […] Toată disperarea, pe alocuri diabolică, a bolnavei, care vrea să moară şi nu poate să moară, este transfigurată de Cerasela Iosifescu, care pare uneori că se frânge pe scenă, atât de bine joacă bipolaritatea personajului. Rolul, de o mare dificultate şi complexitate, prin paroxismul trăirilor, prin dualitatea stărilor extreme – de la bucurie, la mânie şi tristeţe – e o piatră de încercare, mai bine de o oră, pentru orice actriţă. Cerasela Iosifescu se aruncă, cu toată fiinţa ei, în această provocare şi trece, emoţionant, prin tot parcursul acestui rol.”
Simona Chițan / „Obsesiile“ unei bipolare. Cerasela Iosifescu joacă extremele afectivităţii / Adevărul.ro / 20 mai 2016
„Cerasela Iosifescu compune unul dintre cele mai remarcabile performance-uri. Margarita Karapanou e scriitoarea preferată a lui Yannis Paraskevopoulos, iar Cerasela Iosifescu, actriţa favorită, o întâlnire „fericită” şi mai multe creaţii desăvârşite (Medeea, Irina Arkadina), textul este scris pentru ea, iar Obsesii duce la un alt nivel colaborarea lor, un monolog-mărturie provocator şi asumat al existenţei, marcat de o boală mentală. Frânturile din biografie şi cele literare sunt transformate prin soluţiile regizorale, prin interpretare, prin captarea extremelor.(…) Lora schimbă mai multe măşti şi probează mai multe roluri, îşi construieşte un portret în mişcare, în poziţii divergente cu imaginea mamei în jurul căreia brodează o întreagă mitologie. Mama pe care o caută, o aşteaptă să o ia de la clinică, pe care o acuză că a abandonat-o, sau care, dimpotrivă, o sufocă, îi ia hainele, parfumul, se amestecă în viaţa ei amoroasă. E o relaţie de love&hate, care eludează încadrarea într-o anumită categorie, poate cea mai expresivă imagine e păpuşa mutilată, substituită ulterior figurii mutilate a mamei, „Mamă, te iubesc! Aş vrea să-ţi tai mâinile şi picioarele, ca să poţi încăpea în inima mea”.
Daniela Firescu, Totul despre mama, revista Ramuri, nr. 10/2019
„Dramatizarea lui Claudiu Sfirschi-Lăudat porneşte de la proiectul de traducere a volumului autobiografic Da al Margaritei Karapanou şi reuşeşte să menţină nota distinctivă a scrierilor acesteia, dezordonată, out of control, în care fragmente, frânturi de text sunt asamblate şi ceea ce părea un monolog dezvoltă tensiune dramatică, conflict, controverse. Rezultă o partitură extrem de incitantă pentru o actriţă – Cerasela Iosifescu compune unul dintre cele mai remarcabile performance-uri. Margarita Karapanou e scriitoarea preferată a lui Yiannis Paraskevopoulos, iar Cerasela Iosifescu, actriţa favorită, o întâlnire „fericită” şi mai multe creaţii desăvârşite (Medeea, Irina Arkadina), textul este scris pentru ea, iar Obsesii duce la un alt nivel colaborarea lor, un monolog-mărturie provocator şi asumat al existenţei, marcat de o boală mentală.”
Totul despre mama, cronica de Daniela Firescu, Ramuri, nr. 10/2019
Luni-Vineri: 11:00- 19:00
Sâmbătă: 12:00- 19:00
Duminică: închis