Caută
Close this search box.

NAVETA CULTURALĂ #5 – București-Craiova-București – pentru spectacolul FEMEIA MĂRII de Henrik Ibsen în regia apreciatului artist ucrainean Andriy Zholdak

Cea de a cincea ediție a proiectului NAVETA CULTURALĂ desfășurat de Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova este dedicat tulburătorului spectacol FEMEIA MĂRII de Henrik Ibsen în regia lui Andriy Zholdak. Astfel, iubitorii de teatru din București vor putea călători în scop cultural la Craiova sâmbătă, 26 martie 2022, pentru a viziona acest spectacol.  

Plecarea către Craiova se va face dimineața la ora 10:00 din București, TNB (parcarea din fața Sălii Studio).  Întoarcerea va fi după spectacol, în același loc.

Prețul biletului (132 lei) include transportul tur-retur cu autocarul și locul la spectacol, iar biletele pot fi achiziționate direct din site-ul teatrului:

https://ebilet.tncms.ro/ebilet/Spectacol/Edit/1059

„Femeia Mării” în regia lui Andryi Zholdak se încadrează în suita de experienţe care te solicită în postura de spectator de teatru. Te şi sperie, îţi poate plăcea, te revoltă, te poate emoţiona, îţi inspiră respect, te poate epuiza, te poate plictisi – nu te lasă, în niciun caz, fără reacţii. Într-un context mai larg în care tocmai melanjul dintre autentic-estetic-social a devenit reperul calităţii, un spectacol care îţi dă ocazia să îţi nuanţezi impresiile atât de bogate pe care ţi le generează e o experienţă necesară.

Alina Epîngeac, critic de teatru

Spectacolul Femeia mării de Henrik Ibsen în traducerea lui Valeriu Andriuță și versiunea scenică a Ioanei Mălău îi are în distribuție pe actorii Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu și Roxana Mutu.

Regia, co-scenografia, light design-ul și ilustrația muzicală sunt semnate de către Andriy Zholdak,  decorul și creația video poartă semnătura lui Danilo Zholdak, costumele sunt semnate Yan Zholdak, iar muzica poartă amprenta lui Valentyn Silvestrov.

 

Punerea în scenă a acestui text la Naționalul craiovean stârnește reacții controversate și deranjează un anumit tip de public care se regăsește în poveste și nu știe cum să depășească situația. Obișnuit în ultima vreme cu spectacolele online și de scurtă durată, media fiind undeva la 1h 30 min, și având o putere de concentrare în timpul acestor tip de reprezentații, a găsit spectacolul lung, repetitiv și decalat în raport cu ceea se difuzează de obicei sau cu ce se vede în sală. Cele patru ore, cu pauză, sunt împărțite inegal din punct de vedere al numărului actorilor prezenți pe scenă, cât și prin decor.

 

La prima vedere, obiecțiile pot fi justificate: actorii sunt prezenți toți doar în prima parte, scenografia nu este cea mai fericită – din anumite unghiuri nu se vede la fel, dar acest spectacol psihologic este construit pe o rețetă perfectă, care îl face extraordinar. O analiză atentă, profundă a tuturor elementelor arată că spectacolul respectă întocmai structura și grila convențiilor dramatice potrivit unui algoritm bine stabilit, dificil de realizat, iar rezultatul este vizibil: un spectacol modern creat cu ajutorul acestor mici imperfecțiuni. Compoziția unui astfel de spectacol își fixează ca punct de referință o serie de reguli precise, de o anumită structură și un anumit tip de comportament, însă doar pentru a fi încălcate și pentru a desăvârși un act artistic contemporan.

Georgiana Ene, Ziarul Metropolis

 

Câștigător al Premiului UNESCO pentru arte performative (2004) dar și al celebrelor Premii Masca de Aur (Rusia) și OPER (Germania), regizorul ucrainean de teatru și operă Andriy Zholdak montează pentru prima dată la Naționalul craiovean la propunerea domnului George Banu, Președinte de Onoare al AICT – Asociația Internațională a Criticilor de Teatru și consilierul artistic al proiectului „Femeia mării”.

Andriy Zholdak este unul dintre regizorii a căror expresie scenică derivă din universul personal înţesat de sentimente contorsionate şi gânduri deloc confortabile pentru un privitor inocent. Nu e deloc comod să priveşti în lumea sa. Nu e nici entertaining, nici drăguţ. Spectatorul unui maraton teatral de multe ore conceput de eternul „copil teribil” ucrainean nu e invitat într-un salon politicos pentru a vedea o poveste îmbibată cu decenţă şi condescendenţă. Dacă nu eşti pregătit să faci şi tu saltul periculos în vortexul tulburător de suferinţe şi maladii filtrate în simbol, e foarte posibil să ratezi întâlnirea atipic de sinceră cu un artist pe care fie îl iubeşti, fie îl urăşti cu aceeaşi pasiune dictată de forţa pe care o impune în montările sale.

Alina Epîngeac, critic de teatru

 

Andriy Zholdak, regizor ucrainean de teatru și operă, născut la Kiev, a studiat regia de teatru la Moscova, la clasa profesorului Anatoli Vasiliev. A pus în scenă spectacole de teatru și operă în Ucraina, Franța, Rusia, România, Germania, Elveția, Finlanda, Suedia, Macedonia, Belgia, Polonia, Muntenegru.

Prelegerile sale pe teme precum „Actorul viitorului“ și “Quantum Teatru” dar și atelierele speciale care disecă Arta Actoriei au fost ținute în Brazilia, Japonia, Italia, Spania.

A primit Premiul UNESCO pentru arte performative în 2004, Premiul Masca de Aur la categoria Cel mai bun spectacol de operă și Cel mai bun regizor pentru spectacolul „Evgheni Oneghin” de P.I. Ceaikovski la Teatrul Mihailovski din Sankt Petersburg în 2014, iar în 2016, tot Premiul Masca de Aur la categoria Cel mai bun Ansamblu, pentru spectacolul „Trei surori” de A.P. Cehov la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, iar la ediția 2022 a Premiilor Masca de Aur este nominalizat la categoria cel mai bun regizor pentru spectacolul „Nana” după Émile Zola, montat tot la Teatrul Alexandrinski din Sankt Petersburg, spectacol care mai are și alte patru nominalizări.

Montarea sa cu opera Vrăjitoarea de Ceaikovski la Opera din Lyon a fost declarată cel mai bun spectacol din 2019 la Premiile OPER din Germania și nominalizată pentru cea mai bună producție la Premiile Mondiale OPER din 2020.

Cea mai recentă producție montată de Zholdak este opera Castelul Prințului Barbă-Albastră a lui Bartók la Opera din Lyon,  Franța, în primăvara lui 2021.

 

FEMEIA MĂRII

de Henrik Ibsen

Traducerea: Valeriu Andriuță

Versiunea scenică: Ioana Mălău

Regia, co-scenografia, light-design-ul, ilustrația muzicală: Andriy Zholdak

Asistent de regie: Valeriu Andriuță

Decorul și creația video: Danilo Zholdak

Costumele: Yan Zholdak

Muzica:  Valentyn Silvestrov

Translator: Corina Druc

Consilier artistic al proiectului: George Banu

Cu: Costinela Ungureanu, Nicolae Vicol, Angel Rababoc, Raluca Păun, Petronela Zurba, Cătălin-Mihai Miculeasa, Cătălin Vieru, Irina Danciu, Roxana Mutu.

Durata spectacolului:

Partea I: 1h 50 min

Partea a II-a: 2h

* spectacol recomandat persoanelor peste 18 ani

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

Având în vedere reglementările legale în vigoare, participarea este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, cât și pentru persoanele care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS- CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore. De asemenea, participarea este permisă și persoanelor care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.

Contact Agenția teatrală:
Strada Alexandru Ioan Cuza, nr. 11, în clădirea teatrului
Telefon: 0251.413.677
Program: Luni – Vineri: 11:00 – 19:00;  Sâmbătă – Duminică: 12:00 – 19:00

TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA

https://tncms.ro/nou

https://www.facebook.com/tncms.oficial

https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova

 

Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova este unul dintre cele mai importante teatre din țară, cu o tradiție de peste 170 de ani și cu o activitate internațională de prestigiu a cărei lungă și bogată istorie a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcărete, prezentate în cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din întreaga lume dar și cu imensul succes internațional al Festivalului Shakespeare, care aduce în România spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani.

Acum, cu o viziune contemporană, teatrul abordează perspectivele prezente și viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale.

Alte articole