Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu

După: Marin Sorescu, regia Mirela Cioabă

Durata: 75 min

Scenografia: Viorel Penişoară-Stegaru

Versiunea Scenică: Mirela Cioabă

Genul spectacolului: drama

Asistent Regie: Gina Călinoiu

Foto: Florin Chirea

Video: Florin Chirea

Regia Tehnica: Mircea Vărzaru

Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu, adaptare după „La Lilieci” – un nou spectacol sorescian la TNC

Prima reprezentație a spectacolului Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu, adaptare după opera literară La Lilieci, de Marin Sorescu, a avut loc sâmbătă, 5 octombrie, de la ora 18,30, la sala „Amza Pellea” a T.N.C.
Spectacolul, regizat de Mirela Cioabă, îi are în distribuție pe: Monica Ardeleanu, Gina Călinoiu, Anca Dinu, Geni Macsim, Dragoș Măceșanu, Ștefan Mirea, Tudorel Petrescu, Raluca Păun, Angel Rababoc, Cosmin Rădescu, Cătălin Vieru.
Asistent regie, Gina Călinoiu, scenografia Viorel Penișoară-Stegaru.
Adaptarea, Ana-Maria Nistor.

Regia tehnică: Mircea Vărzaru
Este pentru prima oară când Teatrul Național care îi poartă numele pune în scenă un spectacol după o altă operă literară decât teatrul sorescian propriu-zis. La T.N.C., lui Marin Sorescu i-au fost jucate până în prezent șase piese de teatru: „A treia țeapă”, „Matca”, „Vărul Shakespeare”, „Iona”, „Paracliserul”, „Există nervi”, iar artistul Tudor Gheorghe a performat în recitaluri de neuitat („Petrecerea”, „La Lilieci”).

Ideea acestei cărţi s-a născut din dorul de ţară, care – pentru mine – s-a manifestat foarte concret: eram obsedat de primele amintiri legate de locurile unde m-am născut.
Cartea La Lilieci poate fi citită şi în lumina poeziei concrete, care reifică cuvintele, poate fi luată şi ca o încercare de reconstituire a epopeii satului (la început a fost epopeea), şi ca o carte de amintiri din copilărie. Una din ambiţiile mele cele mai mari a fost să demonstrez că şi graiul oltenesc (blamat de unii) este tot atât de literar ca şi celelalte, pe care oltenii le-au receptat cu bună credinţă.
Marin Sorescu

 

Ramuri, 11/2013
Un buchet de „Lilieci” sorescieni pe scena craioveană
de Toma Grigorie

Cea de a doua premieră a Teatrului Naţional „Marin Sorescu” din Craiova, a Stagiunii de toamnă (2013), a reprezentat-o spectacolul „Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu”, adaptare după La Lilieci, de Marin Sorescu, semnată de scriitoarea bucureşteană, Ana-Maria Nistor, în regia actriţei Mirela Cioabă, asistată de o altă actriţă craioveană, Gina Călinoiu.
Spectacolul „Ăl de l-a văzut pe Dumnezeu” a fost bine regizat şi interpretat de o echipă de actori craioveni dintre cei mai cunoscuţi, pe care o să-i deconspirăm pe parcurs.
Introducerea în atmosfera unor timpuri revolute este bine subliniată de linia muzicală adecvată, cât şi de noaptea iniţială de pe scenă simbolizând şi incitând la coborârea imaginaţiei spectatorului în negură de vremi. Dar, desigur, şi de inspiraţia scenografului Viorel Penişoară-Stegaru, care închide personajele în nişte sicrie verticale, cu uşi transparente, din dreve metalice, cu cruci încrustate în acelaşi material, din care ies pe rând protagoniştii piesei readuşi la viaţă de pana scriitorului. Făcând legătura cu epopeea, se porneşte de la titlu şi se localizează acţiunea în cimitirul din „La Lilieci”, de unde omenii locului sunt scoşi la lumina prezentului. În epopee, cimitirul poartă numele tufelor de liliac şi este folosit ca un fel de blestem pentru cei certaţi cu legea satului. „La Lilieci, la Lilieci!” sunt trimişi aceştia. Opţiunea spectacolului de a plasa acţiunea în cimitir pare să atenueze oarecum aplombul şi clocotul vieţii olteneşti, epopeea fiind pusă sub semnul ludicului, hazului de necaz, dar şi al stoicismului.
În prelungirea vieţii de cimitir apare neapărat şi praznicul cu varză, cârnaţii şi ţuica de rigoare pentru pomenirea morţilor după datină. Nea Miai (Ştefan Mirea), vârstnicul şi mintosul bulzeştean, un fel de PR al satului, conduce ostilităţile verbale şi factuale, sprijinit de nevasta sa gârbovită de vârstă (Gina Călinoiu), cu teama de bărbat caracteristică acelor timpuri. Se produce un fel de mare trăncăneală, aici rurală, similară cumva cu cea urbană sesizată de Mircea Iorgulescu la I.L.Caragiale. Sunt angrenaţi în divagaţii pe teme laice şi religioase, presărate cu vorbe şi expresii olteneşti, unele picante, îndeosebi Maria Bălii (Geni Macsim) cu soţul ei, Nea Florea (Tudorel Petrescu), Anica Bolânda (Raluca Păun), Păun Umblatu (Cosmin Rădescu), Radu Clanaristu (Cătălin Vieru).
Taclalele sunt întrerupte de strigătul muzical terifiant al vânzătorului de cruci, Mitrel (Angel Rababoc), care ţine loc şi de nebunul satului, bine individualizat în epopee. Acesta cu o voce de tenor, pe o tonalitate acută înfioară, dar produce şi ilaritate prin revenirile repetate. E însoţit de soţia sa, Leana (Anca Dinu), care îşi apără soţul cu sagacitate. Tocmai Mitrel, cel bătut de soartă, este cel ales de Dumnezeu pentru a i se arăta. Momentul povestirii întâmplării este bine realizat, producând rumoare jucată între personajele-actori şi reală între spectatori. În paranteză fie spus, autoarea Ana Maria Nistor în tandem cu regizoarea Mirela Cioabă şi cu asistenta de regie, Gina Călinoiu, au condensat cu abilitate într-un personaj de scenă două sau mai multe personaje ale epopeii.

Trailer

Galerie foto