SALVATORII MELCILOR

Sala I.D.Sarbu

de Bogdan-Cristian Drăgan

Regia: Bogdan-Cristian Drăgan

Decor: Marian Mandache

Regia Tehnică: Cristian Petec

Sufleor: Ramona Popa

Data premierei: 20 Ianuarie 2018

Durata: 100 min

Din distribuție face parte și: Liviu Topuzu

Genul spectacolului: Tragi comedie

**spectacol recomandat publicului cu vârsta peste 16 ani

Distribuția filmului proiectat în spectacol:

Natașa Raab - mama

Ștefan Cepoi - Ștefan

Sinopsis:

Cât din ființa lui lasă un actor pe scenă, după fiecare reprezentație? Cât anume din rolul unui actor dăinuie în ființa sa, de îndată ce fardurile dispar? Trei surori, actrițe, un frate, actor și el, un tată, profesor de astronomie și o mamă, actriță celebră, la care se adaugă o psihoterapeută, acestea sunt personajele tragicomediei ,,Salvatorii melcilor”. În fapt, această piesă de teatru este o pledoarie pentru spectacol, pentru spectacolul de pe scenă sau din platoul de filmare, dar, totodată, spectacolul vieții, mai puternic uneori decât orice plăsmuire ficțională. Actorii joacă, dar se și joacă, într-un carusel de întâmplări hazlii sau tragice care te fac să te întrebi dacă ești pe scena unui teatru sau chiar în viața de zi cu zi a celor care întruchipează personajele. Dar nu vă lăsați înșelați: nimic nu este ceea ce pare a fi.

 Cronici:

„Bogdan Drăgan extinde sensul piesei spre ceea ce transmite cea mai mare emoţie. Şi trebuie spus că spectacolul este important nu doar pe planul general text-reprezentare, ci şi prin substratul uman care a vizat şi distribuţia. (…) Imaginea cu cele patru actriţe: Petronela Zurba, Anca Dinu, Geni Macsim, Haricleea Nicolau, ţinându-se de mână, împreună cu Tudor Petrescu, partenerul lor din distribuţie, este plină de emoţie, una resimţită de cei apropiaţi teatrului. Bogdan Cristian Drăgan aduce astfel pe scenă o reprezentaţie ca un exerciţiu de admiraţie, ca un gest de preţuire pentru actori, aşa cum viaţa noastră grăbită prea rar cunoaşte prilejuri. (…) Petronela Zurba deschide seria cu dezinvoltură, cu un aer primăvăratec pe care nu i l-am mai văzut de mult, dacă nu cumva e chiar inedit pe scena craioveană. Avem astfel scene ce pot prefigura un one-woman-show al actriţei. De mare efect comic este ritmul în care descrie, prin paradoxuri, căsnicia personajului său: „întotdeauna atent, pedant, parfumat, educat, elaborat“. (…) Anca Dinu apare într-o postură de maximă valorificare a unui umor subtil, dezvoltat după roluri complexe în HOT L Baltimore şi Spargerea (…) smulge aplauze la scenă deschisă când ironizează, incluzând şi o doză inteligentă de auto-ironie, un mod destul de răspândit de a face talk-show. (…) Personajul terapeutei Ana-Maria Ionescu Puţuri, într-o interpretare perfect adecvată a Haricleei Nicolau. Cu un umor subtil, rolul acesta vine, cumva, în continuarea celui din Proiectul Oreste, oferind un personaj caracterizat printr-un melanj de seriozitate şi comic, de vulnerabilitate şi superficialitate (…) Haricleea Nicolau rosteşte cu o voce caldă, bine dozată, chiar cu o jucată ezitare a unei deconspirate inconsistenţe profesionale, fraze tip, generatoare de hohote de râs. (…) Geni Macsim a apărut ca fiind cea mai senină, aparent fără vreo intenţie de exprimare. Acest rol este cuceritor taman prin atitudinea de armonie ce conturează o personalitate puternică.”

Marius Dobrin, Servicii nesolicitate, revista SpectActor, nr.1 / 2018

 

„Scene din viaţa actorilor şi (sau) a marionetelor, cam aşa s-ar putea intitula un sinopsis al spectacolului imaginat de Bogdan-Cristian Drăgan, Salvatorii melcilor. Subiect fertil care devine aici pretext pentru experimente livreşti, pentru un joc de ademenire a audienţei, provocată să meargă înainte şi înapoi pe firul intrigii, reciclare parodică a unor teme cehoviene.Rezultatul este o alcătuire hibridă între un teatru în care actorii se implică afectiv, un teatru autoreflexiv şi tehnologiile moderne. Fragmentele de film inserate, unde chipul mărit al actorilor atinge dimensiunile ecranului, aduc o altă formă de conectare cu spectatorii, dar şi de documentare a experienţelor personale. Depozitul (melo)dramatic al celor trei surori e contrabalansat de intervenţia psihoterapeutei, cu o agendă proprie de la care nu deraiază: „ce este fericirea?”. Pattern-ul comic e structurat cu grijă, iar recitarea definiţiei fericirii, repetitivă. Jocul mişcărilor şi al replicilor, secvenţele in crescendo duc acţiunea dincolo de situaţiile dramatice bine fixate, şi între cele mai autentice momente sunt cele în care cele patru actriţe (o performanţă colectivă remarcabilă) caută jocul/ reacţia care aduce acţiunea la viaţă, sau momentele necosmetizate de parodie explicită a repetiţiilor dintr-un ipotetic spectacol.”

Daniela Firescu, Scene din viața actorilor și a marionetelor / revista RAMURI, nr. 4 / 2018

Spectacolul „Salvatorii melcilor” imaginat de Bogdan Cristian Drăgan a primit Premiul Special al juriului la Festivalul Dramaturgiei Românești Contemporane, 2018.

Calendar

Momentan acest spectacol nu este disponibil.