Search
Close this search box.

Winning project of the 11th edition of the YOUNG DIRECTORS, YOUNG ROMANIAN SCENOGRAPHERS Competition

The Marin Sorescu National Theatre announces the winner of the 11th edition of the competition for young Romanian directors and scenographers for 2022. Of the projects submitted at the end of last year, director Bobi Pricop and the theatre's literary secretary, writer Nicolae Coande, decided that this year Cristina Giurgea este cea care va monta un spectacol după romanul Ioanei Bradea, „Băgău. Considerat un roman-cult, versatil și inteligent scris, cartea Ioanei Bradea a apărut în anul 2004 la Editura EST, editură internațională condusă de Samuel Tastet, cunoscut în special pentru editarea romanelor lui Henry Miller. Romanul, reeditat în 2020 la Ed. Humanitas, dă glas unei voci ascunse, a feminității necenzurate, vocea interioară a tuturor femeilor părăsite, confuze și abandonate, aruncate în marasmul lumii post-comuniste. Un roman al destrămării și al tranziției către o lume în care diferența de gen este o teorie fină marcată de brutalitate și de confruntarea cu „demonii societății capitaliste, dar, cu expresia unui critic literar, și cu „galeria inepuizabilă a bărbaților prinși în fantezii agresive și toxice. Scenografia aparține Ioanei Ungureanu.

The show will premiere in December.

About the novel

Băgău, romanul de debut al Ioanei Bradea, este Vocea umană în epoca 89.89.89… Nu ştiu dacă Bradea a citit monologul dramatic al lui Cocteau, probabil că nu (cine mai citeşte, astăzi, Cocteau?!), dar asemănările sunt destule: tot o femeie părăsită de iubit (aici, ea se numeşte Andreea), tot un telefon (aici, chiar mai multe!), tot o lungă mărturisire a bucuriilor şi necazurilor trăite împreună, tot o Voce… Dacă a inventat” ceva, Bradea pare să fi inventat oralul; nu ’literatura orală’ (asta era inventată de mult), nici, evident, ’sexul oral’ (şi acesta, de când lumea…), ci ’oralul’ ca decor, motor, narator al ficţiunii. Vocea ei (omniprezentă, chiar şi atunci când se intersectează – & intersexează – cu vocile colegelor şi clienţilor) este cartea însăşi: Bradea reuşeşte un adevărat tur de forţă (orală) vorbind nonstop, comentîndbîrfindînjurîndregulîndblestemîndpoematizînd fără primejdia pierderii Vocii, într-un delir care nu răguşeşte o clipă.” — Alex. Leo Șerban

"It was very difficult for Romanian literature to reach Ioana Bradea's novel, its title so violently provocative. The young prose writer's book has made a desperate leap, through which she has succeeded in correcting the difficult and - until now - sad effort of unlocking the taboos of literary language... Ioana Bradea is probably the only one of the young writers experimenting with the debut of language who does not put the desire to spell before the need to write... Ioana Bradea's reconstructed nocturnal conversations are astonishing. A dirty world, stained by laziness, poisoned by indolence, desperate by helplessness, rises from the filthy sheets of the present and tells us, extremely brutally, where we really are." - Tania Radu

Băgău a fost, la fel ca 69 de Ionuț Chiva și pe bune/pe invers de Adrian Schiop, unul dintre manifestele prozei tinere din anii 2000. Așa cum Marfa și banii, scris de Cristi Puiu și Răzvan Rădulescu fusese manifestul a ceea ce avea să devină Noul Cinema Românesc. Spre deosebire de Chiva și Schiop, Ioana Bradea s-a ținut departe de cenacluri și de lumea literară. În 2004 era practic o necunoscută. Cu atât mai mare a fost șocul provocat de romanul ei […]/ Dar a fost un șoc absorbit de lumea literară românească. Cronicile și reacțiile au fost elogioase, vocile celor care se plângeau de regulă de mizerabilismul noii proze s-au pierdut în entuziasmul general, iar Uniunea Scriitorilor i-a dat premiul pentru debut.” — Mihai Iovănel

About the director

Cristina Giurgea a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L Caragiale”, București (2016). Cel mai recent spectacol semnat, Eden, de Eugene O’ Brien, este rezultatul colaborării dintre Ambasada Irlandei (care a acordat o bursă unui masterand pentru a monta un text irlandez), Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică “I.L. Caragiale” din Bucureşti şi TNB (prin Centrul de Cercetare şi Creaţie Teatrală “Ion Sava”).

About the set designer

Ioana Ungureanu a absolvit Universitatea de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L Caragiale, București (2016), Arta Scenografului. Între altele, a propus, alături de Andreea Moisescu, scenografia spectacolului Rinocerii (E. Ionesco), regia Ionuț Anghel, spectacol premiat pentru cea mai bună regie în Gala Absolvenților UNATC 2014.

The winning projects of previous editions were:

1.         "Conu' Leonida face with reaction" by I.L.Caragiale, directed by Diana Dragoș, scenography Adriana Dinulescu

2.      "Photoshop", text and direction Catinca Drăgănescu, scenography Sorana Țopa

3.       "Professor of Religion" by Mihaela Michailov, directed and scenography by Bobi Pricop

4.      "The Break-in", after the novel "Armed Robbery" by Răzvan Petrescu, directed by Dragoș Alexandru Mușoiu, set design by arh. Andreea Simona Negrilă

5.      At the fifth edition, exceptionally, two projects were declared winners: "Explosive" by Elise Willk, directed by Andrei Măjeri, scenography Alexandra Panaite and "End", dramatization by Oana Hodade after Florin Lăzărescu's prose, directed by Leta Popescu, scenography Gloria Gagu.

6.      "The Other Country", based on Hertha Müller's novels, "Man is a Great Pheasant of the World" and "Journey in One Foot", dramatic script Alexandru Istudor, scenography Francesca-Antonia Cioancă

7.      "The Sand Monster" by Csaba Székely, directed by Irina Crăiță-Mândră, set design by Cezarina Iulia Popescu

8.      "White room" by Alexandra Badea, directed by Florin Caracala, scenography Ana Ienașcu

9.      "Playground" by Raul Coldea, directed by Raul Coldea, scenography Alexandra Budianu

10. "Where is my soul?", dramatization after texts by Marin Sorescu by Norbert Boda, directed by Norbert Boda, set and costumes by Ana Ruxandra Manole

Other articles