Zilele acestea, Teatrul Național „Marin Sorescu” participă la Reuniunea Teatrelor Naționale de la Chișinău, eveniment ajuns la cea de-a șaptea ediție.
Luni 19 Septembrie 2022, publicul a trăit emoția adusă pe scena Sălii Studio de către domnul Emil Boroghină, Societar de Onoare al Naționalului craiovean, în cadrul spectacolului-recital Recitindu-l pe Shakespeare … Lumea-ntreagă e o scenă și toți oamenii-s actori, construit pe texte de William Shakespeare, Mihai Eminescu și Geo Bogza.
Spectacolul, poezie și monolog de teatru deopotrivă, începe sub semnul tristeții lui Jacques Melancolicul în fața deșertăciunii și a răsturnării valorilor, continuă cu sonetul 66, urmat de o simfonie de monologuri celebre din tragediile istorice (Brutus, Richard al III-lea), urzeala planurilor abjecte ale lui Iago, suferința și revolta contra nerecunoștinței și discriminării (Shylock), disperările regelui Lear, cumplitele încercări ale lui Gloucester, evocarea reginei Mab (Puck), nostalgiile lui Ariel și despărțirea de magie a lui Prospero.
Marți, 20 septembrie 2022, producția câine cu om. câine fără om semnată de Radu Afrim la Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova va fi prezentată publicului la Sala Mare a Teatrului Național din Chișinău, începând cu orele 19:00.
câine cu om. câine fără om este cel de-al patrulea spectacol pe care Radu Afrim îl montează la Naționalul craiovean, după Dacă am gândi cu voce tare de Adnan Lugonić, Casa cu suricate de David Drábek și recent premiata producție Inimă și alte preparate din carne de Dan Coman, câștigătoare a Premiului UNITER pentru cel mai bun spectacol al anului 2020.
Prin calitatea sa ideatică şi estetică, spectacolul câine cu om, câine fără om merită orice efort de deplasare din partea spectatorilor. Dacă nu pentru a afla, măcar pentru a începe să se întrebe cine sunt cu adevărat.
Sanda Vișan, Adevărul.ro
Pentru rolurile realizate în spectacolul câine cu om. câine fără om, Tamara Popescu și Vlad Udrescu au fost nominalizați la Premiile pentru cea mai bună actriță, respectiv Cel mai bun actor în rol secundar, la ediția 2022 a Premiilor UNITER.
Un spectacol cu/despre câini? Ce o mai fi și asta? Acești câini sunt, de fapt, un pretext pentru redarea unor povești despre noi. Despre mine. Despre animalul din mine care e de mult omorât, îngropat, dat uitării dar, pe de altă parte, profund regretat. E despre omul privit prin ochii unui câine. Despre omul-animal. Despre competiția om-animal. Și animalul, desigur, învinge pentru că e sincer. Poveștile acestea despre câini cred că devoalează limitările noastre. Nu-i ceva nou. Într-adevăr, „e fumată”, ar zice unii. Dar aceste povești sunt atât de bogate și strălucit scrise încât impactul emoțional e iminent.
Vlad Udrescu, actor
câine cu om. câine fără om este un spectacol pe texte de Lia Bugnar, Dan Coman, Simona Goșu, Maria Manolescu, Oana Pellea, Radu Tudoran și Radu Afrim. Regia, video și universul sonor sunt semnate Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, coregrafia Flavia Giurgiu iar din distribuție fac parte actorii Alex Calangiu, George Albert Costea, Ramona Drăgulescu, Romanița Ionescu, Iulia Lazăr, Geni Macsim, Alina Mangra, Claudiu Mihail, Cătălin Mihai Miculeasa, Raluca Păun, Tamara Popescu, Vlad Udrescu, Costinela Ungureanu, Petronela Zurba, Adrian Tudor, Mihai Viță.
Spectacolul „câine cu om. câine fără om” montat de Radu Afrim la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” din Craiova nu e doar un prilej de a pune laolaltă povești emoționante cu și despre câini. E o încercare reușită de a trimite Omul în pielea celui mai bun prieten al lui, Câinele, spre a înțelege mai bine adevărata valoare a celor mai importante teme care ne traversează tuturor scurta întrupare pe acest pământ, căruia nu ar trebui să-i facem umbră degeaba.
Luciana Antofi, jurnalist cultural
Spectacolul lui Radu Afrim ne provoacă să ne uităm mai profund în noi înșine decît sîntem dispuși de obicei să o facem. Probabil avem tendința să ne credem mai buni, mai miloși, mai corecți, mai umani decît sîntem, de aceea preferăm să ținem ascuns animalicul din noi, legat strâns cu lanțuri. Îl ținem atît de bine ferecat, încît ajungem să mai uităm de el. Și atunci nu mai sîntem vigilenți, iar ne-umanul, dez-umanul evadează și face ravagii. Și sîntem uimiți, tocmai pentru că am crezut că dacă nu ne mai gândim la aceste breșe din perfecțiunea interioară dorită ele vor înceta să mai existe. Această oglindă dureroasă pe care Afrim ne-o pune în fața subconștientului nostru nu are însă rolul de critică, nu este un deget întins acuzator către imperfecțiunile noastre. Scopul nu este să plecăm capul rușinați, ci să fim mai conștienți, mai realiști cu privire la limitele, la bunătatea și generozitatea de care credem că suntem capabili.
Silvia Dumitrache, Observator cultural
un spectacol pe texte de Lia Bugnar, Dan Coman, Simona Goșu, Maria Manolescu, Oana Pellea, Radu Tudoran și Radu Afrim
Regie, video și univers sonor: Radu Afrim
Scenografie: Irina Moscu
Coregrafie: Flavia Giurgiu
Efecte video & animație: Cristian Niculescu
Asistentă de regie: Claudia Gorun
Asistentă de scenografie: Gloria Bucătaru
Make-up: Minela Popa, Mihaela Guran
Design lumini: Dodu Ispas
video oameni și câini: Orlando Edward
Cu: Alex Calangiu, George Albert Costea, Ramona Drăgulescu, Romanița Ionescu, Iulia Lazăr, Geni Macsim, Alina Mangra, Claudiu Mihail, Cătălin Mihai Miculeasa, Raluca Păun, Tamara Popescu, Vlad Udrescu, Costinela Ungureanu, Petronela Zurba, Adrian Tudor, Mihai Viță
Durata spectacolului:
Partea I: 1h 50 min
Pauză: 20 min
Partea a II-a: 2h
TEATRUL NAȚIONAL „MARIN SORESCU” CRAIOVA
https://www.facebook.com/tncms.oficial
https://www.instagram.com/teatrul_national_craiova
Teatrul Național „Marin Sorescu” din Craiova este unul dintre cele mai importante teatre din țară, cu o tradiție de peste 170 de ani și cu o activitate internațională de prestigiu a cărei lungă și bogată istorie a culminat cu spectacolele legendare ale lui Silviu Purcărete, prezentate în cadrul celor mai importante festivaluri de teatru din întreaga lume dar și cu imensul succes internațional al Festivalului Shakespeare, care aduce în România spectacole de pe cinci continente, la fiecare doi ani.
Acum, cu o viziune contemporană, teatrul abordează perspectivele prezente și viitoare, adresându-se unui spectru din ce în ce mai larg de public, în conformitate cu provocările actuale.