Search
Close this search box.

Lesson

„Amza Pellea” Hall

Directed by

Collaborating actors

By: Eugène Ionesco   

Translation: Vlad Russo și Vlad Zografi

Directed by: Bobi Pricop

Set design Oana Micu

Music and stage movement: Eduard Gabia

Distribuția pe roluri: PROFESORUL – Sorin Leoveanu, ELEVA – Raluca Păun, MARIE – Iulia Lazăr

Producător: Claudia Gorun

Secretar literar: Haricleea Nicolau

Technical direction: Sorin Gruia

Lumini: Ștefăniță Rezeanu, Dodu Ispas

Sunet: George Udrea

Wind instrument: Ramona Popa

Photo: Volker Vornehm

Premiera oficială: 7 sept. 2024

Duration of the show: 60 min.

*Show recommended for people over 14 years old

Lesson este, bineînțeles, o piesă-școală despre totalitarism, îndoctrinare, abuz, despre un fel de putere dictatorială și hipnotizantă a limbajului golit de sens. Dar în acest spectacol ne-a interesat să descoperim în ce măsură este, mai mult decât orice, vorba despre amintiri din copilărie, traume transgeneraționale, familii disfuncționale și relațiile toxice din interiorul lor. De aceea am vrut să chestionăm în ce măsură „lecția“ este un tip de traumă învățată acasă, prin mecanisme moștenite, repetate din generație în generație. Ni s-a părut foarte valoroasă lectura textului din prisma unei familii care dorește să predea unui etern copil (deja adult) o lecție absurdă, crudă și inutilă, în fiecare zi, la nesfârșit, cu speranța că de data asta lecția îi va „prinde bine”. Descoperim în piesa ionesciană un fel de violență care este subtil amestecată cu afecțiunea și asta face să fie mult mult mai greu să te revolți, să te opui, să te aperi.

Bobi Pricop

 

Eugène Ionesco s-a născut pe 26 noiembrie 1909, în Slatina. Când avea doi ani, părinții lui au părăsit România și s-a stabilit la Paris, unde trăia familia maternă. Întors în România, după 1922, a învățat limba română și s-a înscris la Liceul Sf. Sava. Examenul de bacalaureat îl susține la Colegiul Național „Carol I” din Craiova. A debutat ca poet în anul 1928, în revista Bilete de papagal a lui Tudor Arghezi. Cartea de debut este un volum de versuri, Elegii pentru ființe mici (1931, Ed. Scrisul românesc).  În 1934, a publicat primul său volum de eseuri critice, Nu!, care, prin stilul acid și ireverențios, a devenit una dintre cele mai controversate cărți ale vremii. În românește a mai publicat Englezeşte fără profesor (piesă de teatru, 1943), iar în 1992 a apărut volumul de publicistică Război cu toată lumea. În 1950, a debutat ca dramaturg, cu piesa Cântăreața cheală, montată la Théâtre des Noctambules, în regia lui Nicholas Bataille, căreia i-au urmat LessonScaunele și alte piese care au făcut din el marele dramaturg francez, alături de Samuel Beckett. Membru al Academiei Franceze (fotoliul nr. 6).

 

Selecție cronici:

„Decorul butaforic, bidimensional, imaginat de scenografa Oana Micu, calchiază cărțile pentru copii cu desene mobile (…) În acest parodic decor horror crima e simbolică, victima rămâne așezată pe scaun, moartea e o convenție, o alegorie a efectelor educației asupra elevului. (…) Lesson lui Ionesco devine un desen animat în care lecția violenței e predată cu zâmbetul pe buze, situațiile (non)comunicării celor mai banale idei o iau razna, sfârșind prin desființarea elevului, iar crima are valoarea simbolică a corigenței din catalog și a pedepsei corporale. (…)

Spectacolul are durata și ritmul unei lecții. Debutează lent, aparent optimist, și se încarcă difuz de o tensiunea insuportabilă, ce culminează cu desființarea previzibilă a elevei. Gesturi mici, reținute, livrează satira situației: Raluca Păun oferă delicioase comentarii nonverbale la explicațiile absurde ale profesorului, Iulia Lazăr ține în echilibru o complicitate malefică, iar Sorin Leoveanu în gestica mută a manipulării restituie noncomunicarea structurală a sistemului. Regia se concentrează pe detaliile de joc transmise cu finețe de cei trei actori: calmul rece al violenței reprimate a profesorului; pervertirea treptată a naivității elevei în disperarea neputinței victimei prinse în capcana sistemului. Un sistem care perpetuează eșecul educațional și produce victime pe bandă rulantă, căci la poarta profesorului o nouă elevă se pregătește să sune și procesul se reia, identic de la o generație la alta.”

Oana Cristea Grigorescu, Școală, cum naiba vrei să cresc / în Scena.ro, 16 sept. 2024

https://revistascena.ro/cronica-saptamanii/scoala-cum-naiba-vrei-sa-cresc1/

  • „O explozie de culoare, scena în roz, şi nu, nu este Barbie, este Lecţialui Eugčne Ionesco. Decorul proiectat de Oana Micu incită spectatorii, are un loc aparte în punerea în scenă gândită de Bobi Pricop. Este Pop-Art şi multă plasticitate, piese de mobilier bidimensional, decor de carton, o teatralitate expusă, o trecere de la anti-teatru la meta-teatru, uşa care deschide spectacolul poartă inscripţia „Homeschooling”, Ionesco. (…) Aici, cu acest exerciţiu pedagogic suntem chez Ionesco, în lumea lui, lumea într-o oglindă răsturnată, unde tensiunea dramatică se produce, este eliberată fără ajutorul intrigii. O elevă, un profesor, lecţia. Un spectacol fără intrigă, dar un spectacol în care tensiunea dramatică este integrată unui plan de acţiune care prinde publicul într-o creştere constantă, până la paroxism, dar mereu un paroxism amânat, mereu amânat ca în boleroul lui Ravel. (…)

O cutie magică este acest spectacol, ca un cufăr decorat nu cu ,,sileni” (companioni ai lui Dionysos meniţi să provoace râsul tămăduitor), ci cu roz şi monştri de carton, dar şi o lecţie de (non)sens sau, mai bine zis, exces de sens, ,,un cadou de sens”, de teatru şi teme mereu actuale, iar când râsul şi violenţa merg mână în mână, râsul încetează.”

Daniela Firescu, Pedagogy and... theatricality, magazine Ramuri no. 3 / 2024

 

  • Lesson lui Eugen Ionescu, montarea lui Bobi Pricop de la Naționalul craiovean, înveți parcă mult mai repede că râsul devine grimasă în universul insolit și lugubru al absurdului ionescian. Pentru că asupra unui comic aparent planează, încă din debutul spectacolului, inconfortabilul.

Bobi Pricop structurează tensiunea într-un mod insolit, îi permite să invadeze spațiul prin culori tari – cu ajutorul scenografiei semnate de Oana Micu ‒ și prin privirile hipnotice ale personajelor, care sticlesc pe fundalul cromaticii țipătoare. (…)

Ce face Bobi Pricop cu Lesson este o așezare in decor a ideii de violență, cu o scenografie care urlă despre oroare în timp ce mimează, blufând, desenele animate, cu girul a trei actori excepționali, care au înțeles foarte bine că în lumea absurdă a lui Ionescu personajele vorbesc cu totul, cu ochi, cu mâini, cu tot corpul, chiar și atunci când tac, ba mai ales când tac.”

Anda Simion, Lecția lui Bobi Pricop sau cum așezi violența în decor, revista Scrisul Românesc, nr.3/2024, pag. 21

Trailer

Calendar

This show is currently not playing.