By: Eugène Ionesco
Translation: Vlad Russo și Vlad Zografi
Directed by: Bobi Pricop
Set design Oana Micu
Music and stage movement: Eduard Gabia
Distribuția pe roluri: PROFESORUL – Sorin Leoveanu, ELEVA – Raluca Păun, MARIE – Iulia Lazăr
Producător: Claudia Gorun
Secretar literar: Haricleea Nicolau
Technical direction: Sorin Gruia
Lumini: Ștefăniță Rezeanu, Dodu Ispas
Sunet: George Udrea
Wind instrument: Ramona Popa
Photo: Volker Vornehm
Premiera oficială: 7 sept. 2024
Duration of the show: 60 min.
*Show recommended for people over 14 years old
„Lesson este, bineînțeles, o piesă-școală despre totalitarism, îndoctrinare, abuz, despre un fel de putere dictatorială și hipnotizantă a limbajului golit de sens. Dar în acest spectacol ne-a interesat să descoperim în ce măsură este, mai mult decât orice, vorba despre amintiri din copilărie, traume transgeneraționale, familii disfuncționale și relațiile toxice din interiorul lor. De aceea am vrut să chestionăm în ce măsură „lecția“ este un tip de traumă învățată acasă, prin mecanisme moștenite, repetate din generație în generație. Ni s-a părut foarte valoroasă lectura textului din prisma unei familii care dorește să predea unui etern copil (deja adult) o lecție absurdă, crudă și inutilă, în fiecare zi, la nesfârșit, cu speranța că de data asta lecția îi va „prinde bine”. Descoperim în piesa ionesciană un fel de violență care este subtil amestecată cu afecțiunea și asta face să fie mult mult mai greu să te revolți, să te opui, să te aperi.
Bobi Pricop
Eugène Ionesco s-a născut pe 26 noiembrie 1909, în Slatina. Când avea doi ani, părinții lui au părăsit România și s-a stabilit la Paris, unde trăia familia maternă. Întors în România, după 1922, a învățat limba română și s-a înscris la Liceul Sf. Sava. Examenul de bacalaureat îl susține la Colegiul Național „Carol I” din Craiova. A debutat ca poet în anul 1928, în revista Bilete de papagal a lui Tudor Arghezi. Cartea de debut este un volum de versuri, Elegii pentru ființe mici (1931, Ed. Scrisul românesc). În 1934, a publicat primul său volum de eseuri critice, Nu!, care, prin stilul acid și ireverențios, a devenit una dintre cele mai controversate cărți ale vremii. În românește a mai publicat Englezeşte fără profesor (piesă de teatru, 1943), iar în 1992 a apărut volumul de publicistică Război cu toată lumea. În 1950, a debutat ca dramaturg, cu piesa Cântăreața cheală, montată la Théâtre des Noctambules, în regia lui Nicholas Bataille, căreia i-au urmat Lesson, Scaunele și alte piese care au făcut din el marele dramaturg francez, alături de Samuel Beckett. Membru al Academiei Franceze (fotoliul nr. 6).
Selecție cronici:
„Decorul butaforic, bidimensional, imaginat de scenografa Oana Micu, calchiază cărțile pentru copii cu desene mobile (…) În acest parodic decor horror crima e simbolică, victima rămâne așezată pe scaun, moartea e o convenție, o alegorie a efectelor educației asupra elevului. (…) Lesson lui Ionesco devine un desen animat în care lecția violenței e predată cu zâmbetul pe buze, situațiile (non)comunicării celor mai banale idei o iau razna, sfârșind prin desființarea elevului, iar crima are valoarea simbolică a corigenței din catalog și a pedepsei corporale. (…)
Spectacolul are durata și ritmul unei lecții. Debutează lent, aparent optimist, și se încarcă difuz de o tensiunea insuportabilă, ce culminează cu desființarea previzibilă a elevei. Gesturi mici, reținute, livrează satira situației: Raluca Păun oferă delicioase comentarii nonverbale la explicațiile absurde ale profesorului, Iulia Lazăr ține în echilibru o complicitate malefică, iar Sorin Leoveanu în gestica mută a manipulării restituie noncomunicarea structurală a sistemului. Regia se concentrează pe detaliile de joc transmise cu finețe de cei trei actori: calmul rece al violenței reprimate a profesorului; pervertirea treptată a naivității elevei în disperarea neputinței victimei prinse în capcana sistemului. Un sistem care perpetuează eșecul educațional și produce victime pe bandă rulantă, căci la poarta profesorului o nouă elevă se pregătește să sune și procesul se reia, identic de la o generație la alta.”
Oana Cristea Grigorescu, Școală, cum naiba vrei să cresc / în Scena.ro, 16 sept. 2024
https://revistascena.ro/cronica-saptamanii/scoala-cum-naiba-vrei-sa-cresc1/
O cutie magică este acest spectacol, ca un cufăr decorat nu cu ,,sileni” (companioni ai lui Dionysos meniţi să provoace râsul tămăduitor), ci cu roz şi monştri de carton, dar şi o lecţie de (non)sens sau, mai bine zis, exces de sens, ,,un cadou de sens”, de teatru şi teme mereu actuale, iar când râsul şi violenţa merg mână în mână, râsul încetează.”
Daniela Firescu, Pedagogy and... theatricality, magazine Ramuri no. 3 / 2024
Bobi Pricop structurează tensiunea într-un mod insolit, îi permite să invadeze spațiul prin culori tari – cu ajutorul scenografiei semnate de Oana Micu ‒ și prin privirile hipnotice ale personajelor, care sticlesc pe fundalul cromaticii țipătoare. (…)
Ce face Bobi Pricop cu Lesson este o așezare in decor a ideii de violență, cu o scenografie care urlă despre oroare în timp ce mimează, blufând, desenele animate, cu girul a trei actori excepționali, care au înțeles foarte bine că în lumea absurdă a lui Ionescu personajele vorbesc cu totul, cu ochi, cu mâini, cu tot corpul, chiar și atunci când tac, ba mai ales când tac.”
Anda Simion, Lecția lui Bobi Pricop sau cum așezi violența în decor, revista Scrisul Românesc, nr.3/2024, pag. 21
Luni-Vineri: 11:00- 19:00
Sâmbătă: 12:00- 19:00
Duminică: închis